Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

A bolt problem

Featured Replies

Publicerat

Hej, har nu ett återkommande fel på min bössa, Det är en Browning A Bolt 6,5*55 kalibrig. Vid avtryck så hänger sig bössan och skottet går av efter ca 3 sekunder, det är ett sporadiskt fel som händer när bössan är kall( tror jag). Har rengjort bössan grundligt då jag först misstänkte att det kunde ligga fett som tjocknat i slutstycket eller i mekanismen (, bössan är köpt begagnad). Men efter igår vid jakt så hände det igen. Någon som har något kreativt förslag?

Publicerat

Plockade du isär slutstycket och gjorde rent inuti samt själva slagstiftet och fjädern? Om inte, så hade jag börjat där. Alternativet är väl om ammunitionen/krutet är väldigt temperaturkänsligt....?! :huh:

Publicerat

Har hört om gamla kronskott som har betet sig sådär men antar att du har detta problem med alla ammunition. Men skruva isär slutstycket och rengör kanske med någon fetlösare som crc break clean för att bli av med allt.

Publicerat

Råkat ut för liknande.

Fett som börjat bli segt innuti slutsycket, på fjädern och slagstiftet.

Jag lade slutstykskropp, fjäder och slagstift i lacknaftabad, drog ut invändigt med läskstångsborste i nylon och oljade runt med symaskinsolja innan hopmontage.

Sen var det problemet löst rent mekaniskt, tog dock ett gäng skott på banan innan man började lita på bössuslingen igen

Publicerat

Är det inte slutstycket så bör det väl va i trycket som upphaket hänger sig (kan va gammalt fett här med). Har dock ingen aning hur trycket ser ut på a-bolten så där kan jag ryvärr inte ge råd.

Om det nu inte är hang fire i ammunitionen men då hör man ett tydligt klick när slagstiftet slår fram och sen brinner skottet av. Har bara råkar ut för det på urgammal 30-30 ammo som förvarats under tvivelaktiga former.