Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skjuta gris - kaliber, skottplacering mm

Featured Replies

Publicerat

Ni med större erfarenhet kanske kan svara på lite frågor.

Vad är effektivaste kalibern på gris utan att behöva överdriva. Nåt slags mellanting. Hittills har jag bara erfarenhet av 6,5x55 10grams lapua mega. Det har visat sig effektivt, knall och fall vid skott mitt i bogen.

Skjuta mitt i bogen = ofta gris på plats, men stor köttförstöring.

Skott bakom bogen = eftersök men mer kött kvar.

Ligger det nåt i det?

Erfarenhet av kula, kaliber och skottplacering vore kul att ta del av.

Publicerat

Jagar bara med 8*57 och 6,5*55.

8mm på drevjakt och som hundförare.

6,5 på vak, eller smygjakt.

Skjuter oftast bakom bog, eftersom jag har hundar att spåra med.

Rent krasst tror jag man kan skjuta gris med vad som helst.

Jag gillar blöta kulor. Typ sst. Ger bra verkan. Skär hellre bort lite mer, än drabbas av eftersök.

Men som sagt tror jag mer på att om skottet sitter där det borde, så har kaliber underordnad betydelse.

Publicerat

Finns inget egentligt svar....vad är effektivt!? 300winmag med en mjuk kula är nog bland det mest effektiva....men det blir inte kul att ta rätt på...!!

Alla klass1 kalibrar duger utmärkt att skjuta gris med....kulvalet är betydligt viktigare än kalibern, framförallt om man skjuter lite lättare kulor!

Har inte skjutit så många grisar på bak, menav de jag har skjutit har huvuddelen skjutits med 6,5x55 antingen sst eller mega.

Har skjutit lite mer för hund....där har jag nästan bara skjutit med 200gr oryx i 3006, eller 285gr oryx/Alaska i 9,3x62!

Skulle säga att alla dessa kombinationer är effektiva....under rätt förutsättning.

Dock skulle jag inte skjuta 6,5 sst på att ståndskall, då den kombinationen kräver lite mer av skottplaceringen för att vara effektiv!

Mina 5 öre. ...

Publicerat
  • Författare

Tänker framförallt i förhållande till köttförstöring. Megan smackade sönder hela framvagnen så jag fick kassera bogarna.

Kanske får göra som Lindgren och kliva bak ett par tre revben och nypa precis bakom bogarna och sen hämta hunden. Grejen är att jag är lite skraj för vildsvin i mörkret i tät vegetation :D

Publicerat

Brukar skjuta lite snett framifrån/bakifrån när det är möjligt, undik den främre bogen, och utgången mitt i den bakre. Du förstör åvisso en bog, men sparar den andra och grisen brukar lägga sig!

Publicerat

Varför inte en splitterkula där huvudet möter kroppen?

Publicerat

Mindre marginaler där.....lätt att det blir träff i tex matstrupe med långt eftersök som följd....Jag talar inte om hur man ska skjuta.....utan det här är så som jag tänker!

Däremot på ståndskall skjuter jag ibland i hals/nacke....men då har jag också redan en hund på grisen....

Publicerat
  • Författare

En riktigt blöt kula som tar precis bakom bogen ska jag testa. Har ni tips på nåt? Nosler ska ha nå riktigt bra kulor har jag läst.

Publicerat

A-Max, sst! Tror dom är billigare än balistic tip! 

Publicerat
1 hour ago Flintbüchse sa:

En riktigt blöt kula som tar precis bakom bogen ska jag testa. Har ni tips på nåt? Nosler ska ha nå riktigt bra kulor har jag läst.

Personligen tycker jag inte det är någon bra idé. Varför ta den risken, bara för att spara lite kött? Vildsvin har ett relativt litet skjutområde, men går man upp från frambenet o håller mitt i så har man marginalerna på sin sida. Att skjuta bakom bogen ger alldeles för små marginaler, det är bara att titta på anatomin....

• 2 weeks later...
Publicerat
På 2017-09-18 at 15:03 Flintbüchse sa:

Tänker framförallt i förhållande till köttförstöring. Megan smackade sönder hela framvagnen så jag fick kassera bogarna.

