Publicerat Oktober 1, 20178 yr Jag tänkte komplettera älgbössan med ett lågförstorande sikte, jag har tikkas ringmounts på nuvarande sikte. Kan jag sätta ringmounts på den nya kikaren och använda som snabbfästen? Håller dom inskjutningen?
Publicerat Oktober 1, 20178 yr 24 minutes ago HasseG sa: Jag tänkte komplettera älgbössan med ett lågförstorande sikte, jag har tikkas ringmounts på nuvarande sikte. Kan jag sätta ringmounts på den nya kikaren och använda som snabbfästen? Håller dom inskjutningen? Ja det fungerar väldigt bra, det enda negativa jämfört med snabbfästen med "vinge" eller "spak" är att här måste du alltid ha med dig en 4mm insexa i fickan - har du fel jacka eller byxor på dig en dag så står utan möjlighet att skifta kikare. Som med alla "snabbfästen" så är det viktigt att skjuta fram sikte och fästen så långt fram det går innan man spänner skruvarna, annars får du obönhörligen ett eller flera "sättskott". Har haft ringmounts som "snabbfästen" både på Sako och Tikka och varit nöjd med det. Mvh Joacim
Publicerat Oktober 1, 20178 yr Författare 3 hours ago Joacim sa: Ja det fungerar väldigt bra, det enda negativa jämfört med snabbfästen med "vinge" eller "spak" är att här måste du alltid ha med dig en 4mm insexa i fickan - har du fel jacka eller byxor på dig en dag så står utan möjlighet att skifta kikare. Som med alla "snabbfästen" så är det viktigt att skjuta fram sikte och fästen så långt fram det går innan man spänner skruvarna, annars får du obönhörligen ett eller flera "sättskott". Har haft ringmounts som "snabbfästen" både på Sako och Tikka och varit nöjd med det. Mvh Joacim Ok, det låter bra. Ska nog inte byta kikare i skogen, tanken är att ha ett 1-6 till älgjakten och ha den gamla 2,5-10 till bockjakt och annan vakjakt. Men bra om man inte behöver skjuta in när man byter.
Publicerat Oktober 1, 20178 yr 1 hour ago HasseG sa: Ok, det låter bra. Ska nog inte byta kikare i skogen, tanken är att ha ett 1-6 till älgjakten och ha den gamla 2,5-10 till bockjakt och annan vakjakt. Men bra om man inte behöver skjuta in när man byter. Jag råder dig såklart ändå till att testa och utvärdera med dina. Det känns alltid som om en osäkerhetsfaktor kan ligga och skava annars, det hade det iallafall gjort för mig. Mvh Joacim
Publicerat Oktober 1, 20178 yr Jag gjorde ett rejält "test" med mina ringmounts då jag brukade öva med öppna... Dvs kikarn åkte av någon sväng varje gång jag var till banan. Fungerade perfekt varje gång. Även jag vill dock rekommendera att testa på just det vapnet och gärna massor av gånger för att verkligen lite på det
Publicerat Oktober 1, 20178 yr Författare 2 hours ago Joacim sa: Jag råder dig såklart ändå till att testa och utvärdera med dina. Det känns alltid som om en osäkerhetsfaktor kan ligga och skava annars, det hade det iallafall gjort för mig. Mvh Joacim Tack för svaren, jag ska självklart testa, men det verkar finnas stor chans att det ska fungera bra. Mvh Hasse