Publicerat Oktober 29, 20178 yr Hej, Blev lätt trött för 15 minuter sedan när jag skulle smörja kängorna. Dem har börjat läcka? Ja, det måste väl vara för att lädret börjat suga åt sig för mycket, tänker jag. Börjar rengöra kängan med borste och finner att gummit runt lädret börjat spricka? På vissa ställen 5mm breda sprickor? Jag har använt helnaturligt vax och kängorna har alltid torkat i normal rumstemperatur, så det är ingenting annat än riktigt kasst gummi. Nog för att jag använder kängorna ganska mycket, men det är nya kängor. Två år gamla? http://www.hanwag.com/tatra-top-wide-gtxr Det heter att det här skall vara ett bättre märke, men när gummit ger upp efter två år? Inte sulan utan gummit runt lädret spricker och tar förmodligen lädret med sig... Jag är lite av en skonörd och putsar mycket på vanliga läderskor och har ju därför tagit reda på vad som funkar bäst för kängor också, så dem har ju blivit omhändertagna. Endast naturligt vax eller fett utan oljor och ingen sprej eller liknande. Det är ju lustigt att första jaktkängorna jag hade kostade över 4000kr (Beretta) och höll i tre år, sen släppte limningarna och nu kängor för 3000kr som gummit spricker på... 7000kr på kängor som hållit i 5 år? Jag har fått två par Aiglestövlar av far. Ett par fodrade och ett par ofodrade. Aiglestövlarna har hållit i 25 och har nog blivit använda nästintill varje dag skulle jag tro. Dem ofodrade mindre på vintern osv. Säg vad jag ska köpa?!
Publicerat Oktober 29, 20178 yr Bekymret är att gummi idag är för dåligt oftast Jag skulle kontakta Hanwag eller en återförsäljare och ställa frågan, kompisen sulade om sina mowag för inte så länge sen..
Publicerat Oktober 29, 20178 yr Författare 28 minutes ago Galne sa: Bekymret är att gummi idag är för dåligt oftast Jag skulle kontakta Hanwag eller en återförsäljare och ställa frågan, kompisen sulade om sina mowag för inte så länge sen.. Jo, att gummi blivit sämre vet man ju om... Det var bättre förr. Innan jag var född Har skickat ett mail till dem. Skrev att både jag och min morfar köpte likadana kängor samtidigt och båda är slut efter två år. Av olika orsaker. Jag skrev också att jag vet att garantin har gått ut, men det spelar ingen roll för jag har redan bildat mig en uppfattning som gör att jag inte vill ha med deras kängor att göra. Skrev bara för att gnälla, grinig som jag är... Och kanske lite för att dem skall veta vad kunderna tycker om dålig kvalitet. Så egentligen var jag snäll och förtjänar att ge mig själv en ryggdunk. Ingen som vet om något bättre märke på kängor?
Publicerat Oktober 29, 20178 yr Jörnkängan hade jag nog satsat på...eller Meindl då de har, vad jag förstått, bra garantier och byter ut kängor som börjar läcka.
Publicerat Oktober 29, 20178 yr Jag har använt Lundhags länge och är mycket nöjd. Ett par har hängt med i snart 20 år. Men jag vet inte om det är samma kvalité på gummibotten längre. Meindl, hanwag, Garmont och LaSportiva har jag provat men aldrig blivit nöjd. De flesta har gett upp efter ett år.
Publicerat Oktober 29, 20178 yr Författare Ja, Lundhags ser helt klart intressanta ut. Ser flera funktioner i dem som jag tyckt varit givna för jaktkängor, men som bara några få tillverkare har.
Publicerat Oktober 29, 20178 yr Lundhags och Haglöfs. Båda två har gått att skicka tillbaka (tidigare) och få reparerade när de går sönder.
Publicerat Oktober 29, 20178 yr Har samma erfarenhet, köpte nya goretex kängor vartannat eller vart tredje år för dom började läcka, provat flera fabrikat-samma skit. Nu har jag lundhags sen ett antal år och detta funkar /Mike
Publicerat Oktober 30, 20178 yr Författare Bra svar. Läste flera trådar här och många verkar nöjda med lundhags. Tänkte köpa den där "professional high"-modellen. Ganska dyr, men det är det värt om det håller.
