Publicerat September 30, 20178 yr Ni som är bra skyttar får gärna dela med er av tips på hur man kan ta sitt skytte till nya nivåer. Jag är instresserad av att få upp skickligheten i kulskyttet på drevjakten till nästa säsong och framledes. Utan stöd främst, både på rörliga mål och stillastående. Jag har tillgång till rätt bra banor med viltmål och grejer. Så efter jaktsäsongen är över tänkte jag börja skjuta mycket med både .22 och klass ett. Hagel är också planerat att skjutas mycket på sportingbana. Tips på tekniker, avstånd, strl på mål och skottgrupper, tidspress och övningar mm, för både .22 och .308. Realistiska mål att uppnå? Antar att de skiljer sig åt när det kommer till de olika momenten.
Publicerat September 30, 20178 yr Författare Sköt 40 skott .30-06 idag både löpälg och stillastående 80 och 40m. Sköt ca 100 skott .22 på 40 och 80m utan stöd. Inga problem att träffa 1,5 L petflaskor på endera distanserna, oavsett om dom vält omkull. Älskar min quad. Sköt av korkarna på flaskorna med stöd på 80m. Burrisen har streck under hårkorset. Slår mitt i på 50m med hårkorset och två streck neråt under hårkorset då slår den mitt i på 80 med eleyen. Vilket skytte bör man lägga störst vikt vid? .22 eller klass ett?
Publicerat September 30, 20178 yr Har en Burris Fullfield II med ett troligtvis likadant kors som du har. Har också mitt i på 50 och 2 streck under på 80, fast med Winchester M-22 ammo (https://www.outdoorlimited.com/Winchester-22LR-M22-40-gr-Black-Copper-Plated-Roun-p/s22lrt.htm) Inge vidare precision i rugern med den ammon, men den funkar som billig plinksterammo för mängdträningen. Jag lägger typ 3/4 av all skjuttid med min .22. Mer utmanande för avfyrningstekniken och det går att göra i stort sett alla övingar som med klass 1. Brukar varva sittande, liggande och stående med/utan jägarmässigt stöd och frihand. Svårt att få till träning på löpande där jag är, men det ska funka om det finns en grisbana för .22 i närheten. Ryktet säger att det ska finnas en i grannbyn, så jag måste utforska det lite mer nu under semestern
Publicerat September 30, 20178 yr Prova att skjuta med puls för att simulera stress/björnfrossa. Ta en kort rush innan skjutmomentet. Då får du se hur det går med PET-flaskorna... /Må
Publicerat September 30, 20178 yr Författare 34 minutes ago Ryberget sa: Har en Burris Fullfield II med ett troligtvis likadant kors som du har. Har också mitt i på 50 och 2 streck under på 80, fast med Winchester M-22 ammo (https://www.outdoorlimited.com/Winchester-22LR-M22-40-gr-Black-Copper-Plated-Roun-p/s22lrt.htm) Inge vidare precision i rugern med den ammon, men den funkar som billig plinksterammo för mängdträningen. Jag lägger typ 3/4 av all skjuttid med min .22. Mer utmanande för avfyrningstekniken och det går att göra i stort sett alla övingar som med klass 1. Brukar varva sittande, liggande och stående med/utan jägarmässigt stöd och frihand. Svårt att få till träning på löpande där jag är, men det ska funka om det finns en grisbana för .22 i närheten. Ryktet säger att det ska finnas en i grannbyn, så jag måste utforska det lite mer nu under semestern Jag vill inte ha koppar i min .22pipa. Okey! Såg att jaktia sålde 1000 fmj för 5600kr till 6,5 och 308. Det är bra pris per smocka för att vara klass ett. Det handladdar man inte ens till. Funderar på ett sånt bulkpack till våren och sen köpa 3000 eley bulk till .22. Hinner jag bomba ur det mellan passen på sportingbanan under mars till oktober nästa år så borde jag ha höjt mig ett par snäpp i skyttet till nästa säsong.
Publicerat September 30, 20178 yr Författare 27 minutes ago BigJim sa: Prova att skjuta med puls för att simulera stress/björnfrossa. Ta en kort rush innan skjutmomentet. Då får du se hur det går med PET-flaskorna... /Må Jag heter iskall i mellannamn, jag frossar inte Men jag ska testa det så jag får se hur ni dödliga upplever skyttet!
