Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lågförstorande som "Aimpoint"

Featured Replies

Publicerat

Hur fungerar det att använda ett Lågförstorande kikarsikte med förstoringen ställd på 1.0 som ett Aimpoint för snabba slott ?

Är det hyffsat liknande känsla och snabbhet ?

Vill ha möjlighet till att kunna ta någon skogsfågel i flykten med hagel på Drilling samtidigt man jagar klövvilt och kan beöva lite förstoring över hyggen och mossar.

Tänker på modeller liknande dom nedan och riktmedel med belyst punkt/triangel.

https://m.skytte.astrosweden.se/sv/articles/2.131.4482/meopta-meopta-meostar-r2-1-6x24-rd-belyst

http://www.vildmarksboden.se/p2019/trijicon-accupoint-1-4x24-bac

https://m.skytte.astrosweden.se/sv/articles/2.39.4402/delta-optical-delta-titanium-1-58x24-fd-belyst

Publicerat

Är också nyfiken på detta. Nån måste ha provat? :)

Publicerat

Jag kör med ett Z6i 1-6x24 och tycker det fungerar bra som "Aimpoint". Har även ett Aimpoint Micro H2 på en annan bössa.

Publicerat

Svaret för mig är nej. Ett kikarsikte kan aldrig fungera lika bra som aimpoint för riktigt snabba skott. Däremot kan det vara en mycket bättre kompromiss än aimpoint om man bara skjuter snabba skott ibland och ibland kan behöva lite förstoring också. 

När jag bytte från aimpoint till jättedyrt sikte med 1x som lägsta förstoring så ville jag gärna övertyga mig själv att det var lika bra men rent krasst så är skillnaden stor. 

Publicerat

Kan du förklara skillnaden mellan dessa?

På min drevjakts pang sitter nu ett Bushnell  Elite 1-6.5 men jag är sugen på att prova ett Aimpoint, men jag vet inte om jag skulle sakna förstoringen och vad skulle jag vinna på att byta till ett Aimpoint?

Publicerat
30 minutes ago Droggot sa:

På min drevjakts pang sitter nu ett Bushnell  Elite 1-6.5 men jag är sugen på att prova ett Aimpoint, men jag vet inte om jag skulle sakna förstoringen och vad skulle jag vinna på att byta till ett Aimpoint?

Du skulle säkert sakna förstoringen men vid riktigt snabba intuitiva skott skulle du troligen uppleva en fördel med aimpoint. 

Svårt att förklara skillnaden, måste upplevas i verkligheten. 

Publicerat
1 hour ago Droggot sa:

Jag är i omvänd position. Har ett aimpoint H1 men funderar på en 1-6x24. Jag sköt rådjur på 70m förra helgen men det kändes som att där gick gränsen för vad mina ögon i kombination med aimpointen klarar. Hade varit fint med lite förstoring på 65m och längre. På kortare än 65m skjuter jag nästan som med hagelbössan, blir riktigt instinktivt och snabbt. Funkar skitbra.

Publicerat
53 minutes ago Flintbüchse sa:

Jag är i omvänd position. Har ett aimpoint H1 men funderar på en 1-6x24. Jag sköt rådjur på 70m förra helgen men det kändes som att där gick gränsen för vad mina ögon i kombination med aimpointen klarar. Hade varit fint med lite förstoring på 65m och längre. På kortare än 65m skjuter jag nästan som med hagelbössan, blir riktigt instinktivt och snabbt. Funkar skitbra.

Jag är som du. Köpte en H2 i våras. Har inte skjutit något vilt med den ännu, men tycker det funkar bra vid övningsskytte. Inskjutning på 80m med väldigt liten spridning, och skyttet på pappälgen funkar också fint. Men ibland hamnar man dock på något pass vid ett hygge där det kan bli långa avstånd, och blir det mer än 80m vore det trevligt med lite förstoring. Då blir ju drevbössan lite mer allround.

Den uppenbara fördelen med Aimpoint H-serie är ju vikten. Betydligt lättare än en kikare. Sen marknadsför sig ju Aimpoint med att deras sikten är parallaxfria, vilket inte är sant eftersom det inte går att konstruera optik helt utan parallaxfel, men felet hos AImpointen är nog så litet att det är helt försumbart. 

Jag valde 4MOA rödpunkt vilket jag tyckte funkade bättre för mig än 2MOA. Upplevde också optiken i H2 som bättre än H1. Jag såg lite konstiga reflexer i H1:an.

Publicerat

Anledning till att jag bytte från aimpoint till 1-4 var för att kunna räkna taggar. 

Men ska de bara skjutas rakt av säger jag aimpoint alla dagar i veckan. Funkar på längre håll med.

