Publicerat November 9, 20178 yr 1 hour ago pmt sa: Grejen är väl närmast att polisen inte kan tycka, för de förstår inte frågan..... Vill du veta vad de tycker, fråga dem. Men förvänta dig inte nått underbyggt svar eller ett svar du kan lita på. T Nej men just det. Vi säger att någon polis som vill stiga i rank hör att man enbart får jaga med rökfritt krut. Sen när har är ute och patrullerar ser någon som håller på att packar ihop efter jakt för att åka hem stannar där för att kontrollera jakträtt licens osv. Sen ser han att vapnet ifråga som har använts är någon gammal remington rolling block som troligtvis inte klarar modernt krut. Därmed frågar han om han använt rökfritt krut jägaren svarar nej då tar han beslutet att beslagta vapnet och ammunitionen sen starta en utredning om jaktbrott. Vips så har du blivit av med alla vapnen för någon polis med lite vapenkunskap och lite kunskap om regler. Kanske hört lite skvaller från licensenheten och blivit intresserad osv fått veta lite bara.
Publicerat November 9, 20178 yr Vad är förresten anledningen till att man inte får använda svartkrut vid jakt?
Publicerat November 9, 20178 yr 1 hour ago Stainless steel sa: Nej men just det. Vi säger att någon polis som vill stiga i rank hör att man enbart får jaga med rökfritt krut. Sen när har är ute och patrullerar ser någon som håller på att packar ihop efter jakt för att åka hem stannar där för att kontrollera jakträtt licens osv. Sen ser han att vapnet ifråga som har använts är någon gammal remington rolling block som troligtvis inte klarar modernt krut. Därmed frågar han om han använt rökfritt krut jägaren svarar nej då tar han beslutet att beslagta vapnet och ammunitionen sen starta en utredning om jaktbrott. Vips så har du blivit av med alla vapnen för någon polis med lite vapenkunskap och lite kunskap om regler. Kanske hört lite skvaller från licensenheten och blivit intresserad osv fått veta lite bara. Tja, jag hade välkomnat den utredningen. Och jag hade fört sånt liv om det att den polismannen och åklagarens karriärer knappast hade gynnats. Och inte minst - segern hade varit stensäker. T
Publicerat November 9, 20178 yr Just now pmt sa: Tja, jag hade välkomnat den utredningen. Och jag hade fört sånt liv om det att den polismannen och åklagarens karriärer knappast hade gynnats. Och inte minst - segern hade varit stensäker. T Ja men lite synd för snubben som hamnar emellan bara för att en polis som vill klättra i rang snabbt tar ett dumt beslut som slutar i ett halvårs utredning.
Publicerat November 9, 20178 yr 5 minutes ago Stainless steel sa: Ja men lite synd för snubben som hamnar emellan bara för att en polis som vill klättra i rang snabbt tar ett dumt beslut som slutar i ett halvårs utredning. Du anar inte vad min advokat hade kunnat göra med sex månader utan bössor..... T
Publicerat November 10, 20178 yr 6 hours ago Holz sa: Vad är förresten anledningen till att man inte får använda svartkrut vid jakt? Exakt varför låter jag vara osagt men en anledning kan ju varit för att sålla ut i myndigheters ögon undermåliga föråldrade vapen. Såvitt jag vet är det tillåtet i våra nordiska grannländer? Sedan så ja, Polisen har ju misslyckas rätt rejält när vi befarar trubbel fast inget brott har begåtts..
Publicerat November 10, 20178 yr Jag gissar att det har att göra med att det inte fanns någon som förde talan för svartkrutet någon gång i forntiden när reglerna skrevs.
