Publicerat November 17, 20178 yr Har en gammal hqv 1600 som reservbössa. Funderar på att höra den lite "vintage"-aktig genom att sätta på ett mer tidsenligt sikte. Vad jag förstår såldes hqv ofta i paket med Pecar så det är väl främst en sån jag funderar på. Som jag fattar det är de skottfasta och duger till jakt. Eller? Två saker oroar mig dock. Det första är ögonavståndet. Kalibern är 30-06 och vad jag förstått har avståndet snålt på Pecar? Kolven är uppdaterad med ställbar kam så rekylen tas betydlig bättre än original men 30-06 trycker ju ändå till en del. Det andra är det här med självcentrerande riktmedel. Vad jag fattat saknar många Pecar det? Hur påverkar det? Känns som jag helst vi ha en som centrerar. Finns det? Siktet ska funka som passkytt på älg och kanske även till lite bockjakt. Tackar för er kunskap på förhand!
Publicerat November 17, 20178 yr Om du vill ta reda på hur mycket rekylen får bössan att åka bakåt så är det lätt ordnat med dagens smarta telefoner. Åk till skjutbanan med en kompis, sätt upp en linjal i ögonhöjd så att sett från sidan är linjalen mellan kikarsiktet och ditt ansikte. Sedan ber du din kompis filma i slow motion när du skjuter så kan du efteråt lätt se hur många centimeter bössan åker bakåt.
Publicerat November 17, 20178 yr Ocentrerat riktmedel är lite besvärligt i snabba situationer speciellt om man har riktmedel högt åt nått håll och är ovan med det men rätt ringar och om allt är relativt i linje så är det inte besvärande alls Mitt trodde jag vart trasigt när jag sköt in då hela skiten flyttade sej
Publicerat November 17, 20178 yr Jag hade ett gammalt pecar på min 9,3:a och även det fungerade utan blodvite. Men det var nära några gånger. Men 30-06 skulle jag nog inte va överdrivet orolig för. Se bara till att du inte sätter det för långt bak så att du måste dra fram huvet något vid anlägg så ska det nog gå fint. Pecaren sitter idag på min ena halvsjua.
Publicerat November 17, 20178 yr 12 hours ago aasenheim sa: Har en gammal hqv 1600 som reservbössa. Funderar på att höra den lite "vintage"-aktig genom att sätta på ett mer tidsenligt sikte. Vad jag förstår såldes hqv ofta i paket med Pecar så det är väl främst en sån jag funderar på. Som jag fattar det är de skottfasta och duger till jakt. Eller? Två saker oroar mig dock. Det första är ögonavståndet. Kalibern är 30-06 och vad jag förstått har avståndet snålt på Pecar? Kolven är uppdaterad med ställbar kam så rekylen tas betydlig bättre än original men 30-06 trycker ju ändå till en del. Det andra är det här med självcentrerande riktmedel. Vad jag fattat saknar många Pecar det? Hur påverkar det? Känns som jag helst vi ha en som centrerar. Finns det? Siktet ska funka som passkytt på älg och kanske även till lite bockjakt. Tackar för er kunskap på förhand! Ögonavståndet är inga problem om du monterar siktet som TekDr skriver. De finns Pecar som har centrerat riktmedel, men de flesta har ocentrerat riktmedel. Till ocentrerade bör man ha justerbara fästen om man inte har sån tur att klackarna sitter rakt. Jag har EAW vridmontage på mina, då blir det bra. Riktmedlet är medförstorande Det finns två diametrar på tuben, 26 mm eller 25,4 mm, skillnaden syns tydligt då diametern vid det utbytbara riktmedlet alltid är 26 mm och då ser man en tydlig kant om det är 25,4 mm. Skall du ha bössan till Älgjakt och Bockjakt finns som jag tycker det två lämpliga modeller 3x7 och 4x10. Dessa modeller är ganska långa så behöver man en kort kolv kan det bli lite problem med att få passade fästen. Nackdelen, är att dom har några år på nacken och kan knappast kallas moderna. Ingen belysning och mindre synfält, fast synfältet spelar ingen större roll om man har en kolv som passar och kan göra bra anläggningar med full focus på målet. Fördelarna, är att de flesta är i stål och tål därför en hel del. De är lättare än moderna sikten och har man en lätt bössa blir den inte så rank. De har utbytbara riktmedel. Om du vill veta mer så har jag nog data på de flesta Pecar bara jag hittar det. MVH Jan-Erik
Publicerat November 18, 20178 yr Om du vill veta mer så har jag nog data på de flesta Pecar bara jag hittar det. MVH Jan-Erik Hej, kan man se ålder på dom med serienumret månne?
