Publicerat November 16, 20178 yr Hej, Hoppas jag kan få lite råd och tips från någon här. Jag ska köpa min första hagelbössa och har snöat in på Beretta 686 SP men kan egentligen inte förklara varför annat än att den ser trevlig ut och jag har fått bilden att det är en bra bössa. Vad finns det mer? Jag söker begagnat upp till 10 000. (Jag vet att 686 normalt ligger över det) Jag vill ha en bock kaliber 12. Vad gör de olika pipländerna för skillnad i jakten och vad ska man normalt ha för piplängd? Har uppfattningen att pipan ska vara 70-71 cm. Jag ser framför mig hare och fågel i första hand. Ställ gärna kompletterande frågor men jag ser gärna att tråden håller sig inom ramen "Köpa första hagelbössan"
Publicerat November 16, 20178 yr Beror lite på hur du ska jaga? Om du enbart tänker jaga exv över hund eller trampa upp hare/fågel kan en 28" pipa upplevas som lite snabbare. Om det är änder på sträck kommer en 30" ger mer stabilitet i svingen. Om du satsar på en Beretta kommer inte att vara fel ute men testa lite olika bössor innan köp om du har möjlighet. Du kommer hitta massor med trådar som nämner Browning/Beretta/Miroku. Av dessa håller jag Miroku högst även om jag skjuter Browning själv M
Publicerat November 16, 20178 yr Författare Hej, Och tack för ditt svar. Jag har inte riktigt ringat in hageljakten ännu på samma sätt som kuljakten. Men känslan är en universell bössa, i den mån man kan tala om det. När och om jag kan peka ut någon favoritjakt med hagel och bössan inte är optimal är det ju inte värre än att jag kompletterar garderoben tänker jag..
Publicerat November 16, 20178 yr Beretta är ett ganska dumt begagnatval, andrahandspriset ligger väsentligt högre än alla andra. Likt Charlie så skulle jag förr rekommendera Miroku i begagnatstället. Det finns en klistrad tråd om tips inför begagnatköp, läs den först. T
Publicerat November 17, 20178 yr https://m.blocket.se/kalmar/Vapengaderob_76563102.htm?ca=11&w=3 här har du både miroku och Browning. Jag skulle gärna köpt browningen om jag haft plats.
Publicerat November 17, 20178 yr Jag är iaf mycket nöjd med min 686 SP, betalade runt 9000 kr från ett dödsbo, man kan även se vapen som en investering, ett bra vapen för lite dyrare peng kan motiveras av att man inte köper och byter hela tiden. Jag kommer iaf inte göra mig av med min 686 på ett tag.
Publicerat November 17, 20178 yr Jag skulle faktiskt slå ett slag för beretta 685 till jakt, om du nu fastnat för märket. Jag har en själv och den passar mig som handen i handsken, plus att den har fast borrning så jag slipper kladda med choker och gängor när jag gör rent den. Dessutom är den billigare än SP. Annars ligger en 325 på blocket nu. https://m.blocket.se/kalmar/Browning_325_76457049.htm?ca=11&w=3
Publicerat November 25, 20178 yr Känner man att lösa choker inte är så viktigt så är gamla S55 och S56 rimligt prissatta..
Publicerat November 25, 20178 yr Jag kan förmedla en Beretta 686 med mycket kort kolv, men i mycket gott skick- och till ett pris långt under ditt maxpris... om du är snabb. Det stämmer att begagnatpriset på Beretta är förhållandevis högt- men det är det lyckligtvis också om man ska sälja den igen
Publicerat November 26, 20178 yr Kolla Galnes länk om widfelts konkurs auktion. Fanns några godbitar där tycker jag.
Publicerat December 10, 20178 yr Författare Hej alla som tagit sig tid att svara på min fråga. Har inte landat någon bössa ännu men "jakten" fortsätter. Kollar auktioner och vapenhandlare till den rätta dyker upp. Följer just nu en 686 på Widforss auktion....
Publicerat December 10, 20178 yr Författare På 2017-11-25 at 23:56 Dansken sa: Jag kan förmedla en Beretta 686 med mycket kort kolv, men i mycket gott skick- och till ett pris långt under ditt maxpris... om du är snabb. Det stämmer att begagnatpriset på Beretta är förhållandevis högt- men det är det lyckligtvis också om man ska sälja den igen På 2017-11-25 at 23:56 Dansken sa: Jag kan förmedla en Beretta 686 med mycket kort kolv, men i mycket gott skick- och till ett pris långt under ditt maxpris... om du är snabb. Det stämmer att begagnatpriset på Beretta är förhållandevis högt- men det är det lyckligtvis också om man ska sälja den igen Tack för ditt förslag men jag behöver nog en bössa med en kolv för en lång och fullvuxen karl.....