Publicerat September 25, 20178 yr Förut har min beagle bara jagat fälthare, men nu bor vi i Västerbotten och då står skogshare på agendan. Min fundering: är det så att skogsharen är mycket mer väderkänslig än fältharen? Fälthare har vi jagat i de flesta väder förutom efter ihållande regn eller massivt snöfall, men skogsharen verkar ju försvinna från jordens yta vid minsta moln? Eller har jag en värdelös hund?
Publicerat September 25, 20178 yr tyvärr kass hund kan vara så att du är i ett område med lite hare ?
Publicerat September 25, 20178 yr Författare Jo, hon är riktigt jävla värdelös på att söka ut. Ofta behöver hon lite hjälp att komma igång. Men när hon väl är igång så kan hon driva (fälthare) över 2 h, och det är skjutet över 10 harar för henne senaste 2 säsongerna. Jag har ingen koll på om det är klent med hare på dom två marker jag jagar på nu, så skulle det ju kunna vara.
Publicerat September 25, 20178 yr Jag skulle väl säga att generellt så är inte tillgången på hare speciellt dålig, men om inte hunden söker ut i nån vettig ordning så finner den heller inga harar. Det sitter ju inte hare under varje buske här uppe direkt = bra sök och vilja att ta sig an i af dygnsgamla slag är oftast ett måste, om man inte har turen med sig och stöter på en färsk löpa.
Publicerat September 25, 20178 yr Här uppe är det riktigt dåligt med svenskhare eftersom vi har haft harpest men harstammen har börjat återhämta sig sakta men säkert.
Publicerat September 25, 20178 yr Författare Efter lite googlande hittade jag det här på grannkanalen: "...tyskharen kan kanske vara ute i regn. Den andre som skiftar färg är aldrig ute i regn,om den inte behöver ! Skogsharen är en lustig gynnare som är väldigt väderkänslig. Den kan sitta och trycka både före och efter regn. Precis samma är det vid den första snön..." Det skulle kunna förklara (del av) det jag upplevt. Sen hjälper väl inte lilla voffsans sök till, men det brukar iaf bli bättre och bättre en bit in på säsongen.
Publicerat September 25, 20178 yr 1 hour ago Sparven sa: Efter lite googlande hittade jag det här på grannkanalen: "...tyskharen kan kanske vara ute i regn. Den andre som skiftar färg är aldrig ute i regn,om den inte behöver ! Skogsharen är en lustig gynnare som är väldigt väderkänslig. Den kan sitta och trycka både före och efter regn. Precis samma är det vid den första snön..." Det skulle kunna förklara (del av) det jag upplevt. Sen hjälper väl inte lilla voffsans sök till, men det brukar iaf bli bättre och bättre en bit in på säsongen. Precis! Det är väldigt sällan som jag sett färska spår efter svenskhare här uppe efter det har kommit nysnö på den tiden när vi hade gått om hare häre. Tyskhare finns ju inte här uppe ännu iaf.
Publicerat September 28, 20178 yr Författare Äntligen har hunden hittat haren (den enda?) på ena marken... jag ska fortsätta undersöka och grubbla på skillnad i beteende mellan pälsbollarna.
Publicerat September 28, 20178 yr 1 hour ago Sparven sa: Äntligen har hunden hittat haren (den enda?) på ena marken... jag ska fortsätta undersöka och grubbla på skillnad i beteende mellan pälsbollarna. Blev det ett rungande skall på marken? Grattis!
Publicerat September 30, 20178 yr Författare På 2017-09-25 at 10:58 killer_mouse sa: tyvärr kass hund kan vara så att du är i ett område med lite hare ? Så jävla kass är nog inte hunden ändå, trots allt. Snävt sök och lite ängslig och behöver bli varm i kläderna (pälsen) på nya marker. Nu väntar vi på dagens andra upptag. Det finns hopp!
Publicerat September 30, 20178 yr Snävt sök=kass Harhund . Lika illa är det när man övertar stövare från morfar och hunnjäveln inte litar på att en hittar på markerna utan måste övervaka ungjävel så han inte går vilse tog 2 år innan hunnfan producerade klingande drev
Publicerat September 30, 20178 yr Författare Mm, det är svårt med snävt sök. Såhär i början av säsongen verkar hon behöva mycket stöd. Beagle verkar dessutom överlag ha snävare sök än t ex stövare. Hon har funkat bra i Östergötland, men det var små marker med mycket fälthare. Men nu får jag nästan jaga in henne på nytt häruppe. Nya tag i morgon!
Publicerat September 30, 20178 yr 15 minutes ago Sparven sa: Mm, det är svårt med snävt sök. Såhär i början av säsongen verkar hon behöva mycket stöd. Beagle verkar dessutom överlag ha snävare sök än t ex stövare. Hon har funkat bra i Östergötland, men det var små marker med mycket fälthare. Men nu får jag nästan jaga in henne på nytt häruppe. Nya tag i morgon! låter som min tax snäv som fan i början efter ett tag så går hon ut halvlångt till slut behöver jag inte gå ett steg från bilen utan hunden söker helt själv och dagen efter är säsongen slut
Publicerat November 27, 20178 yr Författare Jag har fått bekräftat 3 saker senaste veckorna: 1. Det är stor (upplevd) skillnad mellan hur väderkänslig fälthare och skogshare är. Och skillnad i hur lätt hunden har att få upp dom. Många hundar har problem när man byter mellan hararna första gången, man får nästan jaga in på nytt. Inga vetenskapliga studier här, men klassisk gubbfakta och snudd på tyst kunskap. 2. I år verkar det längs delar av kusten i Västernorrland och Västerbotten vara ont om hare men riktigt gott om skogsfågel. Inga vetenskapliga studier eller riktiga inventeringar, men observationer från folk som är ute mycket. 3. Om det inte finns nån hare så är det svårt att jaga med harhund. Man blir lätt besviken.
Publicerat November 27, 20178 yr 1 hour ago Sparven sa: Jag har fått bekräftat 3 saker senaste veckorna: 1. Det är stor (upplevd) skillnad mellan hur väderkänslig fälthare och skogshare är. Och skillnad i hur lätt hunden har att få upp dom. Många hundar har problem när man byter mellan hararna första gången, man får nästan jaga in på nytt. Inga vetenskapliga studier här, men klassisk gubbfakta och snudd på tyst kunskap. 2. I år verkar det längs delar av kusten i Västernorrland och Västerbotten vara ont om hare men riktigt gott om skogsfågel. Inga vetenskapliga studier eller riktiga inventeringar, men observationer från folk som är ute mycket. 3. Om det inte finns nån hare så är det svårt att jaga med harhund. Man blir lätt besviken. Vi har haft extremt lite skogshare i bra många år efter kustlandet i BD nu p g a harpesten, men förra året så jag iaf några stycken o i somras under bärsongen såg jag en. I vanliga fall så brukar det krylla av spår i trädgården under vintern. Fälthare har vi inte i BD.
Publicerat Maj 16, 20206 yr Stammen av skogshare är inte so stor / ha som men tyskharen. Av dom finns det många fler på en bestämt yta. Det krävs et vidare sök av hunden om den vill hitta nåt.