Publicerat November 10, 20178 yr Nej, det ska hänga ihop med att mynningsladdare - om de är gamla nog - är licensfria. Ett visst förbund ska visst i tidig forntid ha varit mycket principfasta i att jakt under inga omständigheter fick bedrivas med vapen utan licens. Lite som att samma förbund drev salongsbössorna till förbud för att grabbarna i byn påstods skjuta träade fasaner på ett specifikt skånskt gods med 22or som var utom licenssystemets räckvidd. Därav licensen på ammunitionen som fanns under många många år...... T
Publicerat November 10, 20178 yr 1 hour ago pmt sa: Nej, det ska hänga ihop med att mynningsladdare - om de är gamla nog - är licensfria. Ett visst förbund ska visst i tidig forntid ha varit mycket principfasta i att jakt under inga omständigheter fick bedrivas med vapen utan licens. Lite som att samma förbund drev salongsbössorna till förbud för att grabbarna i byn påstods skjuta träade fasaner på ett specifikt skånskt gods med 22or som var utom licenssystemets räckvidd. Därav licensen på ammunitionen som fanns under många många år...... T Vet du på ett ungefär när detta förbud blev till? Pratar vi modern forntid eller var det före vår tid?
Publicerat November 10, 20178 yr Just now Holz sa: Vet du på ett ungefär när detta förbud blev till? Pratar vi modern forntid eller var det före vår tid? Tidigt 50-tal vad jag vet. T
Publicerat November 10, 20178 yr 5 minutes ago pmt sa: Tidigt 50-tal vad jag vet. T Ok, tackar för svar!
Publicerat November 10, 20178 yr Författare Någon som vet vilket det närmaste landet är om man skulle villja jaga med en mynningsladdare? /Willy
Publicerat November 10, 20178 yr Vet någon ungefär vilket årtionden mynningsladdaren gjorde sitt intåg i Svenska jägarhem? Här uppe tycks genombrottet varit under/efter kriget när gubbarna kom över gevär från olika krigsmakter men så användes ju allt från k-pist till Mosin Nagant i brist på annat Tryckfelsnisse var visst i farten när fingrarna är snabbare än huvudet Frågeställningen skulle egentligen vara när mynningsladdaren fasades UT ur hemmen. Bland de första civila gevären bör ju varit rullblockare i samband med militärens övergång till mausern?
Publicerat November 10, 20178 yr 4 hours ago Havakko sa: Vet någon ungefär vilket årtionden mynningsladdaren gjorde sitt intåg i Svenska jägarhem? Här uppe tycks genombrottet varit under/efter kriget när gubbarna kom över gevär från olika krigsmakter men så användes ju allt från k-pist till Mosin Nagant i brist på annat Tryckfelsnisse var visst i farten när fingrarna är snabbare än huvudet Frågeställningen skulle egentligen vara när mynningsladdaren fasades UT ur hemmen. Bland de första civila gevären bör ju varit rullblockare i samband med militärens övergång till mausern? Rullblockarna kom lite tidigare än så. Lokalförsvaret har alltid funnits och gissa vilka som förvarade vapen åt dom det var storgården eller så hade dom som var medlemmar dom hemma själv. Lokalförsvaret behövde ju träning också och ingen kontrollerade ju att skotten sköts på bana bara så varför inte använda dom vid jakt?
Publicerat November 11, 20178 yr Sedär ja, förklarar ju lite. Rullblockarna byggdes väl om sedan och såldes till rätt humana priser när militären avvecklade dessa? Så fanns väl förstås helt civila varianter också..
Publicerat November 11, 20178 yr 16 hours ago Bubs sa: Någon som vet vilket det närmaste landet är om man skulle villja jaga med en mynningsladdare? /Willy Vet att Ungern har börjat tillåta det under en eller ett par veckor om året sen ett par år tillbaka. Vet dock inte om det är öppet för utlänningar att åka dit och jaga.
