Publicerat November 7, 20178 yr Att man inte får jaga med svartkrut är ju allmänt känt, men hur är det med svartkrutssubstitut som till exempel Pyrodex? Är de tillåten till jakt, eller ligger dom i någon sorts gråzon? /Willy
Publicerat November 7, 20178 yr Utan att veta tror jag det största problemet är att få en svartkrutsbössa på jaktlicens (nu förutsätter jag att det är mynningsladdare du är inne på att använda). Pratar vi enhetspatroner så är ju en annan femma (men då kan man ju lika gärna köra med röksvagt krut ).
Publicerat November 7, 20178 yr Författare 20 minutes ago Holz sa: Utan att veta tror jag det största problemet är att få en svartkrutsbössa på jaktlicens (nu förutsätter jag att det är mynningsladdare du är inne på att använda). Pratar vi enhetspatroner så är ju en annan femma (men då kan man ju lika gärna köra med röksvagt krut ). Enhetspatroner är det jag syftar på, inte mynningsladdare. Ta till exempel en Winchester 1886 i 45-90 wcf som är byggd runt sekelskiftet, dom bör man ju få licens för. Fast dom är kanske så pass stark att dom håller för en röksvag laddning, eller? /Willy
Publicerat November 7, 20178 yr 13 minutes ago Bubs sa: Enhetspatroner är det jag syftar på, inte mynningsladdare. Ta till exempel en Winchester 1886 i 45-90 wcf som är byggd runt sekelskiftet, dom bör man ju få licens för. Fast dom är kanske så pass stark att dom håller för en röksvag laddning, eller? /Willy Pratar vi en originalare eller en mer modern skapelse? Tror de flesta nytillverkade replikor pallar röksvagt (givetvis beroende på laddning!). En originalare hade jag personligen inte chansat med även om det givetvis inte är omöjligt. Dåtidens metallurgi i kombination av ovissheten med vilket tryck din laddning bildar är ett för stort osäkerhetsområde i min värld! Sen är det ju detta med att ha ett rökmoln som bollmar upp efter att du skjutit på ett djur. Blir ju svårare att tolka skottecken, följa djuret efteråt och ev. ta ett andraskott så det är i min värld rätt olämpligt. Njut av den på skjutbanan istället och ladda med svartkrut som det anstår dessa bössor. Där är ju röken bara av godo!
Publicerat November 7, 20178 yr Författare 1 hour ago Holz sa: Pratar vi en originalare eller en mer modern skapelse? Tror de flesta nytillverkade replikor pallar röksvagt (givetvis beroende på laddning!). En originalare hade jag personligen inte chansat med även om det givetvis inte är omöjligt. Dåtidens metallurgi i kombination av ovissheten med vilket tryck din laddning bildar är ett för stort osäkerhetsområde i min värld! Det var en orginalare jag syftade på först och främst. 1 hour ago Holz sa: Sen är det ju detta med att ha ett rökmoln som bollmar upp efter att du skjutit på ett djur. Blir ju svårare att tolka skottecken, följa djuret efteråt och ev. ta ett andraskott så det är i min värld rätt olämpligt. Ja det är ju i och för sig sant, kanske inte det bästa ur den aspekten. 1 hour ago Holz sa: Njut av den på skjutbanan istället och ladda med svartkrut som det anstår dessa bössor. Där är ju röken bara av godo! Det är ingen bössa som jag har, utav mer utav en fundering jag hade /Willy
Publicerat November 7, 20178 yr 1 hour ago Holz sa: Utan att veta tror jag det största problemet är att få en svartkrutsbössa på jaktlicens (nu förutsätter jag att det är mynningsladdare du är inne på att använda). Pratar vi enhetspatroner så är ju en annan femma (men då kan man ju lika gärna köra med röksvagt krut ). Jaktlicens förutsätter gastät enhetspatron så mynningsladdare är No-No från början. /T
Publicerat November 7, 20178 yr 1 hour ago Bubs sa: Att man inte får jaga med svartkrut är ju allmänt känt, men hur är det med svartkrutssubstitut som till exempel Pyrodex? Är de tillåten till jakt, eller ligger dom i någon sorts gråzon? /Willy Det är varken gråzon eller tillåtet per deftion.......... Krasst sett är svartkrutskalibrar tillåtna enligt NVVs lista över kalibrar, å andra sidan är svartkrut generellt sett inte ok vid jakt. Å andra sidan har polisen från tid till annan avslagit jaktlicenser med motivering att vapnet som sådant inte duger. Eller för att kalibern är för gammal. Pyrodex är lite beroende på hur man ser det "röksvagt" enligt de flesta definitioner. Men det är inte uttalat ok. Vilket man kanske ska hålla i minnet. Så läget är lite rörigt och odefinierat. /T
Publicerat November 7, 20178 yr Författare 1 hour ago pmt sa: Pyrodex är lite beroende på hur man ser det "röksvagt" enligt de flesta definitioner. Men det är inte uttalat ok. Vilket man kanske ska hålla i minnet. Så läget är lite rörigt och odefinierat. En stor röra alltså.. och med tanke på röran kanske det är bäst att man låter blir pyrodexet när man ska till skogs. /Willy
Publicerat November 7, 20178 yr 22 minutes ago pmt sa: Jaktlicens förutsätter gastät enhetspatron så mynningsladdare är No-No från början. /T Det var det jag misstänkte...
