Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Betala bössa på Blocket

Featured Replies

Publicerat

Hur gör ni med betalningen om ni köper bössa från privatperson på Blocket som ett distansköp ?

Vill helst inte förskottsbetala då det rör sig om en för mig hel del pengar..typ en månadslön.

Går det att skicka vapen mot postförskott ?

Har även "Pay pal" men har aldrig använt det, kanske är säkert för både säljare och köpare ?

Publicerat
29 minutes ago Järven sa:

Går det att skicka vapen mot postförskott ?

Nej, inte om du ska skicka lagligt. Då måste det vara värdepaket med spårningsnummer och man får inte skicka komplett vapen.

Jag har bara sålt vapen på blocket. Jag tar handpenning och skickar licensen, sen när licensen går igenom sätter köparen in resterande belopp och jag skickar bössan med postnords värdepaket.

Publicerat
  • Författare

Tack.

Det är väl just vid handpenningen man som köpare tar största risken.

Om väl ägarens licens dyker upp så har man ju iaf det som ett "kvitto" på att han iaf äger bössan.

Publicerat
8 minutes ago Järven sa:

Om väl ägarens licens dyker upp så har man ju iaf det som ett "kvitto" på att han iaf äger bössan.

Alls icke! 

Licens betyder bara att man får använda bössan och är ansvarig för förvaringen. 

Ägare är den som har senaste kvittot. 

Per definition är ägande och bruksrätt/ansvar inte samma sak på vapen. 

T

Publicerat
  • Författare
5 minutes ago pmt sa:

Alls icke! 

Licens betyder bara att man får använda bössan och är ansvarig för förvaringen. 

Ägare är den som har senaste kvittot. 

Per definition är ägande och bruksrätt/ansvar inte samma sak på vapen. 

T

Det har du såklart rätt i.

Men risken att det är en lycksökare/ missbrukare som bara vill ha lätta stålar minskar nog rätt markant om man får licens på vapnet  i handen.

Publicerat
20 minutes ago Järven sa:

Det har du såklart rätt i.

Men risken att det är en lycksökare/ missbrukare som bara vill ha lätta stålar minskar nog rätt markant om man får licens på vapnet  i handen.

Ja, självklart. Men utgå ALDRIG från att licens betyder ägande.

/T

Publicerat

Enkelt!

Be att få säljarens personnr samt diarienr på tillståndet.

Kolla med tillstånd så att allt stämmer.

Sen är det bara att åka, glöm inte att spara en eventuell konversation/spela in samtal (helt ok, så länge du är en part i samtalet). För att ha en dokumentation på det, eg är detta överkurs.

Vapenägare förefaller sig inte vara den "typen" av människor som har ett tvivelaktigt leverne.

Publicerat
  • Författare
13 hours ago Buck sa:

Enkelt!

Be att få säljarens personnr samt diarienr på tillståndet.

Kolla med tillstånd så att allt stämmer.

Fick ett foto på båda sidor av licensen och personuppgifter innan någon handpenning betalas, så långt verkar det ju ok.

Hur menar du med kolla tillstånd ?

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Någon som vet om det går att skicka värdepaket mot postförskott eller motsvarande där motagaren betalar när han hämtar ut paketet ?

Publicerat
16 minutes ago Järven sa:

Någon som vet om det går att skicka värdepaket mot postförskott eller motsvarande där motagaren betalar när han hämtar ut paketet ?

Nope, går inte. 

Däremot har blocket en betaltjänst som bygger på att köparen betalar till blocket, säljaren skickar men får inte pengarna förrän köparen godkänt varan. 

T

Publicerat
På 2017-10-27 at 22:16 Järven sa:

Fick ett foto på båda sidor av licensen och personuppgifter innan någon handpenning betalas, så långt verkar det ju ok.

Hur menar du med kolla tillstånd ?

Rätt onödigt då det görs när din licens godkänns. Polisen släpper inte igenom en licens på ett vapen som inte finns eller om du anger fel överlåtare.

Och det betyder hur som ändå inte att "säljaren" är "ägaren" om du nu vill vara stensäker. Då ska du ha en kopia på inköpskvittot. 

T

Publicerat
  • Författare
1 hour ago pmt sa:

Rätt onödigt då det görs när din licens godkänns. Polisen släpper inte igenom en licens på ett vapen som inte finns eller om du anger fel överlåtare.

Och det betyder hur som ändå inte att "säljaren" är "ägaren" om du nu vill vara stensäker. Då ska du ha en kopia på inköpskvittot. 

