Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Älglock, tips mottages.

Featured Replies

Publicerat

Jag har provat locka på älg i totalt 7 dagar nu, utan framgång. Ska ge ett sista försök imorgon innan jobbveckan.

Jag tror att jag gör "rätt" enligt konstens alla regler men lyckas helt enkelt inte.

Sitter på första passet just innan det ljusnar, knäpp tyst, motvind, bra intagnings- och upptagningsområde, ingen eld, klart och inget regn.

Börjar locka svagt den första serien utan locklur med kontaktläte ×3, väntar en stund och kör samma serie med locklur. Sitter tyst i ca 5 min och kör sedan kons brunstläte med gnägg x3 sen väntar jag 10 min, sen börjar jag om.

Sitter ungefär 1 timma innan jag byter pass.

Ibland mixar jag in tjurläten (liten tjur) men väldigt sällan.

Har inte lyckats få svar...

Vad gör jag för fel?

Publicerat
2 hours ago robban65 sa:

Jag har provat locka på älg i totalt 7 dagar nu, utan framgång. Ska ge ett sista försök imorgon innan jobbveckan.

Jag tror att jag gör "rätt" enligt konstens alla regler men lyckas helt enkelt inte.

Sitter på första passet just innan det ljusnar, knäpp tyst, motvind, bra intagnings- och upptagningsområde, ingen eld, klart och inget regn.

Börjar locka svagt den första serien utan locklur med kontaktläte ×3, väntar en stund och kör samma serie med locklur. Sitter tyst i ca 5 min och kör sedan kons brunstläte med gnägg x3 sen väntar jag 10 min, sen börjar jag om.

Sitter ungefär 1 timma innan jag byter pass.

Ibland mixar jag in tjurläten (liten tjur) men väldigt sällan.

Har inte lyckats få svar...

Vad gör jag för fel?

Du får byta mark, Gotland funkar inte.

Publicerat
  • Författare

Jag bor och jagar i norrbotten så... byta mark tror jag inte ska behövas. Det skjuts älg för hund titt som tätt i mitt jaktlag...

Publicerat
  • Författare
1 hour ago strävhår sa:

Du får byta mark, Gotland funkar inte.

Jag bor och jagar i norrbotten så... byta mark tror jag inte ska behövas. Det skjuts älg för hund titt som tätt i mitt jaktlag

Publicerat

Du får testa 

Publicerat

Du behöver inte locka så ofta innan du får svar. Väl du får svar är de "bara" snacka på. Skippa tjurläte då det kan få mindre tjurar att stanna på avstånd. Upptagningsområdet du anser vara bra kanske inte är det? Välj pass med omsorg. Finns ju endel på nätet kring lock så kika på det & pröva dig fram. Lyssna väldigt noga, du kanske inte uppfattat svar? Ha "tysta" kläder typ vadmal eller nått plagg som är absolut ljudlöst.

Publicerat
  • Författare
14 minutes ago Robert.M sa:

Du behöver inte locka så ofta innan du får svar. Väl du får svar är de "bara" snacka på. Skippa tjurläte då det kan få mindre tjurar att stanna på avstånd. Upptagningsområdet du anser vara bra kanske inte är det? Välj pass med omsorg. Finns ju endel på nätet kring lock så kika på det & pröva dig fram. Lyssna väldigt noga, du kanske inte uppfattat svar? Ha "tysta" kläder typ vadmal eller nått plagg som är absolut ljudlöst.

Tackar! Ska ta till mig detta.

Publicerat
  • Författare

Fler tips mottages