Publicerat November 7, 20178 yr 10 hours ago Bubs sa: En stor röra alltså.. och med tanke på röran kanske det är bäst att man låter blir pyrodexet när man ska till skogs. /Willy Jag skulle säga exakt tvärt om..... VEM tror du är kapabel att leda ditt bruk av Pyrodex i bevis som håller i en rättegång? I min värld är det snudd på frikort på det, med tanke på att polis och NVV är så uppenbart oense i vad som är dugligt och inte. /T
Publicerat November 7, 20178 yr 26 minutes ago Bubs sa: Det var en orginalare jag syftade på först och främst. Ja det är ju i och för sig sant, kanske inte det bästa ur den aspekten. Det är ingen bössa som jag har, utav mer utav en fundering jag hade /Willy I så fall tycker jag absolut du bör skaffa en och njuta för fulla muggar på skjutbanan! Själv hägrar en 1885 High Wall alt. en 1874 Sharps rätt hårt. Får se vad som händer efter föräldraledigheten.
Publicerat November 7, 20178 yr Författare 1 hour ago Holz sa: I så fall tycker jag absolut du bör skaffa en och njuta för fulla muggar på skjutbanan! Ja det är nog inte omöjligt att en sådan kan få komma på banan åtminstone, och om man tar den på jaktlicens så kan han ju få följa med oladdad ut i skogen och bara vara fin som den är 1 hour ago Holz sa: Själv hägrar en 1885 High Wall alt. en 1874 Sharps rätt hårt. Får se vad som händer efter föräldraledigheten. Jo sharps bössorna verkar onekligen väldigt trevliga. /Willy
Publicerat November 8, 20178 yr Bara ladda upp lite med rökfritt och ha dom i fickan sen när polisen kommer så gör man patron ut och lägger den med pyrodex i andra fickan så visar du dom andra om dom frågar. Tror du för det första aldrig kommer få problem med polisen på det viset att dom kommer be att få montera isär din ammunition för att kontrollera krutet kommer endast hända om du skryter om de på Facebook eller något. Men om dom gör det ge dom bara en med rökfritt krut som dom kan montera isär på plats vilket gör att dom inte har nog att motivera en sökning av dina kläder och ryggsäck för ammunition med pyrodex ta in vapnet för att söka spår i pipan efter krutrester kan dom även glömma det är vattentätt.
Publicerat November 8, 20178 yr Författare 31 minutes ago Stainless steel sa: Bara ladda upp lite med rökfritt och ha dom i fickan sen när polisen kommer så gör man patron ut och lägger den med pyrodex i andra fickan så visar du dom andra om dom frågar. Tror du för det första aldrig kommer få problem med polisen på det viset att dom kommer be att få montera isär din ammunition för att kontrollera krutet kommer endast hända om du skryter om de på Facebook eller något. Men om dom gör det ge dom bara en med rökfritt krut som dom kan montera isär på plats vilket gör att dom inte har nog att motivera en sökning av dina kläder och ryggsäck för ammunition med pyrodex ta in vapnet för att söka spår i pipan efter krutrester kan dom även glömma det är vattentätt. Jo så kan man ju också göra om man vill.. vet några som har gjort det med sina rolling blocks. Men det är ju kanske inte rätt. Men de klart, det går ju.
