Publicerat December 21, 200619 yr Har 2 st grisåtlar på marken som besöks med jämna mellanrum och nu i november körde jag ut ca 3,5 ton foderpotatis fördelat på båda platserna men nackdelen är ju att älgrackarna äter det mesta av pärena. Finns det något enkelt och bra sätt för att *stänga* dom ute från åteln eller är det bara att acceptera att dom får sig ett gratis mål mat?
Publicerat December 21, 200619 yr Hehe. Känns på något sätt skönt att höra att älgen kör över svinen. Mer älg till folket! ;D
Publicerat December 21, 200619 yr Författare Mer älg till folket! Hörrudu!! Vi har bara en vuxen och den ligger i frysboxen och synd är ju det. Kanske man skulle tillämpa Janne Vängmans metoder...
Publicerat December 21, 200619 yr Grannen kör ut utsorterad potatis till älgarna. De äter och mår gott. Svinen äter dock inte av de nyligen utkastade potatisen utan tar den gamla halv eller helruttna. Denna potatis ratar älgarna. Jag vet inte hur du ska lösa ditt problem. Det är ju inte helt lätt att köra ut gamal rutten potatis. Känner du någon potatisbonde med gamal potatis (helst rutten) och har tillgång till traktor med skopa så går det kanske att lösa. /Lennart
Publicerat December 21, 200619 yr Har 2 st grisåtlar på marken som besöks med jämna mellanrum och nu i november körde jag ut ca 3,5 ton foderpotatis fördelat på båda platserna men nackdelen är ju att älgrackarna äter det mesta av pärena.Finns det något enkelt och bra sätt för att *stänga* dom ute från åteln eller är det bara att acceptera att dom får sig ett gratis mål mat? Haha! Sätt ett viltstängsel ca. 70 cm upp från backen runt pärena så kan grisarna springa under stängslet.
Publicerat December 21, 200619 yr Detta fenomen uppstår ganska fort efter ett par dagar i frosttemperatur. Det är samma med socker betan som behöver frysa så stärkelsen fälls ut vilket gör dem mer smakliga för svinen. Förvara päronen hemma och låt dom frysa först, kör sedan ut dom och svinen jublar. MVH
Publicerat December 21, 200619 yr Författare Sätt ett viltstängsel ca. 70 cm upp från backen runt pärena så kan grisarna springa under stängslet Perfekt, då kan jag heller inte skjuta på grisarna utan bara titta på dom från vakkojan.. ;D Det verkar som om älgen äter potatisen vare sig den är fryst eller ofryst. Nåja, jag får väl sätta mig varje kväll och tjoa o skrika när älgarna kommer om det har någon verkan Ett realistiskt alternativ kanske är att ha kvar potatisen i spannmålskärran och låta den stå någon vecka och sedan tippa den när *muttet* börjat komma.
Publicerat December 21, 200619 yr Perfekt, då kan jag heller inte skjuta på grisarna utan bara titta på dom från vakkojan.. Det tycker jag du ska göra. Låt det vara en foderplats för både gris och älg. Och jaga grisarna på annat sätt. ;D
Publicerat December 21, 200619 yr Om du täcker över potatisen med lite jord, borde det inte bli både roligare för grisarna och svårare för älgen
Publicerat December 21, 200619 yr Författare Det tycker jag du ska göra. Låt det vara en foderplats för både gris och älg. Och jaga grisarna på annat sätt Sa han som har myror i ändan och måste ha hundskall... ;D
Publicerat December 21, 200619 yr Perfekt, då kan jag heller inte skjuta på grisarna utan bara titta på dom från vakkojan.. ;DDet verkar som om älgen äter potatisen vare sig den är fryst eller ofryst. Nåja, jag får väl sätta mig varje kväll och tjoa o skrika när älgarna kommer om det har någon verkan Ett realistiskt alternativ kanske är att ha kvar potatisen i spannmålskärran och låta den stå någon vecka och sedan tippa den när *muttet* börjat komma. Ligg på marken och skjut då eller gör en liggandes vakkoja. ;D
Publicerat December 22, 200619 yr Sa han som har myror i ändan och måste ha hundskall... ;D Så sant! Så sant! ;D ;D ;D Rår inte för att jag är allergisk mot åteljakt på gris. ;D