Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dela upp älgkalv

Featured Replies

Publicerat

Hej!
Vi fick en älgkalv i helgen och funderar över uppdelning. Det är första året med älg i år, vi har 1 av 2 kalv kvar på licensen. 9 gubbar i laget. Vanligtvis delar vi vuxet rådjur i 2 lotter, kid går som 1 lott. 

Är det rimligt att dela kalv (2 bogar, 2 baklår) i 4 lotter? Förslag på hur man gör med filéer etc. 

Publicerat

Qvarnhill ha en bra poäng där! Klart enklast att göra så om alla är överens om det... :)

Alternativt så gör ni färs av hela kalven, väg å dela på 9. Filéerna kan ni ju lotta ut som trevlig bonus... :)

Publicerat

Vi sköt en vuxna och en kalv i helgen. Det frågades hur många som var intresserade och det var 10 personer. Vi delade det vuxna djuret i 6 delar och kalven i 4. Jag lottades till ena mitthalvan av det vuxna djuret. Inte bästa biten kanske, men ryggbiffen, högrev och så får det väl bli färs av en hel del. Bättre än importkött på stormarknaden iallafall. 
Tilläggas ska att vi betalar ett kilopris för köttet till jaktlaget, så har man mycket kött i frysen kanske man väljer att avstå från att vara med i lottningen.

Rkgp69z5BNu_S1WuFil4fA4fdS5talNV-z3SPyb2XXaFoFVEhH4L4VD_LNcu0fKOCoDmFPHHrRy8BQSxs-Ngv6hwzaFtGyDmFPCs8PLw7DKFHq7PEHQgUsZyf4CE5_0stSS_95-RBFG3vlpUeDDGzqP9TrwQmYJLaf9h-qNg1XTxF9vDHIUAs9lDqs5fd-bM9KNIju7iVpCqxbBjwnnIB0fHIV_xuXP3NZDPLxABA_TWAiuD7dl9mLsiAf0A3vCQNNr-5ab6XdyXnKrX3VopClIlO3Ouxfid89xB4jzeJI1FX3hmlnYiGz6OQ0rELJge8KDxzQhqb7LoCuFZfdAYabcFQ9HzMQafx9FOqaCANGYBn6Z0ZReZ8gGSEiAlFgyPEnFFh7ZiWX5cwdSV__Nq6nCIm__n0Ga8tbnhWSpOzKncj6dIA9qUtou95KrGSLwu9yO-VBOpUzz4txyG8WySG2lCvTVbdvCXVijtroh01GnbyM_Xxz09vTr_b-_2nskGZYtLxwn-dCsoDSRZHdKcUbiKK3_7hOwc8rJfRESrz75pxy8p17GiyTfXF2EMRPRCFjcu3gvZYtv4xyUTwfqRZSxJAaHnGd1lPXM=w563-h750-no

Publicerat

Vi brukar dela kalv på 4 delar hos oss

Publicerat

Vi delar en stor kalv på fyra. En liten på tre. Filéer delas ut efter en lista som börjar om när alla har fått en filé. 

Personligen avstår jag hellre kött än att man ska stycka sönder alla detaljer till oigenkännlighet 

Publicerat

Jag förstår inte problemet?

I alla jaktlag jag varit med i under dryga 30 år med allt från några få till tiotalet medlemmar så har det som skjutits på älgjakten om det så bara är en kalv eller flera djur alltid styckats och skapats likvärdiga högar som lottats.

/Mike

Publicerat

Kalv på två och vuxen på fyra. Det är sedan gammalt. Annars kan man ju lika gärna mala hela

Publicerat

Sen är det viktigt att spara en skånk så man har något att kasta på surgubben som alltid ska gnälla ;)

/M

Publicerat

Det där är ju så olika på hur man vill ha köttet, är man mån om alla styckingsdetaljer vill man inte vara för många på ett djur. Men om alla typ ändå gör färs av allt så spelar det ingen roll alls.

Publicerat
  • Författare

Tack för all klok input, mycket värdefullt! 
Vi gjorde som så att vi delar kalv på 2 lotter så får varje lottvinnare del av varje styckdetalj. 
Vi är 9 gubbar i laget och skjuter 2 kalv per år så 4 får älgkött varje år och när man fått en lott hamnar man längst bak i kön. 

Trofé, hjärta, tunga till skytt. 

Publicerat
44 minutes ago Robin HJ sa:

Tack för all klok input, mycket värdefullt! 
Vi gjorde som så att vi delar kalv på 2 lotter så får varje lottvinnare del av varje styckdetalj. 
Vi är 9 gubbar i laget och skjuter 2 kalv per år så 4 får älgkött varje år och när man fått en lott hamnar man längst bak i kön. 

Trofé, hjärta, tunga till skytt. 

Tror ni kommer att bli väldigt nöjda med den lösningen för om oturen är framme så är det ju så att "den som väntar på något gott väntar aldrig för länge"!

Publicerat

I ett av lagen körde vi körde tidigare kalvarna i fyra grovstyckade delar. Det blev lite väl stor skillnad om du fick en sönderskjuten bog eller en fin stek. Nu halverar vi dem och väntar längre på nästa. 

Finstyckas köttet så är är det inget större problem att dela en kalv på fyra. Blir man fler så börjar bitarna bli väldigt små.

I ett lag jag varit med på delades allt "rättvist" ut till alla deltagarna. Vid många deltagare och lite skjutet var det inte några roliga köttbitar...

Publicerat
  • Författare
På 2017-10-25 at 20:13 JPA sa:

Jag blir jättesugen på att se hur trofén ser ut på era älgkalvar

;):D

Förlåt men jag kunde inte låta bli :)

Haha! Bogmontage på allt!

Publicerat
På 2017-10-25 at 20:13 JPA sa:

Jag blir jättesugen på att se hur trofén ser ut på era älgkalvar

;):D

Förlåt men jag kunde inte låta bli :)

Är väl en definitionsfråga hur länge man räknar dem som kalv kanske. :whistling: 

Publicerat
2 hours ago Sun Flower sa:

Är väl en definitionsfråga hur länge man räknar dem som kalv kanske. :whistling: 

Det var ju därför jag blev nyfiken ;):D