Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Predator hund

Featured Replies

Publicerat

Tja, jag har gått o snöat in mig på jakt efter rovvilt, främst räv och mårdjur. Vill då ha en hund att jaga dessa vilt med.

Vet att spetsar är duktiga på bl.a. Grävling och liknande men dom duger väl knappast till rävjakt eller? 

Jag letar alltså efter en hund som funkar till både räv, grävling, mård mm. Funderar på om beagle skulle vara ngt eller kanske en finnspets?

hur som helst är alla tips välkomna ! Tack på förhand!

mvh T

Publicerat

Stövare alla dar i veckan!! Visst är en finnspets grym på både mård och grävling, men som rävhund....!? Dock sköt jag 6 rävar på ståndskall för min första finne....plus ett antal av passkyttar.....

En rovskarp stövare har inga problem att ställa....huvuddelen av alla björnar som skjuts, skjuts ju för stövare...

Men.....det är väl rävjakten som blir "mängdjakten" för de flesta som riktar in sig på rov!?

Publicerat
1 hour ago Tore sa:

Funderar på om beagle skulle vara ngt eller kanske en finnspets?

Beagle är en harhund. Dom bryr sig nog knappast i rovdjur. Inte mig veterligen. Ska du inte ha nån stövare kanske?

Publicerat

Precis! Hade jag varit ett uns intresserad av rävjakt me hunn så hade de blivit en Schiller. Den rasen skulle behöva ett uppsving då inte många skaffar eller föder upp dom längre...

Publicerat
  • Författare

Många som rekommenderar stövare ser jag! 

Kommer bedriva endel ensam jakt, har jag någon chans att få skjuta räv på drev för stövare? Risken e väl stor att räven grytar antar jag?  

En shiller me bra räv anlag, hur e de att få dom rådjursrena, svårt?

mvh t

Publicerat
53 minutes ago Tore sa:

Kommer bedriva endel ensam jakt, har jag någon chans att få skjuta räv på drev för stövare? Risken e väl stor att räven grytar antar jag?  

mvh t

Taxar får räv att bukta ruskigt bra.

Publicerat
9 hours ago Flintbüchse sa:

Beagle är en harhund. Dom bryr sig nog knappast i rovdjur. Inte mig veterligen. Ska du inte ha nån stövare kanske?

Nog driver beagle räv, har skjutit några för min tik. Och det går ju inte så fort så ibland kan rävarna bukta nästan som harar.

Hon är nu fem år och har varit lika intresserad av räv som hare. Men den här hösten har hon helt lagt av med att jaga räv, inte ett enda rävdrev.

Det var lika med rådjur, första hösten drev hon dem men sedan bryr hon sig inte alls. Nu är det bara hare som gäller.

Publicerat
1 hour ago Tore sa:

mvh t

Du har ju störst chans att få skjuta själv om du har en lämplig stövare...dock skulle jag knyta kontakter med någon som har grythundar om målet är att skjuta räv!

Som rävhund är en schiller optimal, men hade jag ambitionen att jaga allt rovvilt skulle jag nog titta lite mer efter ställande egenskaper... Gissar att valet skulle bli någon amerikansk stövare! Dock gissar jag att rävjakten inte blir lika bra dock...

Tror annars att en finnstövare av rätta linjerna är en bra kompromiss, men det är bara funderingar från en amatör....

Publicerat

Gissar att schillern generellt är något lättare att få rådjursren än texen finnstövare.... men....som sagt....jag är inte så insatt!

Publicerat
2 hours ago TokTammas sa:

Nog driver beagle räv, har skjutit några för min tik. Och det går ju inte så fort så ibland kan rävarna bukta nästan som harar.

Min skiter helt i räv. Han driver hare med glädje.

Publicerat
  • Författare

Det ja tänkte med beagle var att det kanske skulle bukta bättre så att räven inte skulle gå i gryt så snabbt.. sen så va de ju de med mård o grävling oxå..

men det är ett tag kvar tills jag kan skaffa hund så har ju tid att fundera lite.

Publicerat

Köp en border, dom jagar allt

Publicerat

Stövare och terrier. Om du är ute efter resultat. Är du intresserad av hundsport och klocka drevtider så struntar du i terriern :D Det är nog svårt att bedriva ensam jakt och räkna med att få skjuta allt för ofta. En stövare, några  kompisar som kan marken väl och en terrier att stoppa ner när det går i gryt det är grejer det! :)

Publicerat
  • Författare

Kommer inte alltid att jaga ensam. Men jag vill liksom inte känna mig begränsad av ngn bara;) men förstår ju självklart att det blir effektivare om man är några stycken.

Klarar 450 hektar en rävstövare? 

Publicerat
7 minutes ago Tore sa:

Kommer inte alltid att jaga ensam. Men jag vill liksom inte känna mig begränsad av ngn bara;) men förstår ju självklart att det blir effektivare om man är några stycken.

Klarar 450 hektar en rävstövare? 

Beror ju på.......har du en stark rävstam så är reviren små, då är det nog inga problem 

Publicerat

Efter massor av timmar/dagar flera år faktiskt lyssnande på Schillrar som driver räv, så tycker jag inte rävarna går i gryt så jäkla ofta. Och ligger hunden på ordentligt så tycker jag det är ändå mera sällan de går ner. Men visst är gryten säkra pass men mest för att de oftast passerar dem utan att gå ner.  Tro det eller ej Urban, men rävjakt med en bra Schiller stå faktiskt mycket högt på min lista:yes:

Publicerat
5 hours ago Urban sa:

Beror ju på.......har du en stark rävstam så är reviren små, då är det nog inga problem 

Jag skulle nog säga optimist i det fallet, upplever nog att det dubbla, känns i minsta laget oxå. Men får man en rävhund att fungera så brukar jaktmarkerna snabbt kunna utökas.

Publicerat
15 minutes ago strävhår sa:

Jag skulle nog säga optimist i det fallet, upplever nog att det dubbla, känns i minsta laget oxå. Men får man en rävhund att fungera så brukar jaktmarkerna snabbt kunna utökas.

Håller med farbror här

Publicerat

En ren rovdjurshund så skulle jag skaffa en finnstövare.

Jag har inte sett någon amerikansk stövare som är riktigt bra varken som ställande eller drivande utan dom känns som en halvtaskig kompromiss och American foxhound verkar nära på omöjlig att få rådjursren, både plotten och foxhounden är för snabba för räv så rävarna går direkt ner i närmsta gryt, har man grythund så är det inga problem men saknar man terrier så blir det knepigare.

Av dom stövarna jag jagat med så är det just finnstövarna som håller dom bästa rovdjurshundarna oavsett vilket rovdjur vi jagar, det är främst räven som är knepig att få till, funkar dom på räv så kan man få dom att funka på resten också.

Publicerat
3 hours ago strävhår sa:

Vi hade dreven i huvudsak i såten i Trosa när vi jagade räv.... och då snackar vi såtar på 50-100 ha....så även på Gotland!;)

Men visst....Vi snackar bra arrondering och extremt tät stam.!

Publicerat
6 hours ago Urban sa:

Vi hade dreven i huvudsak i såten i Trosa när vi jagade räv.... och då snackar vi såtar på 50-100 ha....så även på Gotland!;)

Men visst....Vi snackar bra arrondering och extremt tät stam.!

Inget är omöjligt  (känt dalaordspråk) Men hinner inte räven ur såten innan den skjuts så, absolut. Men tror oxå att det finns en anledning till att gotlänningarna har som tradition att jaga över sockengränserna, eller att harjägarna himlar med ögonen när man frågar om hunnit driver räv oxå "så stora marker har jag inte".