Publicerat November 9, 20178 yr Ja ni som håller på med toppjakt, behöver man ha en med Växlar lätt mellan visningslägen för horisontellt avstånd och faktisk distansvisning, i avståndsmätaren?? Alltså om du ligger på marken å uppe i en tall på en höjd sitter tjädern på 200m hur mycke kan de fela med vanlig avståndsmätare??
Publicerat November 9, 20178 yr Författare Man skjuter ju in på planmark, men om tjädern sitter högre upp så att säga. Ger en avståndsmätare med faktisk å horisontellt mätning den exakta längden?
Publicerat November 9, 20178 yr Med brasklappen att toppjakt har jag inte ännu haft möjligheten att testa: Min avståndsmätare (Leupold 1200i tror jag) kan ge både det horisontella avståndet och det faktiska, samt visa vinkeln. Men skillnaden på att sikta på en grans bas och dess topp när man ligger på 200m är försumbar.
Publicerat November 9, 20178 yr Författare Okej, å de gäller även om de är ett berg som tjädern sitter på så de blir en väldig skillnad? Då räcker de isåfall med en vanlig avståndsmätare:)
Publicerat November 9, 20178 yr Säg att granen är 20m hög. Då är det dags för Pythagoras sats från högstadiematten faktiska avståndet = roten ur (200^2+20^2) = 201m Helt försumbart i sammanhanget. Om granen står på ett 20m högt berg då? Ja då blir det 204m. Också försumbart.
Publicerat November 9, 20178 yr Avståndsmätaren mäter på punkten du siktar den på så förstår inte frågan
Publicerat November 10, 20178 yr 9 hours ago Lars sa: Avståndsmätaren mäter på punkten du siktar den på så förstår inte frågan Han menar väl att kulbanan är annorlunda om du skjuter i branta vinklar över långa avstånd Tror dock inte att avstånd och vinklar vid toppfågeljakt påverkar alltför mycket dock.
Publicerat November 10, 20178 yr Jag vill nog säga att det är överkurs...big time. Huvudsaken att du får ett schysst mätvärde
Publicerat November 10, 20178 yr 13 hours ago Ijahman sa: Han menar väl att kulbanan är annorlunda om du skjuter i branta vinklar över långa avstånd Tror dock inte att avstånd och vinklar vid toppfågeljakt påverkar alltför mycket dock. Ok då förstår jag, men som du säger dem små vinklarna är försumbart här vad gäller kulbana. Däremot på väldigt korta avstånd kan man tänka på riktpunkt då vinkeln genom fågeln blir brant
Publicerat November 10, 20178 yr 2 hours ago Lars sa: Ok då förstår jag, men som du säger dem små vinklarna är försumbart här vad gäller kulbana. Däremot på väldigt korta avstånd kan man tänka på riktpunkt då vinkeln genom fågeln blir brant Jo, men då är det som sagt korta avstånd, d.v.s. betydelsen av att använda avståndsmätare minskar markant. Enda gången i Sverige vid jakt man troligtvis har riktig nytta av att tänka på vinkel är i fjällen, särskilt med 22:a på ripjakten.
Publicerat November 14, 20178 yr Skjuter du uppåt i en väldigt snäv vinkel så kommer du skjuta över, lika om du skjuter i snäv vinkel nedåt. Men vid toppjakt så blir aldrig graderna så snäva så det är som föregående sa; försumbart. Här har du en bra video som förklarar mer ingående.
Publicerat November 14, 20178 yr Behöver inte vara så snäv vinkel. Jag vet inte vid vilken vinkel det börjar påverka men jag har skjutit rävar på 40-50m från ett torn som varit 5m högt med 6,5an och samtliga kulor, innan jag började hålla 5-6cm under där jag tänkt träffa, har slagit högt i träffområdet eller tagit i ryggraden. Det är inget jag vinglat in heller, har haft bra stöd. Min kompis har upplevt samma fenomen.
Publicerat November 14, 20178 yr 13 minutes ago Blötjärn sa: Men vid toppjakt så blir aldrig graderna så snäva så det är som föregående sa; försumbart. Förutsatt att marken inte är hårt kuperad med dalgångar och grejer.
Publicerat November 15, 20178 yr 18 hours ago Flintbüchse sa: Behöver inte vara så snäv vinkel. Jag vet inte vid vilken vinkel det börjar påverka men jag har skjutit rävar på 40-50m från ett torn som varit 5m högt med 6,5an och samtliga kulor, innan jag började hålla 5-6cm under där jag tänkt träffa, har slagit högt i träffområdet eller tagit i ryggraden. Det är inget jag vinglat in heller, har haft bra stöd. Min kompis har upplevt samma fenomen. Du har darrat på manschetten.
Publicerat November 15, 20178 yr På 2017-11-09 at 14:44 Geten sa: Ja ni som håller på med toppjakt, behöver man ha en med Växlar lätt mellan visningslägen för horisontellt avstånd och faktisk distansvisning, i avståndsmätaren?? Alltså om du ligger på marken å uppe i en tall på en höjd sitter tjädern på 200m hur mycke kan de fela med vanlig avståndsmätare?? Har aldrig någonsin tagit vinkeln i beaktning när jag skjutit mot fågel i topp, oavsett om det varit 100m eller 300+ till fågeln. Jag mäter avståndet från skottplats mot fågeln, klickar kikaren vid behov...simple as that. Köp en "vanlig" avståndsmätare av god kvalité så blir du inte besviken. Använder själv en Leica CRF 1200 som jag snart använt i 10år och den är jag verkligen nöjd med.
Publicerat November 16, 20178 yr Jag har heller aldrig känt ett behov av vinkelmätare till toppjakt. Det ska vara rejält backigt där du jagar för att behöva den funktionen. Att ha lång räckvidd på mätaren hjälper är dock något jag tycker är bra. Jag bytte från en Bushnell som mätte typ 500 meter till en Leica som klarar typ 1500 meter, vilket fungerar betydligt bättre. Det är inte så att jag skjuter på mer än 500 meter, men det underlättar när du vill hitta en skjutposition som är tillräcklig nära.