Publicerat Oktober 30, 20178 yr Se till att prova Lundhags innan du köper. För mig är deras opti-läst för låg och trycker på ovansidan av foten. Jag har sedan ett par år ett par Ranger High som numera inte används så mycket. Jag ledsnade på att de inte passade och inhandlade ett par Jörnkängor (M96) istället. Ungefär samma konstruktion som Lundhags, fast lättare och för mig bättre passform. Jag var rätt nära att måttbeställa Lundhags från Järpen, men då standard Jörn verkar passa mig rätt bra så blev det sådana istället. Tyvärr är jag tror jag att lagar och regler medför att gummi inte håller lika bra som förr. Jag har haft både Lundhags kängor och Le Chameau stövlar som inhandlats kring 1990 som hållit i mer än 20 år. Stövlarna gav upp efter att jag bokstavligt talat nött upp sulan genom att gå. Det fanns inga mönster kvar. Lundhags-kängorna blev bananer på känts lundhagssätt och blev därmed lite för små.
Publicerat Oktober 30, 20178 yr Författare Hanwags svar på mitt mail var väldigt väldigt standardiserat där dem bad mig sula om kängorna. Något som inte skulle hjälpa överhuvudtaget, det skulle också kosta frakt härifrån till Tyskland + 85€ för omsulningen. Kostar bra mycket mindre att gå till en skomakare med en sula och be den att göra det. Nu blir det Lundhags med 100% säkerhet mao. Säkerligen bättre kundservice där också. Den kan ju inte vara sämre.
Publicerat November 1, 20178 yr Använde Lundhags i 25 år och det var två par Alaska som höll i 12-13 år per par. Köpte Jörnkängan för ca två år sedan och kommer troligen fortsätta med Jörn så länge de finns att köpa. Helt klart det bästa jag har gått med i skogen.
Publicerat November 2, 20178 yr Har som flera averkat några kängor. Numera har Lundhags pro high, jörnkängan antifreeze, och snart ett par m/96 Går som hundrastare, och kan utan problem knäcka en GTX känga på några jakter. Har testat, och förälskat mig jörnkängan då den är betydligt lättare än många andra och snabbtorkande!
Publicerat November 2, 20178 yr Författare Det är skönt att höra att det finns kvalitet kvar någonstans. Jag ska börja med att prova Lundhags nu även om jörnkängan börjar bli intressantare. Ska försöka komma ihåg att bumpa tråden med lite recensioner. Nöter nog ut GTXkängor relativt snabbt jag med. Några jakter skulle jag inte säga att dem gick slut på, men dem här kängorna dog efter lite ”normalt” jagande här hemma och en tur till Lappland. Kanske dem kommer ut en 30? gånger per år, så 60 gånger totalt under deras livslängd. Använder stövlar när jag jagar mårdhund som ofta blir tuffare terräng och kängor på vanlig rådjurs och harjakt med hund. Men efter Lapplandsresan á 50km på tre dagar i myrmark, snö och sly så tappade dem helt funktionen att hålla väta ute. edit: och med 2L vatten i kängorna är inte ens ultralightkängor så lätta....
Publicerat November 2, 20178 yr Kört med lundhags professionell sedan 6-7år men kvalitén är blandad tycker jag, har just nu 3 par varav 2 av dom har varit på lagning( 5 år sedan inköp och 3 år sedan inköp). Sömmar som gett upp på bägge dom paren och ena paret blev omsulat. Fick ett par jörnkängor m96 utav min bättre hälft förra året när jag var förbannad och skickade andra paret lundhags på lagning.. Jörnkängan behövde ett par mil för att inte ge skav men dom är djäkligt lätta och sköna numera, varvar mellan jörnkängor och lundhags men när nästa par lundhags ger upp så köper jag inte några fler utan ettparmeter jörnkängor till!
Publicerat November 4, 20178 yr Lundhags går att beställa måttade. Vlir grymt bra. Lätt värt om man har problem med sina hoberfötter. Är dessutom fortfarande lätta som våta eftersom cellgummit inte tar åt sig vatten.