Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Borde jag köpa en klass 2-bössa?

Featured Replies

Publicerat

I nuläget har jag ett kulgevär, en gammal CG 1900 i 308win. Den får följa med på all jakt där kulvapen gäller. I mitt fall är det drevjakter på klass 1-vilt, pürschjakter på rådjur och vakjakt på predatorer och gris i princip. Jag funderar nu på om jag borde komplettera vapengarderoben med ett gevär i klass 2. Tanken är en lättare bössa för att ha till rådjurspürch och de rävar och grävlingar som dyker upp. Jag är vänsterskytt så begagnatutbudet i klass 2 är minst sagt begränsat. Men jag funderar i banorna kring en ny Tikka T3 i kaliber 223Rem. Då jag inte laddar själv vill jag ha en kaliber som de flesta handlare har hemma på hyllan och jag har fått för mig att 223Rem är en populär kaliber, men det kanske finns lämpligare? När det gäller kaliberval så är det viktiga för mig att det finns vettiga köpekulor till rådjuren med avseende på köttförstöring m.m. Det jag grubblar över är om det är vettigt att ha två bössor väl anpassade för varsina jaktformer eller om det är vettigare att ha en bössa som funkar ok till det mesta och lägga pengarna på annat?

Publicerat

I och med att 308w är så pass allround det går att få en kaliber så är det ju givetvis ett svårt val då den verkligen passar till allt, hade du däremot haft en grövre kaliber hade jag personligen förespråkat en klass 2,  jag hade nog valt att bara ha en studsare som det ser ut för dig idag och göra mig väl trogen med den, då dyker det inte upp några överraskningar. Sen i framtiden om du väljer att köpa en annan studsare i grövre kaliber då kanske en klass tvåa är mer passande :)

Publicerat
  • Författare

Tack för kloka tankar! Känner lite som ni säger att kalibern är så pass allround att den funkar bra till det jag jagar. Predatorjakten sker inte i sådan miljö att varmintkulor är en nödvändighet heller. Mina bästa argument i nuläget är att jag inte vill sätta ett par benstöd på 1900:an av estetiska skäl och att det är roligt med bössor, känner att jag behöver bättre skäl än så innan jag kastar iväg pengarna. :D

Publicerat

En 6,5x55 skulle ju kunna fungera utmärkt som en klass två-bössa med lite lättare kulor samtidigt som den inte skäms för sig som backup till 308:an ifall du skulle dratta på ändan på väg till passet en dag.

Publicerat

Harris benstöd tar du sv och på i ett nafs. Jaga räven i sista ljuset så kan du inte se stöden.

Publicerat

En tanke med en klass två är om man vill ha en lättare bössa att springa runt med då man jagar klass två vilt..........

Min Sako Vixent är härligt smidig, lätt å go.

223 är en kaliber du kan hitta billiga kulor till:D

Publicerat

Och sådana Sako är blocket nerlsat av i kaliber 222.  

Publicerat

Köpte själv en .223 Tikka T3 adjustable för bl.a. rådjursjakten. Liten, nätt och smidig - tills alla tillbehör kommer till (picatinny, sikte och dämpare). Fungerar klockrent, smäller som en .22lr med dämparen på och sparkar lika lite.

Man kan dock känna sig naken i skogen när man väntar på bocken men grisen kommer farande istället!

Publicerat
22 minutes ago dru sa:

Fungerar klockrent, smäller som en .22lr med dämparen på och sparkar lika lite

.223 är rätt rappa kulor. Konstigt att den inte låter mer än .22lr när den bryter ljudvallen.

Publicerat
29 minutes ago Flintbüchse sa:

.223 är rätt rappa kulor. Konstigt att den inte låter mer än .22lr när den bryter ljudvallen.

.223 med dämpare på VS odämpad .22! Skjuter sällan subbar i 22:an.

Publicerat

Odämpad 22lr med speciellt med ngn lite kaxigare pil smäller avgjort mycket värre än min dämpade 223:a...

Publicerat
  • Författare
22 hours ago josc72 sa:

Va?! Räcker det inte med att det är roligt med fler bössor? Det är det enda argument jag någonsin behövt :rolleyes:

Ja jag vet inte vad det är som farit i mig.. Varför försöker jag hitta fler argument för? :(

7 hours ago dru sa:

Köpte själv en .223 Tikka T3 adjustable för bl.a. rådjursjakten. Liten, nätt och smidig - tills alla tillbehör kommer till (picatinny, sikte och dämpare). Fungerar klockrent, smäller som en .22lr med dämparen på och sparkar lika lite.

Man kan dock känna sig naken i skogen när man väntar på bocken men grisen kommer farande istället!

Det är lite så jag tänker, att det är himla gött med en lätt och smidig bössa när man ska smyga på rådjur. Alternativet att lägga pengarna på att gå till gymmet känns ju inte alls lika lockande. :D

Att en 223a smäller så pass lite med en dämpare på är ju också trevligt.