Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hagel till Husqvarna bs 310 kal 12. AKUT!

Featured Replies

Publicerat
Behov av lite akut hjälp av någon kunnig! Äger sen en tid tillbaka en Husqvarna 310 bs av gedigen ålder men har inte skjutit alltför mycket med den och nu väldigt länge sedan. Ska dra ut till skjutbanan ilorgon och hitta två askar med Rotweil HV kal 12, 70mm US5 i skåpet som jag inte känner igen!

Någon som har koll på om dom kan användas?! Hur ska jag veta vilken ammo jag ska införskaffa till den?!
Publicerat

Om din bössa har ett serienummer högre än 165700 så har den med största sannolikhet ett patronläge som är 70mm. Har den ett lägre serienummer har den troligtvis ett 65mm patronläge. 

Däremot tror jag de flesta 310 är rätt trångborrade så kolla upp det först på din bössa innan du börjar panga stålhagel i den. Är den det så är risken stor att du bara kommer förstöra den i så fall.

Publicerat

Lite sent svar, men på de flesta skjutbanor får du inte använda bly, så det är ju värt att hålla koll på.  Kör du "vanlig" Gyttorp steel max tex så funkar det så länge din bössa har 70mm patronläge, men du får räkna med lite kassa träffbilder då din Hva sannolikt är ganska hårt trångborrad.

Publicerat

Så då kan jag räkna med att min 310 har 65 mm patronläge trots att firman bedyrade 70 mm?!

20160516_203921.thumb.jpg.04cd667ff7f855beb661294ea1ddb49e.jpg

Publicerat
3 minutes ago josc72 sa:

Så då kan jag räkna med att min 310 har 65 mm patronläge trots att firman bedyrade 70 mm?!

Nja, den kan vara upptagen till 70mm i efterhand eller specialbeställd när det begav sig med 70mm patronläge. Dock blev 70mm standard först fr.o.m. s/n 165700.

Publicerat
17 minutes ago josc72 sa:

Har du den i närheten så är det väl bara att åka in och be dem mäta?

Publicerat
2 hours ago josc72 sa:

Det är extremt enkelt - allt som man inte kan BEVISA är gjort efter 1950 utgår man från att det är 65mm intill dess att motsatsen bevisats. Och det bevisas med en tolk som är max 20,30 mm längst fram.

/T