T

Nja, det var mera för att försäkra sig om att det fanns en koppling till bössan hos personen som hade satt ut annonsen innan man betalade någon handpenning.

Det gör det ju iaf lite svårare för eventuella lycksökare som vill försöka bluffa åt sig lätta pengar av jägare om man ber om foto på licensen.

Publicerat
7 minutes ago Järven sa:

Nja, det var mera för att försäkra sig om att det fanns en koppling till bössan hos personen som hade satt ut annonsen innan man betalade någon handpenning.

Det gör det ju iaf lite svårare för eventuella lycksökare som vill försöka bluffa åt sig lätta pengar av jägare om man ber om foto på licensen.

Hur svårt tror du det är att "skapa" en licens? Det är liksom ngt en normal 9-åring gör på 5 minuter.

Och kör du blockets betalservice (eller paypal - de har samma funktion) kan du strunta i handpenningen helt och hållet. Finns ingen anledning att kladda med handpenning i så fall.

Så be säljaren fylla i blanketten, komplettera den och maila in den till polisen. Är det fel lär polisen gå i taket.

Är det en person som "pantat" bössan så kan du se dig i månen efter pengarna - för då kan du behöva betala den två gånger. Då blir du bara en fodringsägare i mängden som regel.......

/T

Publicerat
1 hour ago pmt sa:

Är det en person som "pantat" bössan så kan du se dig i månen efter pengarna - för då kan du behöva betala den två gånger. Då blir du bara en fodringsägare i mängden som regel.......

/T

Kan man pantsätta moderna vapen? Jag har för mig att det var någon pantfirma som sökte tillstånd som vapenhandlare men blev nekade,  har ett svagt minne av detta.

Publicerat
22 minutes ago Tazswe sa:

Kan man pantsätta moderna vapen? Jag har för mig att det var någon pantfirma som sökte tillstånd som vapenhandlare men blev nekade,  har ett svagt minne av detta.

Inte i pantbank, men det finns andra lösningar på det problemet...... 

T

Publicerat
14 hours ago pmt sa:

T

Om du nu är riktigt petig så betyder inköpskvittot endast att "säljaren" har varit ägare. Prylen i fråga kan redan vara såld eller skänkt till någon annan. 

Det finns inget sätt att vara 100% säker.

Säkrast är kontant betalning vid leverans. Då är enda risken att ägarskapet för prylen i fråga finns hos någon annan. Det gör att det finns en risk att varan tas tillbaka. God tro förvärv har blivit svagare sedan lagändringen 2003.

Blocketpaket och liknande är också rätt säkra metoder -- så länge man använder rätt service. Då får säljaren inte tillgång till pengarna innan du fått tillgång till varan.

Personligen brukar jag gå mer på den säljande personen i fråga. Kan jag verifiera att personen finns, har en registrerad telefon, har inkomst från tjänst, e-mail adress från ett företag, etc så brukar jag glatt skicka pengarna i förskott.

Att personen verkligen arbetar visar att det finns en inkomst som gör att eventuella skadestånd kan betalas. Blir man lurad av någon som inte har pengar så finns det inte så mycket att göra. 

Publicerat
5 minutes ago Arctic sa:

Det finns inget sätt att vara 100% säker.

Nej, det finns nu inte det. 

Och att nagelfara licensen är rätt meningslöst sett till att öka procenttalet ovan. 

Jag har gått någon enstaka mina, så riskerna är mycket små. 

T

Publicerat

Kan hålla med om licensen är rätt meningslös i sammanhanget. Det är därför jag främst tittar på säljaren. 

Men som sagt -- riskerna är små. De flesta bedragare verkar rikta in sig på t.ex. optik istället för kompletta bössor. Jag gissar att det är sälva licenshanteringen som gör det mer komplicerat att lura folk.

Publicerat

Jag tror inte att det är för "komplicerat", däremot är det svårt att göra en bössa till ngt den inte är. Och spårningen bakåt är skitenkel..... 

T

• 2 weeks later...
Publicerat

kanske kan prata med en vapenbutik om du känner dig lite osäker, dom kanske tar ett par tusen att förmedla affären, 

mvh

Publicerat
  • Författare
1 hour ago benknäckaren sa:

kanske kan prata med en vapenbutik om du känner dig lite osäker, dom kanske tar ett par tusen att förmedla affären, 

mvh

Affären är redan i hamn, både bössa och pengar har nytt ägare. :)