Publicerat September 24, 20178 yr Hej!Var och drack kaffe hos grannen och han hade hittat ett äldre zeissikte, en Diavari 2,5-10x52 Z, made in West Germany - så den har ju några år på nacken. Den har en fast skena av dovetail-typ och min fråga är om någon känner till ifall det finns ringar och/eller baser som kan passa till en sådan? Recknagel verkar ha lite baser för dovetail-montage men jag är osäker på om måtten stämmer. Det verkar ha suttit någon form av fäste på skenan tidigare och det verkar ha varit skruvat genom skenan så jag antar att man får göra nya hål ifall man vill ha ett nytt fäste. Tacksam för tips och råd, grannen hade tänkt sätta den på sin .22-hornet så snart lever kråkorna farligt. /Daniel
Publicerat September 24, 20178 yr Bössmakaren kan para ihop baser och fästen från Recknagel så du kan montera den på i stort sett vilken bössa som helst.
Publicerat September 25, 20178 yr Författare Går det att uppskatta vad det kan kosta? Bössan i fråga är en äldre Sako (minns inte modellnamnet men det börjar väl på L...) och jag misstänker att grannen inte är så sugen på att lägga några större pengar på det hela.
Publicerat September 25, 20178 yr 1 hour ago sidde sa: Går det att uppskatta vad det kan kosta? Bössan i fråga är en äldre Sako (minns inte modellnamnet men det börjar väl på L...) och jag misstänker att grannen inte är så sugen på att lägga några större pengar på det hela. L46 kanske? I så fall kommer kostnaden för montaget att övergå bössans värde och andra sidan får han bra prylar rakt igenom. Men i regel går slika projekt i stöpet just p g a den "lilla" detaljen att man anser inte bössan vara värd en sådan operation. Mvh Joacim
Publicerat September 25, 20178 yr Författare Jo det är nog en L46. Han är riktigt nöjd med bössan så omöjligt är det väl inte, men börjar det närma sig fem papp kan det nog bli en annan kikare som passar i de befintliga ringarna istället.