Publicerat November 20, 20178 yr Ni som går som hundförare. Vilket avstånd skjuter ni in hundförarbössan på ?
Publicerat November 20, 20178 yr Jag är lite korkad och kan därför aldrig hålla isär olika saker, så alla sikten på alla kulbössor (22LR undantagen) skjuts in på samma sätt och det är på 100m och med 25mm överslag. 22an skjuts in på 50m med 25mm överslag. Och det är utifrån det enkla faktum att 22LR liksom inte funkar så bra över 75 m vid den jakt jag bedriver. T
Publicerat November 20, 20178 yr Min ”hundförarbössa/allround” 9,3:a är inskjuen med 20-30mm överslag på 100 med kikarsiktet och de öppna (limmat fiberoptiskt korn på dämparen och u-skåra) är inskjutet typ mitt i med lolipop-hold på en 5x5cm ruta på 50m och då går det även att peta in skotten i träffområdet på en älg på 100m om det skulle krisa.
Publicerat November 20, 20178 yr Jag vill gärna kunna hålla mitt i på alla "normala" avstånd. Det ger inskjutning med ca 3 cm överslag på 100 meter. Fungerar på alla håll jag normalt skjuter på utan att behöva fundera på att hålla över eller under.
Publicerat November 20, 20178 yr Författare Intressant! Har funderat att korta inskjutningsavtådet ner till 50 meter på min bössa. Det eftersom sjuren tenderar till att komma in på under 30 meter. Nu är den inskjuten mitt i på 75 meter. Det är en bössa med ett aipoint som bara används när jag går med hund. Alltid kul att höra hur andra gör!
Publicerat November 21, 20178 yr Vet inte vad du har för kula och kaliber, men inskjutning mitt i på 75m eller 50m spelar ingen roll....skiljer bara nån mm på t.ex 25m avstånd. Däremot håller jag med många av de föregående inläggen...ett par cm överslag på 100m är mest allround, med min kula och kaliber (antagligen de flesta klass 1) blir det t.om närmare "mitt i" på t.ex 25m med den inskjutningen än när man skjutit in utan överslag på 50 eller 75m.
Publicerat November 21, 20178 yr Däremot kan det ju vara svårt att skjuta in en aimpoint med 2cm överslag på 100m kom jag på....så behåll du inskjutningen på 75m, borde gå ungefär 1-2cm lågt på 25m beroende på montagehöjd vilket du antagligen kan leva med.
Publicerat November 21, 20178 yr Författare 8 hours ago joco sa: Däremot kan det ju vara svårt att skjuta in en aimpoint med 2cm överslag på 100m kom jag på....så behåll du inskjutningen på 75m, borde gå ungefär 1-2cm lågt på 25m beroende på montagehöjd vilket du antagligen kan leva med. Det lever jag utan problem med!
Publicerat December 1, 20178 yr min aimpoint är inskjuten på 25m har bara den när jag går med hund och på trånga pass