Men ska ni använda ett sikte som ett Aimpoint måste punkten vara så pass stark att ögat uppfattar det. På min swarovski är korset så tunt så de stör inte och drar jag på punkten max är den som att skjuta med aimpoint. Hade inte bössan klickat i helgen hade jag skjutit en galt på några m i full fart. 

S

Publicerat

På ett kulvapen föredrar jag klart lågförstorande kikarsikte. Det är för mig en klar fördel att slippa själva sikteshuset som skymmer en del. Jag vet att med Aimpoint bör man skjuta med bägge ögonen öppna -- men med kula gör jag inte alltid det. Därför fungerar lågförstorande bättre för mig. Jag har både ett 1-6 och ett AImpoint Comp tillgängligt till olika pipor. 

På hagel blir det svårare. Jag har inget Aimpoint på något hagelvapen, men ett Docter Sight rödpunktssikte. 

Fördelen med rödpunktssikten på hagel är att de visar rätt även om anläggningen är slarvig. Det blir lite konstigt om du inte tittar rakt genom ett kikarsikte. Har du korrekt anläggning blir det bra även i kikarsiktet, men rödpunktssiktet är mer förlåtande. 

Bäst är att prova. Jag tror inte det finns något facit om vad som är rätt -- men för kula föredrar jag helt klart kikarsikte. 

Publicerat

Nu sticker jag ut hakan och säger att allt rörligt skytte bör ske med bägge ögonen öppna, endast vid stilla mål man kan tänka sig att sluta ett öga för bättre syn. Iaf upplevd sådan. 

Blir en markant skillnad på ens bild av hur djur tecknar vid skott och hastighets anpassning i svingen om bägge ögonen är med. Man kan ju inte avstånd och fart med bara ett öga!:ph34r:

Publicerat

Visst har du rätt.

Men jag har i alla fall problem med att sikteshuset på Aimpoint skymmer. 

Därav relativt lite användande av Aimpoint. 

Publicerat

Jag har precis bytt från ett Aimpoint Micro till en Helia 1-5. Upplever Helian "trevligare" på nått konstigt sätt. 

Dock ska jag nog investera i ett sån där spak för att enklare kunna vrida på förstoringsratten i stressigare lägen...

• 7 months later...
Publicerat

Jag lyfter denna tråd lite.

Jag har tyvärr inset att på grund av mitt brytningsfel så kan jag inte använda Aimpoint som sikte.
När jag tittar i siktet så får jag inte en rund punkt utan ett diagonalt streck och tar jag på mig glasögon så får jag en stjärna istället.
Riktigt synd för jag tyckte jag sköt rätt snabba skott med ett sånt sikte.

Ni som är duktiga på optik finns det någon anledning utan priset till att välja ett 1-4 sikte istället för ett 1-6?
Förstoring är ju sekundärt i mitt fall då tanken var att köra Aimpoint.

Publicerat
48 minutes ago Droggot sa:

Jag lyfter denna tråd lite.

Jag har tyvärr inset att på grund av mitt brytningsfel så kan jag inte använda Aimpoint som sikte.
När jag tittar i siktet så får jag inte en rund punkt utan ett diagonalt streck och tar jag på mig glasögon så får jag en stjärna istället.
Riktigt synd för jag tyckte jag sköt rätt snabba skott med ett sånt sikte.

Ni som är duktiga på optik finns det någon anledning utan priset till att välja ett 1-4 sikte istället för ett 1-6?
Förstoring är ju sekundärt i mitt fall då tanken var att köra Aimpoint.

Det luddiga svaret är att en kraftigare förstoringsväxel innebär alltid att du måste kompromissa mer när du konstruerar optiken, men ett bra (dyrt) 1-6 kan vara bättre än ett mindre bra (billigare) 1-4. Bäst är att titta själv och avgöra vad man är nöjd med.  Lika bra bild som en Aimpoint blir det aldrig i en kikare. 

Publicerat
På 2017-11-20 at 16:27 Droggot sa:

Jag har ett Burris speedbead du kan prova. Ibland funkar de?

Publicerat
På 2018-07-06 at 15:39 Droggot sa:

..........finns det någon anledning utan priset till att välja ett 1-4 sikte istället för ett 1-6?
.............................

Lägre förstoringsväxel innebär ofta lägre vikt, vilket ju kan vara bra vid frihandsskytte på rörliga mål.

Publicerat
På ‎2018‎-‎07‎-‎06 at 16:32 hs_merkel sa:

Jag har ett Burris speedbead du kan prova. Ibland funkar de?

Det gör jag gärna. Vi får styra ihop nått.

Publicerat
2 hours ago Droggot sa:

Det gör jag gärna. Vi får styra ihop nått.

Kolla på Trijicon RMR om inte Burris funkar