Publicerat November 8, 20178 yr 2 hours ago Bubs sa: Jo så kan man ju också göra om man vill.. vet några som har gjort det med sina rolling blocks. Men det är ju kanske inte rätt. Men de klart, det går ju. Nej men det sista vi behöver är att media får tag på rubriken "Jägare jagade med otillåtet krut" eller något sådant där dom förklarar att man kan få licens på vapen i kalibrar som enligt dom inte kan använda rökfritt krut. Risken är att polisen slutar ge licens på kalibrar som originellt är gjorda för svartkrut även såna som typ 45-70.
Publicerat November 9, 20178 yr 16 hours ago Bubs sa: Jo så kan man ju också göra om man vill.. vet några som har gjort det med sina rolling blocks. Men det är ju kanske inte rätt. Men de klart, det går ju. Det är per definition inte fel heller..... T
Publicerat November 9, 20178 yr 16 hours ago Stainless steel sa: Bara ladda upp lite med rökfritt och ha dom i fickan sen när polisen kommer så gör man patron ut och lägger den med pyrodex i andra fickan så visar du dom andra om dom frågar. Tror du för det första aldrig kommer få problem med polisen på det viset att dom kommer be att få montera isär din ammunition för att kontrollera krutet kommer endast hända om du skryter om de på Facebook eller något. Men om dom gör det ge dom bara en med rökfritt krut som dom kan montera isär på plats vilket gör att dom inte har nog att motivera en sökning av dina kläder och ryggsäck för ammunition med pyrodex ta in vapnet för att söka spår i pipan efter krutrester kan dom även glömma det är vattentätt. Min uppfattning är att polisens vapenkompetens är skrattretande låg, generellt sett. Hos handläggare är den obetydligt bättre. Även centralt är den stundligen "väldigt skral" då jag fått se en del utlåtanden och dokument från tom SKL som gjorde mig beklämd...... Så ställ er frågan vem som klarar av göra kontrollen. T
Publicerat November 9, 20178 yr Eftersom pyrodex inte går under samma regler som svartkrut och inte heller är samma sak så borde det inte hindra att jaga med gevär på jaktlicens tycker man ju. Eller står det uttryckligen i lagtexten vilken kemisk sammansättning krutet ska ha?
Publicerat November 9, 20178 yr Författare 2 hours ago Havakko sa: Eftersom pyrodex inte går under samma regler som svartkrut och inte heller är samma sak så borde det inte hindra att jaga med gevär på jaktlicens tycker man ju. Eller står det uttryckligen i lagtexten vilken kemisk sammansättning krutet ska ha? Jo det är väl ungefär så jag också tänkt. Men med tanke på alla andra dumheter som länsman håller på med när det kommer till jakt/ vapen så skulle jag inte blir förvånad om man åker dit iallafall. /Willy
Publicerat November 9, 20178 yr 1 hour ago Havakko sa: Eller står det uttryckligen i lagtexten vilken kemisk sammansättning krutet ska ha? Beror på hur vill se det, det får inte vara svartkrut, men det måste inte vara röksvagt krut. Vilket gör att Pyrodex rent definitionsmässigt då är ok då det kemiskt sett är en förening och inte en blandning som ju svartkrutet är. T
Publicerat November 9, 20178 yr 36 minutes ago Bubs sa: Då bör det ju vara okej att använda sig utav pyrodex? Ja
Publicerat November 9, 20178 yr 1 hour ago Bubs sa: Då bör det ju vara okej att använda sig utav pyrodex? Men frågan är vad polisen tycker. Oavsett om du får rätt eller fel i slutändan så kan du vara utan dina vapen flera månader.
Publicerat November 9, 20178 yr Författare 21 minutes ago Stainless steel sa: Men frågan är vad polisen tycker. Oavsett om du får rätt eller fel i slutändan så kan du vara utan dina vapen flera månader. Jo det är just det...
Publicerat November 9, 20178 yr 22 minutes ago Stainless steel sa: Men frågan är vad polisen tycker. Oavsett om du får rätt eller fel i slutändan så kan du vara utan dina vapen flera månader. Grejen är väl närmast att polisen inte kan tycka, för de förstår inte frågan..... Vill du veta vad de tycker, fråga dem. Men förvänta dig inte nått underbyggt svar eller ett svar du kan lita på. T