Kanske får göra som Lindgren och kliva bak ett par tre revben och nypa precis bakom bogarna och sen hämta hunden. Grejen är att jag är lite skraj för vildsvin i mörkret i tät vegetation :D

Du måste haft ett jäklar oflyt - jag har skjutit ett antal grisar typ 10 med 6.5x55 och mega - de allra flesta skjutna i bogen med köttförstöring enligt nedan DSC_0075.thumb.JPG.550e20a7adcfa1a67301de34a0499967.JPGDSC_0074.thumb.JPG.8a530105f520ec004fbdd97a56141bad.JPG

I 9 fall av 10 så har grisarna trillat på plats eller inom 20m. Tror att jag har (fritt ur minnet) 2 grisar av typ 15 med Mega och Alaska som sprungit utom synhåll - annars har dom legat på plats.

6.5x55 och Oryx däremot har jag skjutit två grisar med och lååååånga flyktsträckor som följd.

Har även en del erfarenhet av gris med 308win, 30-06 samt 8x57js och min erfarenhet är att jag har längre flyktsträckor med de kalibrarna än med 6,5:an. 

I år ska jag prova 300Win.mag med någon lite hårdare kula (Scirocco II och TTSX inledningsvis). Så får vi se. 

Mvh Joacim 

Publicerat

Har ni hört om handskar när ni håller på med kött på Västkusten :ph34r: 

Publicerat
2 minutes ago Dansken sa:

Nä :P

För eget bruk är jag inte så noga, när köttet ska säljas används handskar :thumbsup:

Publicerat
På ‎2017‎-‎09‎-‎27 at 08:53 Dansken sa:

Är det någon skillnad på väst och ostkust?

Publicerat
25 minutes ago Buck sa:

Är det någon skillnad på väst och ostkust?

På ostkusten är vi inte lika klena, så vi klarar av det där utan handskar:cool:, men Danskar och annat löst folk från väst bör ha gummi/latex på sig i alla lägen:D.

Publicerat
  • Författare
Just now Dansken sa:

Jag brukar träta på folk när vi flår älg: Brukar säga så här: du är ungefär lika gammal som jag, hur många gånger har du pissat i skogen i dag? Jag har inte sett dig tvätta händerna innan vi började flå... Varför har du inte handskar på händerna ? Det här ska bli mat.....

Önskar jag kunde gilla kommentaren 10 ggr.

Publicerat
2 hours ago Dansken sa:

Jag brukar träta på folk när vi flår älg: Brukar säga så här: du är ungefär lika gammal som jag, hur många gånger har du pissat i skogen i dag? Jag har inte sett dig tvätta händerna innan vi började flå... Varför har du inte handskar på händerna innan du börjar ta i djuret ? Det här ska bli mat.....

Dom kanske har handskar när dom pissar?

Publicerat
20 minutes ago simonarvestrand sa:

Dom kanske har handskar när dom pissar?

"Prostatavantar" :)

Publicerat
42 minutes ago Dansken sa:

"Prostatavantar" :)

Men snälla Danske, nog har väl ni lärt er att då är det tvåan som gäller:o.

Publicerat
På ‎2017‎-‎09‎-‎27 at 08:53 Dansken sa:

2 hours ago Dansken sa:

Det är klart man byter handskar mellan olika moment under flåningen
Och håller sin kniv ren 

Instämmer med Dansken då jag inte är sugen på "onödig förorening" i min andel av kött.

För egen del köpte jag några paket med hundra pack med handskar och alla i jaktlaget fick tio par i en plastpåse för att ha i ryggsäcken.

Den som inte har handskar på sig kan dra någon annanstans tex, en väldigt varm tom. het plats...B)

Publicerat
3 hours ago Dansken sa:

Det är klart man byter handskar mellan olika moment under flåningen
Och håller sin kniv ren 

Typ lika självklart som att tvätta händerna mellan pisseriet och fipplande med slaktkroppar? Bara för att en gör det, ör det inte en självklarhet att alla gör det - gäller både "de renliga" och "de smutsiga"