Publicerat September 30, 20178 yr För jaktskyttet hade jag tränat skytte från dels olika skjutställningar och med olika stöd och dels gjort detta på olika avstånd för att se vart mina begränsningar ligger. Sen hade jag lagt stor vikt vid att träna korrekta avfyrningar genom torravfyrningar, för rent krasst spelar det ingen roll hur väl man siktar om man ändrar riktpunkt p.g.a. dåliga avfyrningar. Ett tips som jag hört är att börja och avsluta varje träningssession med 10-20 torravfyrningar. Detta då det är lätt/troligt att man börjar slarva under det faktiska skyttet och man vill inte lära in felaktiga mönster/vanor så därför är det bra att börja och avsluta varje pass med ett gäng korrekta (torr)avfyrningar. Vissa vill mena att man alltid ska göra fler torravfyrningar (i.e. korrekta) än man gör riktiga avfyrningar (i.e. felaktiga) för att vara säker på att rätt teknik sätter sig i ryggmärgen. Sen har jag märkt på mig själv att rekylhantering är lite av en färskvara, så jag hade absolut tränat regelbundet med klass 1:an också. Det är väl mina 5...
Publicerat September 30, 20178 yr Författare 4 minutes ago Holz sa: Ett tips som jag hört är att börja och avsluta varje träningssession med 10-20 torravfyrningar. Det sade Franz Albrecht också. Man kan utveckla ett ryck/en blinkning med ögat när man skjuter klass ettor. Så efter varje pass...klickar man och vänjer sig av med blinkningen. Det ska jag skriva ner som en del i träningen. 20-30 fina torrklick innan man går och sover kan man göra.
Publicerat September 30, 20178 yr Just now Flintbüchse sa: Det sade Franz Albrecht också. Man kan utveckla ett ryck/en blinkning med ögat när man skjuter klass ettor. Så efter varje pass...klickar man och vänjer sig av med blinkningen. Det ska jag skriva ner som en del i träningen. 20-30 fina torrklick innan man går och sover kan man göra. Kan mycket väl vara därifrån jag fått det. Dock har jag fått ett liknande tips från min tränare i pistolskyttet också så det ligger nog mycket i det.
Publicerat September 30, 20178 yr Författare Nästa år ska jag skjuta guldserier varje serie på pappälgen när det är dags med laget.
Publicerat Oktober 1, 20178 yr 10 hours ago Holz sa: Kan mycket väl vara därifrån jag fått det. Dock har jag fått ett liknande tips från min tränare i pistolskyttet också så det ligger nog mycket i det. Torrträning är närmast löjligt underskattat. Både vad gäller att göra rena avfyrningar och att lära sig hålla stilla. Så gör minst lika många klick som skott, gör minst lika många torrlyft som lyft/anlägg på banan. Minst. Gärna dubbelt. Nu kan vi inte fråga Malcom Cooper för han har lämnat oss, men han var framgångsrik på 300m utan att ha tillgång till en 300m bana att öva på. Om jag ska vara modest..... Han övade 4 timmar om dagen i hallen med en nedskalad tavla på dörren. Att producera tomhylsor är rätt överskattat - i synnerhet om inte grundtekniken sitter. T
Publicerat Oktober 1, 20178 yr 27 minutes ago pmt sa: Torrträning är närmast löjligt underskattat. Både vad gäller att göra rena avfyrningar och att lära sig hålla stilla. Så gör minst lika många klick som skott, gör minst lika många torrlyft som lyft/anlägg på banan. Minst. Gärna dubbelt. Nu kan vi inte fråga Malcom Cooper för han har lämnat oss, men han var framgångsrik på 300m utan att ha tillgång till en 300m bana att öva på. Om jag ska vara modest..... Han övade 4 timmar om dagen i hallen med en nedskalad tavla på dörren. Att producera tomhylsor är rätt överskattat - i synnerhet om inte grundtekniken sitter. T Håller med, har märkt stor skillnad framförallt i pistolskyttet sen jag faktiskt började träna och inte bara skjuta. Dels har jag torrtränat en del och dels har jag stått och skjutit ett antal hundra skott i vallen där jag enbart fokuserat på rätt siktbild och rätt avfyrning. Det har gett betydligt mer på ett par veckors tid än alla de tusentals skott jag skjutit under ett år på tavlan. Vissa tycker det är slöseri med ammunition att bara skjuta i vallen och inte på en tavla, men jag ser varje skott som gör mig bättre som en investering och varje skott som, som bäst, inte gör något åt mitt skytte och som värst försämrar mitt skytte som slöseri.
Publicerat Oktober 1, 20178 yr Brukar öva upp "grunden" till fristående skytte med 22:an! Det är en Finnfire varmint, så tyngd och storlek är snarlika mina klass 1 bössor. Jag sätter upp 22-snurran på 50 meter och övningen går helt enkelt ut på att träffa stora plattan (50mm) på 50 meter fristående.