Hoppa till innehåll
Johan1986

Leupold Vari-X III - vad göra med det?

Recommended Posts

Johan1986

Har ett Vari-X III 3,5-10x50 med dublex, eller möjligen fine duplex riktmedel med cirka 25 år på nacken. Sett till vad Torsby vill ha för samma sikte så fick jag det till "rätt pris".

Siktet har tidigare suttit på min 6,5a men vid senaste inskjutningen upplevde jag en fördröjning i justeringen, det krävdes ett sättskott för att få igenom justeringen. Då tappade jag förtroendet för siktet och det åkte ner i en låda. Nu funderar jag på att skicka det på service, men vad jag förstått så sker detta i USA då småländska vapen kursat.

Så, är det värt att lägga pengarna och tiden på att skicka siktet på service? Leupold är kända för sin frikostiga garanti, kan jag räkna med att övriga detaljer (linser, tub och liknande) får ett lyft? 

Eller ska det ligga kvar i lådan tills ett lämpligt luftgevär införskaffats? 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Dansken

Du har draget åt skruvarna på bakre ringen för hårt.

Släpp lite på dom då funkar det klanderfritt igen.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Raggarö

Om jag fattat det hela rätt så skickas svenska Leupoldsikten till Tyskland för service - genomloppstiden är längre än när Småländska skötte servicen själva. Kontakta Gyttorp för besked.

Jag skulle tro att ditt Leupold drabbats av en (eller två) av Leupoldsjukdomar som beror på stelnat fett, i ditt fall tror jag att orsaken är att fettet i justerhuset kloggat ihop (det som "reparerades" med att knacka på justerhuset efter varje justering på siktet) 

Om servicen är gratis (eller nästan gratis) är det värt att skicka in på service även om det är ett antikt första generationens sikte, utan klick (micro-friction) och med 1/2 MOA justering.

Raggarö

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dansken

X III har klick. Det är gamla X II som "glider"

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Raggarö

Nejdu Svend, det är ditt minne som glider;) det finns två varianter av Vari-X III

SWFA_Vari-X_to_VX.jpg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dansken

Ser man på. Båda mina XIII har 1/4 MOA och klick ;)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Raggarö

Jag fick överta en sådan där gammal klenod - 1/2 MOA och inga klick, det var dessutom ordentligt knackat på tornhattarna.

Jämför man mekaniken med ett Weaver Microtrac från samma tidsperiod så är det som att jämföra Trabant med en Audi, Trabanten "fungerar" nog den med......men inte så bra.

Raggarö

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
22kort

Inget dåligt ljusgenomsläpp 98% inget jag märkt på mitt :ph34r:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Raggarö

Friserade siffror eller "alternativ mätmetod"....

Jag har sett värden på ljustransmission mätt efter EN lins istället för hela paketet med linser med coating på båda sidor. Man ska kanske inte fokusera helt på linserna inverkan, det ingår en stor portion design i ett bra sikte för mörka kvällar och det är totalen som räknas.

Raggarö

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Johan1986

Jag har 1/4 MOA och klickjustering. Så helt antikt är det inte ;)

Nåja Tyskland känns betydligt roligare att skicka till. Även om det är som Dansken säger att jag spänt bakre ringen för hårt, så är ändå tilliten borta. Känslan är ändå att siktet förtjänar ett bättre öde än byrålådan och luftgevär för övning. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Raggarö

Har du kontaktat Gyttorp? Vore intressant att höra om reparationstid och felorsak (så småningom).

Raggarö

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.

https://www.Reservdelar24.SE