Publicerat September 21, 20178 yr Min kompis blev för två år sedan av med sin ena arm. Hans intresse för jakten svalnade såklart men idag vill han inget mer än att jaga. Tror ni en halvauto med riktigt pistolgrepp, skjutbar kolv och 30-40cm pipa. Alltså en ar10 liknande bössa går att få licens på med tanke på hans bekymmer?
Publicerat September 21, 20178 yr Nä det har jag svårt att tänka mig sauer 303 finns med pistolgrepp men en ruger etta å ett björnstöd är nog lättare att hantera
Publicerat September 21, 20178 yr Författare Just nu är enda chansen att skjuta från ett trebent stativ...
Publicerat September 21, 20178 yr Var ju en artikel i någon av de större jakttidningarna förra säsongen som handlade om en enarmad norrman som jagade ripa på fjällen. Han sa väl nått i stil med att han fick en bättre sving på hagelbössan än många tvåarmade men hade han väl börjat svinga gick det inte att sluta.
Publicerat September 21, 20178 yr Gick på en jakt med hund. Där en kille var med som satt i rullstol. Han hade en browning bar med Tumhålskolv med dämp. Sköt en gris för hunden som jag drog ut till vägen. Han argument till bar var att säkringen satt bra till för honom. S
Publicerat September 22, 20178 yr med en hog saddle så borde han även kunna fixa en repeter i ett chassi men borde ju inte vara några större bekymmer att få licens/dispens för typ en benelli mr-1 i kl 2 och browning bar match i 308W bägge har rent pistolgrepp dock vetefan om dom har justerbara kolvar och ser inte riktigt behovet heller inte precis han kan fibbla med inställningar besvärligt nog att ens få upp vapnet i färdigposition med en arm iom dom många momenten innan han är skjutklar att försöka med en ar15-ar10 är nog enbart att glömma för militärisk finns fler typer av trebeningar där vitsen är att avlasta skytten
Publicerat September 22, 20178 yr Är hela armen borta vid axeln eller han har någon stump kvar som kan hjälpa till att stryra lite? Fritt pistolgrepp skulle jag kanske inte satt så stor förhoppning till med tanke på polisens åsikt om sånt. Men kanske en sauer 303 xt synchro med sitt stora tumhål eller annan automat med liknande kolv?
Publicerat September 22, 20178 yr Har en kompis som saknar en arm. Han har en titanskruv inopererad i stumpen där gängan sticker ut. Finns alla möjligheter att gänga på en protes anpassad för specialaktiviteter där. Bara en tanke som dök upp i huvudet. Nu vet jag ju inte hur det är med din kompis, men jag hoppas ni hittar en bra lösning så att han kan jaga igen. Ortopedteknikerna som pysslar med anpassning av prylar brukar gilla utmaningar fick jag höra av en annan kompis som är fanatisk skidåkare, men har kapat av sig ett antal fingrar i en cirkelsåg och kom in med skidstaven till teknikerna. Blev en bra lösning och han åker skidor minst lika bra som före olyckan.
Publicerat September 23, 20178 yr Finns ett utalande från Naturvårdsverket i frågan om licens på benelli mr1 där dom bara helt från ingenstans påtalar att pistolgrepp ser dom inga problem att ge dispens för om det krävs. Så kontakta Naturvårdsverket så dom skriver ut typ dispens på det eller nått sen lämnar ni in licensansökan. Min personliga åsikt är att en bullpup semiauto vore bäst för han med tanke på längd på vapnet osv.