Publicerat November 18, 20178 yr Tyvärr kan jag inte hjälpa dej med serienumren. Men de äldsta har 26 mm dia. men jag vet ej när de bytte till 25,4 dia. men på slutet av 70 talet fans det i alla 25,4 dia. De nyare ( om man nu kan prata om nyare när firman lades ned eller kursade om jag inte mins fel i början an 2000 talet ) har lite annorlunda objektiv, tror även att det fanns med paralaxjustering. Jag tror att de flesta är sålda på 60-70 talet. Det är inte så mycket jag kan hjälpa dig i detta fallet. Mvh Jan-Erik
Publicerat November 18, 20178 yr Mitt har 22mm objektivlös tub tror jag, Pecar Berlin 2 3/4x64 heter den. Är Pecar Berlin innan konkursen och Pecar efter?
Publicerat November 18, 20178 yr Vill minnas att om det finns en cirkel i vit färg vid justerhuset så är riktmedlet av den centrerade typen. Jag bara kikat lite i ett vad jag vill minnas var ett 2-7x35, upplevde det som det fanns förutsättningar för att vara ett helt ok sikte.
Publicerat November 18, 20178 yr 2 hours ago Eamonn sa: Mitt har 22mm objektivlös tub tror jag, Pecar Berlin 2 3/4x64 heter den. Är Pecar Berlin innan konkursen och Pecar efter? Är det 22 mm är det gammalt och följ då dansken råd. I den Brochyren med data jag har som är från slutet 70 talet eller början 80 talet finns det inte med, där finns bara 25,4 mm De har så vitt jag vet alltid stått Pecar Berlin på okularet, men man kallar dom Pecar. 1 hour ago Järven sa: Vill minnas att om det finns en cirkel i vit färg vid justerhuset så är riktmedlet av den centrerade typen. Jag bara kikat lite i ett vad jag vill minnas var ett 2-7x35, upplevde det som det fanns förutsättningar för att vara ett helt ok sikte. Det stämmer att att den vita cirkeln skall betyda centrerat riktmedel, då jag inte har cetrerade rikmedel i mina Pecar så vet jag inte om det fungerar att sätta i ett centreret riktmedel i en kikare som som är gjord för ocentrerat riktmedel. Det var väl 3-7x35 du tittade i som är ett smidigt sikte, och bra data. Kan man leva med att det är gammalt, för det mesta ocentrerade riktmedel och att det är ganska långt är det helt ok
Publicerat November 18, 20178 yr Jag har ett par Pecar med fast 4X med olika riktmedel som är i mycket gott skick. Dom har jag sparat i "bra-å-ha" lådan till alla kultbössor jag skulle bygga när jag blev gammal... Nä ÄR jag gammal- och det händer inte ett skvatt i verkstan med mina egna bössor längre
Publicerat November 18, 20178 yr 2 hours ago Dansken sa: Jag har ett par Pecar med fast 4X med olika riktmedel som är i mycket gott skick. Dom har jag sparat i "bra-å-ha" lådan till alla kultbössor jag skulle bygga när jag blev gammal... Nä ÄR jag gammal- och det händer inte ett skvatt i verkstan med mina egna bössor längre Händer det inget, eller mindre för "det har jag tid att fixa med senare"... Går det inte att provocera fram lite energi till dig Dansken? För om det går kan ett antal av oss göra det om du vill. Utan att provocera skulle jag gärna vilja se din 416 bli färdig.
Publicerat November 18, 20178 yr 7 hours ago Dansken sa: Det är ett "kult-sikte" du har. Var rädd om det Ja, jag gillar den =)
Publicerat November 18, 20178 yr 2 minutes ago Eamonn sa: Ja, jag gillar den =) Jag med: jag har 2 av dom i samlingen
Publicerat November 19, 20178 yr Jag har en Pecar Champion 4X35 med en tums tub och självcentrerande riktmedel i bra skick som jag köpte på auktion för modesta 700:- Det fungerar som reservsikte på 338:an och ögonavståndet har hittills inte varit något problem trots att bössan har hyfsat kännbar rekyl givet kalibern ifråga. Jag tycker siktet har bra optiska kvalitéer, i synnerhet i förhållande till priset..