Publicerat November 11, 20178 yr 22 hours ago Havakko sa: Frågeställningen skulle egentligen vara när mynningsladdaren fasades UT ur hemmen. Bland de första civila gevären bör ju varit rullblockare i samband med militärens övergång till mausern? När enhetspatronen med centralantändning började spridas så spreds den mycket fort. Stifttändaren och den kantantända patronen hade en mycket kort glansperiod tekniskt sett, men de levde kvar fram till efter andra världskriget. Allas vår Jan Åkerman började sin jaktliga bana med en mynningsladdare, så gissningsvis var mynningsladdaren allmän åtminstone fram till 1939. T
Publicerat November 12, 20178 yr Gjorde ju jobbet på den tiden innan alternativen fanns. Skulle inte tveka att ta med någon av mina slaglåsare på jakt om det varit tillåtet. Påstås ju att hagelgevären var lika effektiv då som med efterkommande moderna rökfria patroner, kanske något herr pmt fördjupat sig i?
Publicerat November 12, 20178 yr 5 hours ago Havakko sa: Påstås ju att hagelgevären var lika effektiv då som med efterkommande moderna rökfria patroner, kanske något herr pmt fördjupat sig i? Sett till fart på haglen har det i princip inte hänt speciellt mycket på 200 år. Men givet att konceptet choke inte funkar med mynningsladdning blir räckvidden lite begränsad. För kulor däremot är skillnaden enormt stor eftersom svartkrut tarvar yta att låta trycket jobba på - tänk slugg så hamnar du på svartkrutsprestanda. T
Publicerat November 12, 20178 yr Författare 9 hours ago Havakko sa: Gjorde ju jobbet på den tiden innan alternativen fanns. Skulle inte tveka att ta med någon av mina slaglåsare på jakt om det varit tillåtet. Håller fullständigt med. Många tror att alla mynningsladdare skjuter som krattor, men många av dom skjuter otroligt bra. Min bästa serie jag skjutit med ett gevär är med en Schweizisk mynningsladdare, så nog kan dom skjuta allt. Så skulle det bli lagligt så skulle en älg på 150m inte alls vara ett problem med en dylik bössa.
Publicerat November 12, 20178 yr 13 minutes ago Bubs sa: Håller fullständigt med. Många tror att alla mynningsladdare skjuter som krattor, men många av dom skjuter otroligt bra. Min bästa serie jag skjutit med ett gevär är med en Schweizisk mynningsladdare, så nog kan dom skjuta allt. Så skulle det bli lagligt så skulle en älg på 150m inte alls vara ett problem med en dylik bössa. Lagligt lär det antagligen aldrig bli igen men det borde aldrig ha förbjudits.
Publicerat November 12, 20178 yr 7 hours ago pmt sa: Sett till fart på haglen har det i princip inte hänt speciellt mycket på 200 år. Men givet att konceptet choke inte funkar med mynningsladdning blir räckvidden lite begränsad. För kulor däremot är skillnaden enormt stor eftersom svartkrut tarvar yta att låta trycket jobba på - tänk slugg så hamnar du på svartkrutsprestanda. T Men är det inte så att svartkrut reagerar mindre på kyla. Om jag minns rätt hade någon tidning ett reportage om det vilket visade att svartkrut kan vara bättre i vinterförhållande om man inte kan skjuta magnumpatroner. Kanske det är vägen in att jobba genom börja med det sen gå vidare.
Publicerat November 12, 20178 yr 4 hours ago Havakko sa: Lagligt lär det antagligen aldrig bli igen men det borde aldrig ha förbjudits. Problemet är nog inte att det är förbjudet, för det är det ju egentligen inte. Grejen är att mynningsladdare är licensfria om de är från före 1864. Och att tro att vi skulle gå till ngt som innebär att man kan jaga utan licenspliktiga vapen är liksom så naivt och korkat att det inte finns. Polisen har ju övervägt förbud mot skytte med licensbefriade krutdrivna vapen just för att man inte kan kontrollera vem som får vapenutbildning. Så att få svartkrutet formellt sett godkänt är nog i sig inget problem - men de licensbefriade mynningsladdarna är det. Vilket därmed gör det omöjligt.... T
Publicerat November 12, 20178 yr Och vart fick du 1864 ifrån ? det är 1890 som gäller för mynningsladdare- och inget annat.