Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Äldre Miroku hagelbock - hjälp med id och möjlig ålder?

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Såg att en annan person fått lite hjälp med id och liknande på sin Miroku så kanske chans att det går att få fram lite info på min med...?

Har iaf fått införskaffat en äldre Miroku hagelbock som sades vara en 800 av okänd årgång och nyfiken som jag är så försöker jag få fram lite mer info om vapnet.

Kan man, baserat på de bifogade bilderna, bekräfta att det faktiskt är en Miroku 800 jag har köpt? Om det nu inte är en 800, vad är det isf?

Vad gäller åldern på den så hade det ju varit bra om den hade varit ung nog att ha Brownings/Mirokus bokstavs-id i serienumret men som synes är inte fallet så.

Jag har letat runt på nätet och fått fram info att vapnet borde vara äldre än 1975/1976/1977 nångång (baserat på (olika) info ang när 800:an slutade tillverkas och när Miroku ev började med åldersmärkningen i serienumret).

Kan någon eventuellt upplysa mig lite ang dessa bitar? Under vilka år (ca) tillverkades 800:an (om detta nu är en sådan) och när skulle min kunna tänkas vara tillverkad?

En sak till; stämplarna - jag tror mig kunna hitta info på de flesta av stämplarna (kanske inte alla, men...) men är lite extra nyfiken på stämmplarna "2     15" som syns i en av bilderna, vad betecknar dessa nummer?

(fler och större bilder finns också tillgängliga)

...och ja, jag är fullt medveten om att få fram mer info om själva vapnet kommer inte att hjälpa mot största orsaken till att lerduvorna missas - den biten får jag lösa genom mer övning ;)

M1.jpg

M3.jpg

M5.jpg

M7.jpg

M8.jpg

M10.jpg

M11.jpg

• 3 weeks later...
Publicerat

Miroku är inte lätta att få fram info på.

Lättaste är att ringa till en vapenhandläggare

och fråga ang tidigare registreringar om modell och vilket årtal den först var registrerad.

Så har du lite att gå på.

Publicerat
1 hour ago Frank69 sa:

Miroku är inte lätta att få fram info på.

Nä, och de gör det fan inte enkelt heller. Har precis sett en Mk10...... Knappast en modell jag hört talas om kan jag säga. Det visar sig vara en Mk38 ner till alla detaljer utom förstocken som inte ser riktigt rätt ut för en Mk38 av samma årgång som tydligen såldes modellen Mk10 i bland annat Australien. Just denna är ganska lätt att datera då den fortfarande ägs av den förste köparen som köpte den i Australien för snart 30 år sedan.

Principiellt om vi pratar Browningkopiorna så görs och gjordes de i tre versioner - upland, game och sporting/trap/skeet. I dag representeras dessa tre versioner (grovt - det är inte avgrundsdjupa skillnader direkt) i modellerna Mk60, Mk70 och Mk38. Skillnaden mellan en MK800 och en Mk700 är noll och ingen egentligen, skillnaden mellan 700or är långt större än skillnaderna jag sett mellan en 700 och en 800 av ungefärligen samma årgång. Men förmodligen kunde man ta lite mer betalt för en 800 eftersom den på sin tid var "nyare".

/T

Publicerat
16 hours ago pmt sa:

Nä, och de gör det fan inte enkelt heller. Har precis sett en Mk10...... Knappast en modell jag hört talas om kan jag säga. Det visar sig vara en Mk38 ner till alla detaljer utom förstocken som inte ser riktigt rätt ut för en Mk38 av samma årgång som tydligen såldes modellen Mk10 i bland annat Australien. Just denna är ganska lätt att datera då den fortfarande ägs av den förste köparen som köpte den i Australien för snart 30 år sedan.

Principiellt om vi pratar Browningkopiorna så görs och gjordes de i tre versioner - upland, game och sporting/trap/skeet. I dag representeras dessa tre versioner (grovt - det är inte avgrundsdjupa skillnader direkt) i modellerna Mk60, Mk70 och Mk38. Skillnaden mellan en MK800 och en Mk700 är noll och ingen egentligen, skillnaden mellan 700or är långt större än skillnaderna jag sett mellan en 700 och en 800 av ungefärligen samma årgång. Men förmodligen kunde man ta lite mer betalt för en 800 eftersom den på sin tid var "nyare".

/T

Jeg fikk tak i en MK10 trap med 32' løp for 2 år siden. så langt jeg kan se er den nesten identisk med MK38. MK10 har overbore løp og invector + choker. GOD HAGLE! Som pmt skriver så har jeg også funnet ut at dette er en modell som i hovedsak har blitt markedsført og solgt i Australia....

J.A.

• 1 year later...
Publicerat

Efter vad jag har förstått så försvann en himla massa historik i en ordentlig storm 1971 som mer eller mindre helt förstörde fabriken. Det må ju vara sant.

Men varför det inte finns någon information runt vapen tillverkade mellan 1971 - 1975 är ju lite mysko... har avsaknaden av information med affärerna tillsammans med browning och FN att göra tro?

Publicerat
På 2018-12-03 at 17:35 Dahla sa:

Men varför det inte finns någon information runt vapen tillverkade mellan 1971 - 1975 är ju lite mysko... har avsaknaden av information med affärerna tillsammans med browning och FN att göra tro?

Nej, men väl en flytt av en fabrik i Japan..... 

T

Publicerat

Oavsett vilket så lär väl ingen Miroku tillverkad under den tiden lida av några kända problem?

Publicerat
11 hours ago Dahla sa:

Oavsett vilket så lär väl ingen Miroku tillverkad under den tiden lida av några kända problem?

Nej

T