Publicerat Oktober 17, 20178 yr Hej jag har precis införskaffat en klass 2 studsare. Jag har en kamrat som är lite "klass 2 nörd" och har jagat med det i många år. Han hävdar att v-maxen är överlägsen blyspetsen när det gäller jakt på rådjur och även annat, samt att köttförstlringen inte alls är så hemsk som folk säger utan snarare att vmaxen förstör mindre. Frågan är alltså; hur stor skillnad är det på köttförstöringen v-max vs blyspets?
Publicerat Oktober 17, 20178 yr Du får nog berätta lite mer om vilken kaliber och kulvikter som det gäller. Det finns ju några stycken... /Må
Publicerat Oktober 17, 20178 yr Författare Det är väl .222 & .223. Även klass 2 som 22-250 min jaktkamrat kör 22-250 AI...
Publicerat Oktober 17, 20178 yr Hur långt är ett snöre, svaret är kaliber, kulvikt och avståndsberoende. iom att "blyspets" är helt generiskt blir svaret beroende även på det valet av kula, typiskt sätt är dock V-max något av det blötaste som kan väljas. En trend jag noterat är att vmax har blivit hårdare i ett par kalibrar o utföranden tom så pass att expansionen har blivit ojämn, opålitlig osv. min konklusion är att väljer man vmax så tar man alternativa träffpunkter i viltet på kortare håll och bak bogen på längre håll. C
Publicerat Oktober 17, 20178 yr Författare Okej tack för svar! Vilka kalibrar har vmax blivit hårdare? Som jag fattar det på han så går vmaxen in expanderar bättre än en "blyspets" och endast kulans bas far igenom på andra sidan, eller så stannar hela kulan kvar. Stannar hela kulan kvar bör bogen på andra sidan vara relativt oskadd? Sen pratade han inte om någon speciell kula utan mer "överlag", att det är så det funkar med klass 2, 50 till 60 gr vmax....
Publicerat Oktober 17, 20178 yr I kal 224 finns det v-max kulor mellan 35-60 grain, vilken kulvikt man väljer till vilken kaliber i vilken hastighet kommer spela roll, enkelt förklarat så kommer en lättare och snabbare kula ge värre skador än en tyngre långsammare. Själv har jag jagat en del rå med 53grain v-max i 223 laddad till 880m/s och om man liksom mig vill ha en kraftigt fragmenterade hög initial effekt ja då blir man nog nöjd. Begreppet köttförstöring är ganska subjektivt, dels har man den mekaniska som själva kulan orsakar och dels den sekundära som uppkommer när djuret springer eller går en kortare eller längre sträcka efter skottet ,detta resulterar ofta i omfattande urblödning i den permanenta skottskadan men även i hinnor och muskler. Så visst kan man säga att v-max kan ge mindre skottskador då djuren ofta faller i direkt anslutning till skottplatsen men de mekaniska skadorna är sällan små. /Mike
Publicerat Oktober 17, 20178 yr Författare Okej mike, hur såg rådjuren ut på andra sidan i ett mer eller mindre rakt sidoskott, med din ovannämda laddning. Just nu skjuter jag 50g fabriksladdat som går i 1065 om jag inte missminner mig!
Publicerat Oktober 17, 20178 yr Jag skjuter enbart bakom bog med v-max aldrig i, hittills bara genomskott, alternativt om avståndet och situationen medger hals eller huvud. Vid bakom bog skott så är huvuddelen av skottskadorna på ingångssidan. /Mike
Publicerat Oktober 17, 20178 yr Sorry jag är för trött på morgonkvisten...det är min 69grains laddning som gör 880m/s. Min laddning med 53grain v-max gör 1000m/s och inget annat. /Mike
Publicerat Oktober 17, 20178 yr Författare Okej! Tackar dör det. Rasar rådjuren ihop direkt av en vmax bakom bogen, eller tar dom sig en bit?
Publicerat Oktober 17, 20178 yr 4 hours ago Mad Mike sa: Både och men dom tar sig inte många meter från skottplatsen. /Mike Vad var det för twist du hade i pangen för 69orna?
Publicerat Oktober 17, 20178 yr 40 minutes ago sidelock sa: Vad var det för twist du hade i pangen för 69orna? 1:8 /Mike
Publicerat Oktober 18, 20178 yr Författare Nu när vi ändå har frågestund så passar jag på att gå OT... Jag har räffelstigning 1:9 hur låg grain respektive hög kan en sådan stigning stabilisera? Pipan är 58cm
Publicerat Oktober 18, 20178 yr Alla pipor är individer men mellan 50-69 grain ska din stabilisera, tyngre än 69 är osäkert . /Mike