Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Träna med sporter, är det klokt?

Featured Replies

Publicerat

Jag övergav bockarna till förmån för SVS för ett tiotal år sedan. Ett beslut som kändes rätt då och som har gett mig mycket glädje.

Har några trevliga engelsmän som är korta (71-74 cm) lätta(2,7 till 2,85 kg) och givetvis snabba och med en underbar balans.

Skjuter väl något tusental skott om året men skulle vilja skjuta mer.

Funderar på att köpa en bock som ett rent träningsvapen.  Är det då klokt att köpa en tung sporter med långa pipor om man man till jakten använder ett lätt vapen med normala pipor?

Sporter eller jaktvariant är en sådan fråga som maler i huvudet på mig, likaså piplängd.

Standardkolvarna som finns på vapnen i butik är oftast ett par cm för långa så att torrsvinga ger mig inget, har svårt att få någon känsla för balansen om vapnet inte passar mig längdmässigt.

Funderar på en Browning 725 sporter eller en Blaser F16, Blasern är lite lättare så det talar till dess fördel.

Hur är en Caesar Guerini Summit ?

Har haft Browning både 325 och 425 tidigare och känner att deras låda är lite klumpig i förhållande till 725 och även den Beretta 682 som jag hade på stenåldern.

Redigerad med Tazswe
Jag kan för fan inte stava rätt

Publicerat

Du har Guerini och B Rizzini Fierce som ett alternativ "till de tre på B".  Lite dyrare hamnar de dyrare Guerini, Salivinelli och B Rizzini Br440.

T

Publicerat

Jag skulle säga att det beror på hur du skjuter... skjuter du rent "instinktivt" = "svingar och trycker när det känns rätt" kan en tung sporter vara direkt kontraproduktiv som träningsredskap. 

Skjuter du mer "kontrollerat" = svingar med i målets hastighet och skjuter på bilden kan det hjälpa jäkligt mycket. Men det kommer krävas träning å lite disciplin.

Sen kan det bli lite intressant balans om du kortar kolven för mycket på en tung sporter. 725:an är i mitt tycke inte så välbalanserad med kortare än 375 mm...

/M

Publicerat
  • Författare
5 hours ago pmt sa:

Du har Guerini och B Rizzini Fierce som ett alternativ "till de tre på B".  Lite dyrare hamnar de dyrare Guerini, Salivinelli och B Rizzini Br440.

T

Det är klart att en Salvinelli Excalibur hade varit mumma.

Finns det ingen som gör en mellanklassbössa med dubbla avtryckare?

Publicerat
  • Författare
1 hour ago charlie sa:

Jag skulle säga att det beror på hur du skjuter... skjuter du rent "instinktivt" = "svingar och trycker när det känns rätt" kan en tung sporter vara direkt kontraproduktiv som träningsredskap. 

Skjuter du mer "kontrollerat" = svingar med i målets hastighet och skjuter på bilden kan det hjälpa jäkligt mycket. Men det kommer krävas träning å lite disciplin.

Sen kan det bli lite intressant balans om du kortar kolven för mycket på en tung sporter. 725:an är i mitt tycke inte så välbalanserad med kortare än 375 mm...

/M

Jag skjuter väl ganska blandat, försöker att skjuta kontrollerat men ibland så är det så pass snabba duvor så att det blir instinktiv.

Jag har en kolvlängd på 36,8 cm med rak kolv så med pistolgrepp borde jag hamna på ungefär 35 cm vilket jag har på min dubbelstudsare.

Bra input gällande balansen på 725:an an vilket borde gälla många andra vapen.

Blaser och Beretta 692 har balansvikter i kolven så de borde vara ett par bra kandidater.

Publicerat
5 minutes ago Tazswe sa:

Bra input gällande balansen på 725:an an vilket borde gälla många andra vapen.

Blaser och Beretta 692 har balansvikter i kolven så de borde vara ett par bra kandidater.

Eller så lägger du lite bly i prisogreppsrosetten..... Det är ett bättre ställe att vikta än i stockbulten.

/T

Publicerat
  • Författare
4 minutes ago pmt sa:

Eller så lägger du lite bly i prisogreppsrosetten..... Det är ett bättre ställe att vikta än i stockbulten.

/T

För att du får lägre tyngdpunkt?

Publicerat
Just now Tazswe sa:

För att du får lägre tyngdpunkt?

Delvis men även för att den blir lite mer "mellan händerna" då.

/T

Publicerat
9 hours ago Tazswe sa:

Det är klart att en Salvinelli Excalibur hade varit mumma.

Finns det ingen som gör en mellanklassbössa med dubbla avtryckare?

Fabarm black diamond går att få med dubbla avtryckare, dock ändast med pistolgrepp.

Publicerat
  • Författare

Tack men dubbla avtryckare och pistolgrepp är en styggelse.

Publicerat

Chapuis orion c35. Bock med dubbelttryck och engelsk kolv. Priset 3700€.

• 2 weeks later...