Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Expertis råd angående flytt av rembygelfäste

Featured Replies

Publicerat

Måste på något vis lösa rembygelsfästesfrågan på min "nya" Tikka M65 Continental då jag mer eller mindre uteslutande använder benstöd för antingen sittande eller liggande skytte för vapen av den typen och till det användningsområde som den är tänkt för.

Igår släppte orginal (om det nu är det - m t p hur snett i kolven det är borrat ;)) rembygelfästet - där finns inte en enda gänga kvar att frambringa i orginalhålet. Det seriösa är väll att borra upp hålet, plugga det och borra ett nytt för rembygelfästet. Men har varken tid eller utrustning till det hemma över helgen och skulle gärna vilja få ordning på det fortast möjligt. 

Vågar jag fkytta bak fästet och borra nytt hål för rembygelfästet ca 15mm längre bak i "viken" vid nätskäringen vid tummen, eller riskerar jag att spräcka hela framstocken då? 20170929_174145.thumb.jpg.7cba5cfca7d0e364ed90bf71e69d2639.jpg

Bössan är som sagt en Tikka M65 Continental i 300 winchester magnum med en RCC dämpare och ett tungt Delta Titanium HD 2.5-15x56 - upplevd rekyl ungefär som ett mellanting mellan 6.5x55 och 308win. 

Mvh Joacim 

Publicerat

Vågar inte svara på om du vågar borra nytt men jag har också funderat på om dom supit på jobbet på Tikkafabriken den dagen dom borrade det hålet. Men jag kunde inte tänka mig att det skulle strippa gängorna för dig, jag har ju kånkat runt böset två säsonger utan att se tendenser till det :wacko: man känner ju sig lite skyldig som sålt härket till dig :unsure:

Hoppas nån förbarmar sig över dig och skickar en bit rundstång i valnöt eller dylikt så du kan få ordnat det ordentligt. Jag har tyvärr inget sånt i mina gömmor. Bara ikea träpluggar i bajsmjuk furu...

Publicerat
  • Författare
8 minutes ago TekDr sa:

Vågar inte svara på om du vågar borra nytt men jag har också funderat på om dom supit på jobbet på Tikkafabriken den dagen dom borrade det hålet.

Ja verkligen - en flaska kosken till frukosten månne? 

8 minutes ago TekDr sa:

Men jag kunde inte tänka mig att det skulle strippa gängorna för dig, jag har ju kånkat runt böset två säsonger utan att se tendenser till det :wacko: man känner ju sig lite skyldig som sålt härket till dig :unsure:

Ingen skuld ska vila över dig, du behöver ju inte ha märkt tendenserna och benstöd har du ju aldrig haft monterat så vitt jag förstod och således har du omöjligt kunnat framkalla detta oroblem/fenomen då jag tror att det är stor skillnad på att bära en bössa i rembygelfästet eller att den ska stå emot rekylen som den gör med benstöden.

8 minutes ago TekDr sa:

Hoppas nån förbarmar sig över dig och skickar en bit rundstång i valnöt eller dylikt så du kan få ordnat det ordentligt. Jag har tyvärr inget sånt i mina gömmor. Bara ikea träpluggar i bajsmjuk furu...

Ja det får vi se. Jag får väll jaga runt lite. Först nu saknar jag Vapensmedjan och Sven Eliasson efter att dom konkat - där var jag alltid välkommen att ställa mig med bössorna om det behövdes :(

Mvh Joacim 

Publicerat
  • Författare

Min danske vän @Dansken har du inga "tips från coachen"? ;)

Publicerat
29 minutes ago Joacim sa:

Min danske vän @Dansken har du inga "tips från coachen"? ;)

Det blir snart ett heltidsjobb med dina bössor :D

Publicerat
  • Författare
6 minutes ago Dansken sa:

Det blir snart ett heltidsjobb med dina bössor :D

Du behöver inte göra det svårare än vad det är - kan jag flytta bak fästet och göra nytt hål vid tummen - ja eller nej? Jobbet det gör jag själv ;):D

Mvh Joacim 

Publicerat

Nej för helvete inte ett nytt brevid.

Tejpa fast benstödet eller något till du har tid till att borra upp gammla hålet och montera en gängad metallbussning....helst lite rakare än Finsk-Lördags-kväll-standard.

file-1.jpg

file.jpg

file-3.jpg

Publicerat

Fullagning:

En tändsticka eller två i hålet och gänga i rembygelfästet igen. Kan inte garantera att det inte spricker. Du får gå på känsla... :ph34r:

Publicerat

Jag förstörde en gänga i kolven på motsvarande vis.

Lagningen blev att borra upp hålet, plana insidan i pipkanalen och svarva ett nytt fäste i rostfritt.

Det nya fästen fick en diameter på15 mm på insidan i pipkanalen sedan ett "skaft" genom kolven på cirka 8 mm borrades och planfrästes på sidorna för att passa i bipod/remfäste. Med bipod sitter den fast men med rem kan den både vrida sig och tyvärr även röra sig i höjdled och trycka mot pipan ibland men det går ju att lösa genom att limma fast den eller fästa den på annat vis. 

Publicerat
  • Författare

Ok, tack allesammans! 

Då får jag ställa bössan i skamvrån tills jag får tummen ur att sätta en bussning. Nu förstår jag äntligen varför man bör ha MINST två klass 1 vapen i skåpet. Ska försöka få till att skjuta in 8x57:an här i helgen då det vankas blandjakt på söndag. 

Mvh Joacim 

Publicerat

Limmar du en rundstav i befintliga hålet har jag svårt att se att det skulle spricka om du borrar ett nytt hål lite längre in på stocken.