Hoppa till innehåll

Ska de va så här? Meopta meostar r2, 1-6 RD med K-Dot


Foxtrot Echo

Recommended Posts

Har i ett par år haft en Meopta enligt rubriken, som jag inte riktigt blir kompis med... problemet är att den belysta punkten är så jäkla "känslig". Sätter jag huvudet/ögat bara litelitelitelite snett så liksom blöder punkten, eller liksom skiktar sig... svårt att beskriva, men den blir liksom inte solid... På 1x förstoring, vilket jag oftast använder funkar det ok, men ju större förstoring ju sämre.

Vet inte hur många gånger jag försökt laborera med eyeboxen och kindstödet för att komma bättre, men jag får liksom inte till det... har aldrig varit med om liknande med ngn annan kikare. 

Stod och meckade med den i eftermiddags igen när det slog mig att det kanske är fel på skiten?

Är de det? Eller har andra samma problem? Några tips?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ett likadant. På första exemplaret jag köpte var rödpunkten felaktig...som du beskriver var punktens ljusriktning inte centrerad i siktbilden. Dioden kastade ljuset lite snett. Det gav effekt som du beskriver...att när huvudet flyttades lite åt ett håll blev punkten grå (men åt motsatta hållet höll den i längre). Den hade också ett 'streck' över sig som sågs på svaga belysningar. Fick ett nytt sikte med vändande post (upptäckte det direkt efter köp...Cyberphoto), och det är OK. Har också ett R2 1,7-10×42, och det är OK. Men Meopta är generellt lite känsliga med att man ligger rätt centrerat med ögat vg rödpunkten. Meopta har ju bra garanti. Kontakta dem B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har kollat och skruvat på allt... men det är kanske defekt då. Får bli att kontakta Meopta. Vet någon vad som krävs för att garrantin ska gälla? Jag har köpt mitt begagnat på blocket och har nog inget orginalkvitto...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 års garanti har du i vilket fall som helst. 30 år får du om du registrerat ditt sikte hos Meopta (länk för detta finns på deras hemsida...och det finns en infolapp om det i pappren som följde med siktet vid köp).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ha! Orginalkvitto och registreringsbevis för 30 års garanti låg faktiskt i kartongen. Bra där affärspartner på blocket!

Någon som vet om det brukar ta lång tid med grejor man skickar till Meopta?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...