Publicerat September 28, 20178 yr Kommande vinters licensjakt på Varg blir det 22st som får fällas. (Om inte någon överklagan sätter stopp i vanlig ordning) Det finns ju drygt 400st dokumenterade individer enl DNA från spillning och med största sannolikhet fler än det, och det är bestämt att antalet i Sverige ska ligga på 170-270st + ev 30st som något i efterhans slags påhittad buffert för att hålla Vargvärnarna och div myndighetespersoner glada. (En kan ju tycka att spannet mellan 170-270 är "buffert" nog) Hur F_N går den mattematiken i hop med bara 22st ? https://svenskjakt.se/
Publicerat September 28, 20178 yr Lite längre ner på hemsidan på SJ så hittar man denna info. En del av vargarna finns i Norge. https://svenskjakt.se/start/nyhet/spillning-fran-401-olika-vargar-hittades/ https://svenskjakt.se/start/nyhet/dna-visar-5-vargar-var-minst-13/ https://svenskjakt.se/start/nyhet/varginventering-fran-ingen-aning-till-glasklara-siffror/ Jag tolkar det som att Viltskadecenter o NVV försöker dölja/vilseleda dom verkliga siffrorna för allmänheten.
Publicerat September 28, 20178 yr Författare 6 minutes ago lsjonsson sa: Jag tolkar det som att Viltskadecenter o NVV försöker dölja/vilseleda dom verkliga siffrorna för allmänheten. Ja, det finns liksom inga krystade bortförklaringar och skitnödiga svepskäl att ta till längre, bara att inse att våra myndigheter valt bidka värnarsidan.
Publicerat September 28, 20178 yr 53 minutes ago Järven sa: Ja, det finns liksom inga krystade bortförklaringar och skitnödiga svepskäl att ta till längre, bara att inse att våra myndigheter valt bidka värnarsidan. Ja visst är det så! Man läste ju hur det var i Rialareviret under skyddsjakten på vargen där när ett 50-tal pers var ute o störde dom som höll på m skyddsjakten.
Publicerat September 30, 20178 yr Sverige ska inte ha 170-270 vargar vi ska ha minst 300 enligt senaste beslutet, populationen får alltså inte understiga 300 så vi bör nog ligga en bit över det med förvaltningsmålet. Vi har ju en gemensam vargpopulation med Norge och sedan några år tillbaka också en gemensam förvaltning av denna population således också en gemensam inventering av denna population och Norge ska skjuta 27 på licens, vi ska skjuta 22 på licens sedan tillkommer skyddsjakt och övrig dödlighet. Dom senaste två åren har populationen legat runt 430 vargar (inkl döda) och det har dött runt 60 vargar (66 2015/16 respektive 69 2016/17) och jag skulle tro att siffrorna kommer se ungefär likadana ut i år. Varje jakt vi lyckas genomföra är ett steg framåt får vi en stadig jakt som bevisligen inte skadar populationen så finns ju inga hinder mot att fortsätta den och ökar populationen så finns inget hinder att utöka den, värnarna är dessutom inte särkilt uthålliga och kommer ge upp om vi lyckas hålla igång jakterna tillräckligt många år. Hade värnarna fått bestämma så hade vi haft en strikt kontrollerad skyddsjakt men endast på individer som tar sig förbi RAS och tar kopplade hundar men som först beskjutits med gummikulor, jagats med hundar och utsatts för alla andra skrämselmetoder vi kunde komma på för det är den enda jakten som värnarna någonsin skulle kunna tänka sig att acceptera.
Publicerat September 30, 20178 yr 7 minutes ago Teffek sa: Dom senaste två åren har populationen legat runt 430 vargar (inkl döda) och det har dött runt 60 vargar (66 2015/16 respektive 69 2016/17) och jag skulle tro att siffrorna kommer se ungefär likadana ut i år. Hävdar de som prånglar på oss varg, ja. Jag tvivlar på att det är en siffra som stämmer. Det finns långt fler än så.
Publicerat September 30, 20178 yr Det är den enda inventeringen vi har att luta oss mot allt annat är gissningar och det är ett dåligt underlag i en förvaltning.
Publicerat September 30, 20178 yr 12 minutes ago Teffek sa: Det är den enda inventeringen vi har att luta oss mot allt annat är gissningar och det är ett dåligt underlag i en förvaltning. Fejksiffror är lika bra som att gissa.
Publicerat September 30, 20178 yr Om det nu är fejksiffror, det finns ju faktiskt inget som styrker att dom siffrorna inte stämmer eftersom det inte finns någon annan inventering.
