Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Instickspipa - från kombi till bergstutzen?

Featured Replies

Publicerat

Tjenare,

Nu kommer jag säkert att dra igång en satans diskussion, men det är ju alltid kul så "lets go" :thumbsup:

Har blivit sugen på en Bergstutzen i en klen klass1 kaliber (6.5x57R, 7x57R, 7x65R eller 8x57irs) och en klass2 kaliber i stil med 5.6x50R, 5.6x52R eller liknande. Kollar man på egun m.fl tyska sidor så är det ju tämligen vanligt att dom sätter en instickspipa i sina kombibössor. Sökte runt lite här på forumet och hittade Henriks gamla Bergstutzentråd - skummade igenom den och kunde dra slutsatsen att i vart fall MKJ förordade en Bergstutzen byggd som en Bergstutzen från början och inte en BBF med instickspipa då det i regel är "ett hageltrycke och ett kultrycke" på en slik. Men om man istället tar något som typ en Tikka M70 med hane, kulväljare och enkeltrycke, skulle det kunna funka? 

Vad är prisbilden på en fullängds instickspipa mellan tummen och pekfingret? 

Kom igen nu, in med era tankar och idéer över hur "den snåle" ska ta sig vidare. Bör jag kanske kassta idén i sopepåsen direkt eller kan det va något att spinna vidare på eller bör jag sätta mig och lugna mig några år och köpa "äkta vara" istället? 

Mvh Joacim 

Publicerat

Skrota iden, du kommer sälja fanskapet innan smeden är färdig med instickspipan ändå och om du som av ett trollslag har kvar den 2 veckor efter den är färdig så vill ingen betala mer än 1-2k för en m70 med eller utan instickspipa.

Publicerat

Jag har själv funderat i liknande tankar men fått för mig att instickspipor brukar addera rätt mycket vikt och gör bössan tämligen otymplig vilket för mig rimmar illa med en bergstutzens primära ändamål som pürschvapen. Men det finns kanske undantag...

Publicerat
  • Författare
1 hour ago sidelock sa:

Skrota iden, du kommer sälja fanskapet innan smeden är färdig med instickspipan ändå och om du som av ett trollslag har kvar den 2 veckor efter den är färdig så vill ingen betala mer än 1-2k för en m70 med eller utan instickspipa.

Jag väljer att se förbi och inte lägga någon större tidsåtgång på slika påhopp B)

Publicerat
  • Författare
1 hour ago TekDr sa:

Jag har själv funderat i liknande tankar men fått för mig att instickspipor brukar addera rätt mycket vikt och gör bössan tämligen otymplig vilket för mig rimmar illa med en bergstutzens primära ändamål som pürschvapen. Men det finns kanske undantag...

Det finns nog lite olika "skolor" där och för mig skulle inte en så låg vikt som möjligt vara det primära utan det skulle mer vara att täcka upp två "behov" med en och samma bössa. Låt sig att man skjuter in klass1 pipan mitt i på 100m och klass2 pipan mitt i på 160m. Då är man rustad för allt mellan räv/grävling till gris/älg ut till 200m med 1 bössa. Dessutom behöver man inte bruka "övervåld" på snåviltet i "onödan". Jag vet att argumenten inte håller i verkligheten, men vi kan väll leka med tanken iallafall. 

På toppen hamnar min Delta 2.5-15x56 i så fall, så viktbesparingen är inte prioriterad som sagt var ;)

Mvh Joacim 

Publicerat

Funderar på vad lagen säger om instickspipor. Anges inte det som förbjudna vapendelar...?!

Publicerat
  • Författare
31 minutes ago Holz sa:

Funderar på vad lagen säger om instickspipor. Anges inte det som förbjudna vapendelar...?!

Inte om de är fullängdspipor om jag förstått saken rätt 

Publicerat

Tar inte en instickspippa uppe en egen plats i vapengarderoben?

Det var i alla fall det besked jag fick när jag för ett antal år sedan tittade på en drilling med instickspipa. I slutändan gick jag inte vidare, så det rör sig bara om muntligt besked. 

Publicerat
  • Författare
1 hour ago Arctic sa:

Tar inte en instickspippa uppe en egen plats i vapengarderoben?

Det var i alla fall det besked jag fick när jag för ett antal år sedan tittade på en drilling med instickspipa. I slutändan gick jag inte vidare, så det rör sig bara om muntligt besked. 

Inget större problem med det personligen. Men visst tycker man att det är värt 10-15000kr extra att det "bara" tar upp en plats istället för två då är det en äkta BS man bör se sig om efter.

Publicerat

Jag skulle vara beredd att betala 10-15000 för tillstånd att få en sjunde bössa. Har haft full garderob ett antal år -- och det finns mycket jag skulle "vilja ha". Drilling, dubbelstudsardrilling, dubbelstudsare eller eventuellt en klass 1 halvautomat är saker som jag inte skaffat för att jag tycker mig ha bättre nytta av de bössor jag har. :)

Publicerat

Går att hitta begagnade bergstutzen. Har en gammal krieghoff i 7x65R och 222rem.

Snelltryck på båda avtryckarna.

Funkar hur bra som helst. Inskjuten 45mm högt med 7mm pipan och 2cm högt med 222

pipan på 100m.Tycker det är en perfekt pyrsh/vakbössa. Har blivit ett par bockar några bävrar

några rävar och en gris än så länge.Har en nackskada och 222 pipan är perfekt till småvilt som jag

inte vill bli liggande ett par dagar för.Har släppt rävar,grävlingar och liknande tidigare pga att jag inte

har haft tid med ökad huvudvärk! Nu åker de med!:)