Hoppa till innehåll

Jakttorn på släpvagn?


Erik Sundberg

Recommended Posts

Är det överhuvudtaget lagligt i Sverige att ha ett jakttorn på släpvagn?:huh:

Önskar konkreta svar och inga gissningar då jag kan gissa själv :lol:

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja och nej, o inga gissningar. 

Är släpet ett fordon, dvs med reg skylt, är det inte tillåtet, är det inte längre ett fordon, är det tillåtet. 

I Skåne ser man ofta skrotbilar på gärden, utplacerade för att användas som gömslen. 

Allt ovan förutsatt att du med frågan avser sedvanlig jakt. C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men om jag läser lagen så står det motordrivet fordon? Och dit räknas väl inte en släpvagn, så länge den inte är kopplad till dragbil?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Prova att förklara det för PM och åklagare, jag håller med dig, men du efterfrågade rättsläget, eller hur? C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Buck sa:

En släpvagn är såklart ett fordon men kan inte drivas utan ett motorfordon. Att bygga ett jakttorn på en sådan och sedan ställa ut den i skogen måste väl vara okej oavsett om den är registrerad eller inte?

Vet flera som har det. En är polis. Går nog fint.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Flintbüchse sa:

Vet flera som har det. En är polis. Går nog fint.

Fast att man arbetar som polis gör nog ingen skillnad. Dom är oftast inte mer kunniga än vilken svensson som helst.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående.....att säga emot C i juridiska spörsmål ......Då bör man ha rätt torrt på fötterna!!;)

Vill också minnas att det står motordrivet fordon....men har mig inför proffsen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjaha,

nu kan det kommenteras och klargöras att jaktförordningen anger motordrivet fordon som förbjudet att jaga från,

så det är ju solklart, till frågan då om släp, monterat/påhängt på bil, traktor, 4-hjuling med mera är även det solklart förbjudet,

nu försökte jag klargöra att trots den briserande logiken har personer som ställt tornet på sitt reggade släp fått bekymmer, anmälningar och i ett för mig refererar ärende lagförd, böter för jaktbrott. 

Således lämnar jag detta råd om gällande rätt, att vi med logik och goda argument menar att det är fel är en annan sak, i varje fall enligt mitt förmenande. 

Självfallet är det upp till var och en att göra som de själva vill, vidare, enkom för att en polis gör något betyder inte det att han vet att det är legalt att göra. Påfallande många poliser har mycket begränsade rättsliga kunskaper om sådant som inte är direkt relaterat till straffrätt.

C

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är väl tyvärr så att man kan ha rätt utan att få rätt... Man kan också råka ut för långa tråkiga utdragna utredningar/ förundersökningar och rättegångsprocedurer innan man lyckats överklaga tillräckligt långt för att få saken ur världen. Och inte sällan med bekymmer kring vapen och vapenlicenser under tiden. (Kanske inte så troligt i detta exemplet men ändå) Så det känns inte så aktuellt för min del att utmana åklagare och polis vem som än har rätt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bästa är om man kan få problemet o försvinna innan bötern ens skrivs ut. Jag personligen skulle ha mina fötter på det torra för jag kommer bara ringa farsan som har jobbat på trafikskola och är utbildad i detta. Men alla har inte samma tur som mig med kontakter så var försiktig för när ni väl har hamnat i skiten så är man fast ett tag åtminstone.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det här är ganska intressant.

Ponera att man tar en avregistrerad släpvagn, bygger ett torn på dem, hänger på en triangel och kör den till skogen. Lämnar den där på plats uppställd med stödben.

Kör hem och återkommer dagen efter, parkerar 500m ifrån den och går upp till passet.

Frågan som jag då ställer mig är, måste man skruva bort hjulen och ta med sig dom? 

Anledningen till att jag bråkar om detta är att jag har jakt på ett hyfsat stort område 6800ha med många mil skogsvägar där det skulle vara fint att kunna placera ut tornet några dagar här och där och sen kunna frakta hem skiten när man är klar för säsongen utan att riskera att diverse löst folk förstör grejerna...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en granne på landet som byggt torn/kojor på gamla balvagnar, som det finns gott om, och det har aldrig ifrågasatts. Däremot när de körde ut en husvagn, reggad, vid ett fält så knackade det på dörren en kväll. Som tur var så var de bara ute och rekade så någon bössa fanns inte i bilden men de fick besked att det inte var ok att skjuta från reggad husvagn. Om de hade en oreggad husvagn och tog av hjulen så var det inga problem. En balvagn med hjul var heller inga problem.

Så de löste problemet genom att ställa upp husvagnen på en balvagn. Dock har jag inte hört om de fått några fler besök.

(Skälet till att de fick besök var att de hade satt upp husvagnen i kanten av ett majsfält som gränsade till ett nytt naturreservat och det var många misstänksamma ornitologer där.)

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago M-Ola sa:

Har en granne på landet som byggt torn/kojor på gamla balvagnar, som det finns gott om, och det har aldrig ifrågasatts. Däremot när de körde ut en husvagn, reggad, vid ett fält så knackade det på dörren en kväll. Som tur var så var de bara ute och rekade så någon bössa fanns inte i bilden men de fick besked att det inte var ok att skjuta från reggad husvagn. Om de hade en oreggad husvagn och tog av hjulen så var det inga problem. En balvagn med hjul var heller inga problem.

Så de löste problemet genom att ställa upp husvagnen på en balvagn. Dock har jag inte hört om de fått några fler besök.

(Skälet till att de fick besök var att de hade satt upp husvagnen i kanten av ett majsfält som gränsade till ett nytt naturreservat och det var många misstänksamma ornitologer där.)

Lite som "helikopter".

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

18 hours ago Erik Sundberg sa:

Ponera att man tar en avregistrerad släpvagn, bygger ett torn på dem, hänger på en triangel och kör den till skogen. Lämnar den där på plats uppställd med stödben.

Polisen kan inte sätta dit dig för att du har ditt torn på en "släpvagn" som egentligen bara är lite metall hopsvetsad som står på hjul med en draganordning det spelar ingen roll den finns inte som ett fordon därmed kan dom inte hävda det är det.

Men du kommer få problem med hur fick du dit det istället det är nämligen så att en bil får enbart dra oregistrerade vagnar om dom är så kallade släpfordon en traktor och andra fordon har lite andra regler där funkar det med lgf skylt på oregistrerade vagnar. Men bil måste följa reglerna om efterfordon eller så måste vagnen vara registrerad.

Läs bara frågorna. https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Slap/Efterfordon/Vanliga-fragor-och-svar-efterfordon/#138405

Däremot om du river bort flaket och sidorna (bara hjul ram och draganordningen) och fäster tornet i vagnen är det klassificerat som ett efterfordon i och med att den inte kan transportera gods.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om man inte är just helsåld på tanken att sitta högt på en släpvagn så finns det gott om trevliga alternativ, portabla torn, skjutstegar och amerikanska treestands. De går utmärkt att använda utan besiktning och länsmans intresse.

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns väl en hel del som byggt vakkoija på släpvagn för att kunna ta med på nya marker eller flyttas om nödvändigt, har lite den planen själv.

Kunde inte tro det skulle kunna vara olagligt om det var frånkopplad från motorfordon när man använde den för jakt.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...