Publicerat September 30, 20178 yr Teffek, var hittar du 300. Enda gången jag hittar 300 är Norge inkluderat. NVV säger annars min 270 eller 27 föryngringar på flera ställen. Senaste inventeringen säger väl däremot >400. Åtminstone över 400 olika individer man hittat DNA ifrån. Vad det ger på totalen vet jag inte. Men med tanke på hur bra koll man haft på vissa revir man trodde man skulle tömma med beslutad tilldelning så ser jag det som BS om man påstår sig hitta bortåt 90% som man ju säger på björn.
Publicerat September 30, 20178 yr var det inte björnen som hoppade upp antalsmässingt med antal hundra procent vid en inventering ??
Publicerat September 30, 20178 yr 5 hours ago killer_mouse sa: var det inte björnen som hoppade upp antalsmässingt med antal hundra procent vid en inventering ?? Var det inte lo du tänker på från 400 till 1200 på grund av en inventering som jägarna gjorde vet inte mycket om det men det som är säkert är att naturvårdsverket var emot en inventering så jägarna gjorde det ändå och fick fram det tredubbla antalet.
Publicerat September 30, 20178 yr Just now killer_mouse sa: var rätt säker på det var björn Kan stämma att det hänt med björn också betvivlar inte det faktum att det har ökat mycket vid inventeringar som när man gör inventering i dalarna fast bara över norra eller södra minnet sviker alltså 50% och använder den data över hela dalarna bryr sig inte om att den troligtvis inte stämmer för andra delen. Så du har nog rätt om gigantiska fel men inte hört om över 100% vad jag minns.
Publicerat September 30, 20178 yr Författare 10 hours ago Teffek sa: Sverige ska inte ha 170-270 vargar vi ska ha minst 300 enligt senaste beslutet, populationen får alltså inte understiga 300 Just det är det väl inte regeringen som bestämt i demokratisk ordning, utan tjänstemän med smak och egenintresse för Rewilding ?
Publicerat September 30, 20178 yr 21 minutes ago Järven sa: Just det är det väl inte regeringen som bestämt i demokratisk ordning, utan tjänstemän med smak och egenintresse för Rewilding ? Dom där extra 30 vargarna har dom satt som buffertzon utifall nånting händer som stor dödlighet av olika anledning enligt mig borde skyddsjakten även ta av dom 30 vargarna. Så efter licensjakten ska vi ha 300 vargar enligt mig enligt naturvårdsverket är det efter den beräknade skyddsjakten vilket jag ej förstår.
Publicerat September 30, 20178 yr Författare Just now Stainless steel sa: Dom där extra 30 vargarna har dom satt som buffertzon utifall nånting händer som stor dödlighet av olika anledning enligt mig borde skyddsjakten även ta av dom 30 vargarna. Så efter licensjakten ska vi ha 300 vargar enligt mig enligt naturvårdsverket är det efter den beräknade skyddsjakten vilket jag ej förstår. Ja. Men som lekman kan man ju tycka att mellanskillnaden 170-270 är all buffert som behövs. O.b.s inte riktat mot någon i tråden utan en frågeställning.
Publicerat September 30, 20178 yr Just now Järven sa: Ja. Men som lekman kan man ju tycka att mellanskillnaden 170-270 är all buffert som behövs. O.b.s inte riktat mot någon i tråden utan en frågeställning. Men om vi alla bara tar och glömmer 170 vargar nu är inte möjligt med hur det ser ut nu vi kan väl alla komma överens om att det gällande numret som är beslutat är 270 vargar och att naturvårdsverket vill ha 30 till för att inte riskera att komma under det antalet. Så den gällande siffran ska vara 300 individer enligt naturvårdsverket kan vi alla komma överens om det ni får även välja att inte hålla med men det jag menar är det minsta antal vi kan på något sätt tro naturvårdsverket låter vargen minska till just nu?
Publicerat September 30, 20178 yr Författare 13 minutes ago Stainless steel sa: Men om vi alla bara tar och glömmer 170 vargar nu är inte möjligt med hur det ser ut nu vi kan väl alla komma överens om att det gällande numret som är beslutat är 270 vargar och att naturvårdsverket vill ha 30 till för att inte riskera att komma under det antalet. Så den gällande siffran ska vara 300 individer enligt naturvårdsverket kan vi alla komma överens om det ni får även välja att inte hålla med men det jag menar är det minsta antal vi kan på något sätt tro naturvårdsverket låter vargen minska till just nu? Jag tolkar det som om Naturvårdsverket har mandat att köra över både Riksdag och i och med det demokratiskt tagna beslut, känns sådär när man betalar jaktkortet och samtigt vet att man bidrar till att finasera erländet. Men visst är rådande läget mycket som du beskriver.
