Publicerat Oktober 25, 20178 yr Och 17hmr för räv. Mike var in och raderade OT så då vågade jag inte kliva på i tråden där du skrev ovan men.. Jag har testat 17 kaliber på räv och jag vet andra som gjort det fler gånger än jag. Träff i bogen och du har problem.. träff lågt i bogen och du måste ha en *riktigt* skrap hund alt stövare och grythund för att reda ut det. Kalibern är för klen för räv, du ska inte kunna "sumpa" viltet bara för att du träffar lite ben på ingångs sidan. Jag har förövrigt rattat i 17 kaliber nu i kvadden, fullmåne i helgen.. inte för att jag tror vi har tur och månen orkar igenom molnen men kanske?
Publicerat Oktober 25, 20178 yr Har medverkat vid omfattande skyddsjakt på gås med kalibern, delar hippens uppfattning, fullt ut. Spektakulära resultat ibland men många med tveksam effekt och havererade kulor. detta på modesta avstånd. Den nya 17 WSM kan vara bättre men det vet jag inte. 17 hornet förefaller vara det klenaste som ger god effekt och lite marginal. C
Publicerat Oktober 25, 20178 yr Sekunderar hoppen då 17hmr är ett mycket dåligt val för storleken större än kanin. /Mike
Publicerat Oktober 25, 20178 yr Ok, vad pratar vi för avstånd? 50 80 100m? Kula? Vad gör att den inte är duglig? Är de att kulan havererar vid träff som C skriver eller är de ojämnheten? https://images.remington-catalog.com/5751b4ec08022 Denna kula används flitigt om man tittar på engelska jaktforum. S
Publicerat Oktober 25, 20178 yr Författare V-max.. och är det avståndsberoende hur utkomsten av skottet blir så är man väl redan inne på för små marginaler? Alltså jag är ingen förbudsivrare på något som helst sätt.. rätt använd så är .17 kalibern underbar! men träffa bogbenet på en räv och skiten har träffat fläkten så att säga.. Verkar som den lilla kulan vid hårdare motstånd lättare ändrar riktning pga den ringa vikten.. Avstånden ska jag låta vara osagt..
Publicerat Oktober 25, 20178 yr Jag har inte testat .17hmr på räv men kalibern är ju inte långt efter .22wmr i anslagsenergi. De flesta .17-kulorna är i klass med de lite lägre .22wmr-kulorna när jag läser tabellerna. Är .22wmr också för klen?
Publicerat Oktober 25, 20178 yr Författare Nej den funkar väl hyggligt? Jag skulle drista mej till att säga att det är kulvikten som avgör här. En bogskjuten räv med 22 lr ligger nog hyggligt nära skottplatsen oftare än samma med 17 kaliber pga den tyngre kulan.. Eller.. fan vet, så länge man pillar in 17 kulan bakom bogen så är den förbannat effektiv.. Jag hoppas kunna hitta ngn skabbis på Gotland så ska jag testa och återkomma
Publicerat Oktober 25, 20178 yr Tacka vet jag 6,5x55 på räv. Då kan man skjuta den från vilket håll man vill genom bogar och annat
Publicerat Oktober 25, 20178 yr 45 minutes ago Hipshot sa: V-max.. och är det avståndsberoende hur utkomsten av skottet blir så är man väl redan inne på för små marginaler? Alltså jag är ingen förbudsivrare på något som helst sätt.. rätt använd så är .17 kalibern underbar! men träffa bogbenet på en räv och skiten har träffat fläkten så att säga.. Verkar som den lilla kulan vid hårdare motstånd lättare ändrar riktning pga den ringa vikten.. Avstånden ska jag låta vara osagt.. Jo v-max kan jag tänka mig ha problem att nå in i maskinrummet. Är nog som du säger med kulvikten. Men finns 20 gr med som bör göra jobbet. Som sakt Remington ammunitionen jag länka till är kulan 17 gr och den används flitigt i England enligt forum. Även ut till 100 yards. S
Publicerat Oktober 25, 20178 yr 46 minutes ago Hipshot sa: Nej den funkar väl hyggligt? Jag skulle drista mej till att säga att det är kulvikten som avgör här. En bogskjuten räv med 22 lr ligger nog hyggligt nära skottplatsen oftare än samma med 17 kaliber pga den tyngre kulan.. Eller.. fan vet, så länge man pillar in 17 kulan bakom bogen så är den förbannat effektiv.. Jag hoppas kunna hitta ngn skabbis på Gotland så ska jag testa och återkomma Finns inte skabbisar på öin, om det inte kommit på senare tid.......
Publicerat Oktober 25, 20178 yr Författare 45 minutes ago Ken1 sa: Finns inte skabbisar på öin, om det inte kommit på senare tid....... Nehe.. får väl hoppas på någon trebent gammal trafikskada då?? Finns det?
Publicerat Oktober 26, 20178 yr 8 hours ago Hipshot sa: Nehe.. får väl hoppas på någon trebent gammal trafikskada då?? Finns det?
Publicerat Oktober 26, 20178 yr Har bara skjutit en räv med 17hmr, var en som var svårt angripen av skabb. Siktade på huvudet och träffade den i ögat, syntes 0 skador. kom på vars jag träffade först när jag såg att det kom blod från både öron och nos. var med v-max. Hade nog valt en annan kaliber om det hade funnits tillgängligt, bara för att vara på säkra sidan. men med bra skottplacering på kortare håll är den nog effektiv, och gamepoint är nog att föredra framför v-max.