Jump to content

Hur lång är läkningsprocessen?

Recommended Posts

trumpetarn

Hej,

Min klm fick ett rätt så rejält skärsår på höger framben i lördags. Det blev ett djup och rent skärsår (förmodligen från glas) när vi var ute och gick en tur. Han märkte inget av olyckan men vi var tvungna att åka akut in till ett djursjukhus för att sy då det blödde kraftigt. Läkeprocessen har gått fint, ingen antyda till infektioner, ringa svullnad, blodflödet ser bra ut och han är pigg/sig själv. Veterinären ville inte att han skulle aktiveras alls två veckor från olyckan men då vi är mitt i jaktsäsongen vill jag dubbelkolla det uttalandet mot någon annan källa. Frågan är om jag vågar släppa honom en kort sväng på lördag, säg 30 minuter, om jag bandagerar honom ordentligt? 

Nå, är veterinären överdrivit försiktig i sin rådgivning eller är jag överdrivit hialös?

trumpetarn
1 minute ago Dr Krall sa:

Veterinären har rätt. Låt inte din egen jaktlust gå över hundens väl och ve. Ett suturerat sår har ca 25% av hudens ursprungliga styrka efter 14 dagar, när stygnen normalt tas. Efter en månad ca 50%. Efter 2 månader ca 80% (och starkare än så blir det aldrig).

Doktorn har talat, tack. Jag hade det på känn men veterinären var av sällskapshundssnitt så jag ville höra mig för. Beslutet att sjukskriva jycken den tid som behövs är inte ett svårt val om det är motiverat.

• Like 1
mats_bengt

4 hours ago Dr Krall sa:

Veterinären har rätt. Låt inte din egen jaktlust gå ut över hundens väl och ve. Hösten är lång. Ett suturerat sår har ca 25% av hudens ursprungliga styrka efter 10-14 dagar, när stygnen normalt tas (nb! förutsatt att läkningen sker på ett bra sätt). Efter en månad ca 50%. Efter 2 månader ca 80% (och starkare än så blir det aldrig).

Bra kunskap särskilt nu när Drevern blev snittad av en gris i lördags bl.a. stort sår under magen. Köpt en Jägarens GPS väst som jag hoppas skyddar lite under magen.

Jämta
6 hours ago trumpetarn sa:

veterinären var av sällskapshundssnitt så jag ville höra mig för. 

Du menar att sällskapshundar har sämre läkkött än jakt/brukshundar, andra förutsättningar under läkningen?

Hud som hud och jag personligen skulle inte släppa hunden förrän i af 2 veckor efter stygnen är tagna, då jag anser att risken för att det inte blir bra är för hög, för min hund och den typen av jakt hon bedriver.