Publicerat September 30, 20178 yr Efter att ha jagat älg ett par år i norra Värmland så funderar jag ibland på om dessa siffror ang. nuvarande population verkligen stämmer. Har inga bevis vare sig för eller emot, men enligt de bofasta jägarna så är populationen långt över naturvårdsverkets uppskattning. Minns så väl vad en gammal erfaren jägare sa till mig sist jag satt på pass, -"Jag flyttade inte hit för att jag gillar en låg lön, det var friheten, jakten och fisket som lockade". I dagsläget är jakten i princip förstörd för de som bor i denna del av Sverige, åtminstone enligt de människor jag talat med i jaktlaget.
Publicerat September 30, 20178 yr Författare 11 minutes ago Newbie sa: Efter att ha jagat älg ett par år i norra Värmland så funderar jag ibland på om dessa siffror ang. nuvarande population verkligen stämmer. Har inga bevis vare sig för eller emot, men enligt de bofasta jägarna så är populationen långt över naturvårdsverkets uppskattning. Minns så väl vad en gammal erfaren jägare sa till mig sist jag satt på pass, -"Jag flyttade inte hit för att jag gillar en låg lön, det var friheten, jakten och fisket som lockade". I dagsläget är jakten i princip förstörd för de som bor i denna del av Sverige, åtminstone enligt de människor jag talat med i jaktlaget. Du summerade i det inlägget nog många av jägarna i Västmanlands tankar med. Jakten är på döende, folk skiter i att skaffa ny hund när den gammla dör eller dödas, vissa områden ställer in Älgjakten helt då det inte finns några kalvar alls.
Publicerat September 30, 20178 yr Lite cyniskt måhända, men: jag tror att vi snart har en situation där en frilevande varg skadar eller t o m dödar ett barn. Och det kommer nog krävas att det går så långt innan "förvaltningen" hittar en rimligare form.
Publicerat September 30, 20178 yr Författare 6 minutes ago Sparven sa: Och det kommer nog krävas att det går så långt innan "förvaltningen" hittar en rimligare form. Vi håller på att förlora kampen, i stort sett bara Sameland och något så tragiskt som du beskriver ovan som kan agera motvikt och vända opoinjonen till Vargspridningen som det ser ut nu. Varg kring storstäderna kan vi nog glömma för där blir ju folk oroliga och det är stora väljargrupper, men de flesta som vill ha en annan livsstil får nog inse att det är en istid på väg.
Publicerat September 30, 20178 yr 9 hours ago henke67 sa: Teffek, var hittar du 300. Enda gången jag hittar 300 är Norge inkluderat. NVV säger annars min 270 eller 27 föryngringar på flera ställen. Senaste inventeringen säger väl däremot >400. Åtminstone över 400 olika individer man hittat DNA ifrån. Vad det ger på totalen vet jag inte. Men med tanke på hur bra koll man haft på vissa revir man trodde man skulle tömma med beslutad tilldelning så ser jag det som BS om man påstår sig hitta bortåt 90% som man ju säger på björn. http://www.naturvardsverket.se/Nyheter-och-pressmeddelanden/Pressarkiv/Nyheter-och-pressmeddelanden-2015/Utredningar-som-ror-varg-lamnas-till-regeringen/ 2 hours ago Stainless steel sa: Men om vi alla bara tar och glömmer 170 vargar nu är inte möjligt med hur det ser ut nu vi kan väl alla komma överens om att det gällande numret som är beslutat är 270 vargar och att naturvårdsverket vill ha 30 till för att inte riskera att komma under det antalet. Så den gällande siffran ska vara 300 individer enligt naturvårdsverket kan vi alla komma överens om det ni får även välja att inte hålla med men det jag menar är det minsta antal vi kan på något sätt tro naturvårdsverket låter vargen minska till just nu? 300 är ju GYBS, det du pratar om skulle vara ett förvaltningsmål vilket jag nog inte har sett något men som borde sättas både nationellt och län för län.
Publicerat Oktober 1, 20178 yr Teffek. Nu hitter jag inte orginalet. Men jag har för mig att resultatet man lämnade över. Och som pressreleasen du länkar till bygger på. Egentligen sa 300 tillsammans med Norge eftersom det knappast kan sägas vara två skilda stammar. Du har inte sett originalet?