Hoppa till innehåll

Vilket märke och kaliber är bra nybörjare studsare?


Hunt86

Recommended Posts

Skulle behöva lite tips ang en nybörjare studsare.
Har sneglat lite på en Tikka lite 308 och övriga modellerna av tikka men känns som är ren djungel.
Med alla olika modeller kanske är likvärdiga?

Har varit lite mer sugen på en 6,5x55 men många tycker att den kalibern inte passar till vildsvin eller älg, utan rekommenderar mer en 308 som kan användas till alla djur( I Sverige i alla fall).
Bryr mig inte om rekylen utan stör mig bara på en sak och det är själva ljudet.
Tycker 6,5 är lite tystare än 308 som låter rätt högt när skottet går av , har alltså bara skjutit utan ljuddämpare. Så har ingen aning om hur effekten blir med en ljuddämpare.

Ni kanske rekommenderar någon annan kaliber än dom jag har tagit upp?
Visst man är sugen på en blaser, testade det märket senast på skjutstudion och det var en fröjd att skjuta. Men lite för dyrt för mig..
har mest spanat in Tikka och sakko.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hitta ett vapen du gillar och som passar dig. Sen om det är 6,5, 308 eller till om med 30-06 är sekundärt alla gör jobbet och med överkomliga ammunitionspriser.

Gillar du Tikka kör på det då det är ett säkert kort. Ta gärna en titt i begagnathyllan också då många låser sig på att de måste ha ett nytt vapen med den merkostnad det drar med sig.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du vill köpa nytt för rimlig penning är Tikka svår att slå. Jag hade också rekommenderat 308, men 6,5x55, 8x57JS och eventuellt 30-06 fungerar i princip lika bra. 

Fundera på om det inte går lika bra med en begagnad Tikka eller Sako i någon av kalibrarna ovan. Oftast är en begagnad bössa betydligt mer prisvärd. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Behövs inte fler råd än så, så tråden kan avslutas här. B)

Köpa nytt, köp en Tikka. Köpa begagnat, köp en Tikka eller Sako eller Husqvarna eller...

Titta på blocket, lägg upp en länk här och vänta på svar och omdömen. Kalibervalet kan nästan inte bli fel och om bössan inte passar: Byt. Det är bara ett gevär. (Yeah right... :ph34r: ).

Jag kommenterade vikten på geväret i din första tråd. Jag står fast vid den åsikten.

Ha så skoj!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

SAKO och TIKKA är två väldigt fina bössor till bra pris, åtminståne en begagnad SAKO.

Jag vill gärna slå ett slag för 30-06 som kan hantera tyngre kulor än 308 Win.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att kolla in den begagnade marknaden. Finns über fina gamla m55/m65:or som går för hälften av vad en T3a går för. Sedan ska du inte glömma Winchesters M70, otroligt mycket bössa för pengarna, det är nästan löjligt lite man får ge för dom här i sveadala. 

/Willy

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det beror på budget. Om du kan lägga c:a 23 000:- så får du en tikka t3x hunter eller varmint, och ett meopta 3-12x56 sikte, optilock fästen och ett fint vapenfodral, allt helt nytt så klart. Då har du ett paket som fortfarande är billigare än en blaserbössa, mer driftsäker och skjuter minst lika bra. Men kanske inte lika "rolig" det är skoj att få slutstycket i ansiktet :ph34r:

Sako är fina att titta på, och kryssmagasin är nice! 

.308 är en suverän kaliber!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Robsoftprojekt, vad är det? ;)

En "perfekt hundförarbössa" ska man nog också låta bli...

Kikarsikte kommer du nog vilja ha. 3-12× och belyst. Budgetera för 8000:- och uppåt. 

Ljuddämpare om du önskar en sådan finns det ett test på Stalon hemsida:

http://media.stalon.nu/2015/06/ljuddampartest-jaktjournalen-nr-6-2015.pdf

Välkommen till djungeln...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade jag fått välja hade det blivit en SAKO 75 30-06 eller 308 Win. Bättre kvalité och konstruktion än SAKO 85 tycker jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då TS tidigare (i annan tråd) antytt att vissa vapen är för tunga så är nog både varmint o ctr lite väl stabbiga.

Jag tog jägarexamen för snart 5 år sedan och har sen dess spenderat närmare 5000 i licensansökningspengar på jaktvapen (ja, det är något fel på mig, ni behöver inte påpeka det) men: Jag har fortfarande kvar den första klass 1:a jag köpte. En äldre 700 i .308, skittråkig och enligt vissa en styggelse, men den passar mig, jag trivs med den och jag skjuter bra med den.

Så oavsett vad du nu väljer, se till att du trivs med vapnet. Det behöver inte vara en perfekt matchning, men den ska vara såpass bra att du inte bli ledsen när du öppnar vapenskåpet och ser vad det är du ska ta med dig. Det är inte alla som gillar att byta och hålla på hela tiden.

Sen vill jag repetera vad bubs sa ovan, en Winchester 70, gärna en lightvarianten eller featherweight är en jäkligt nätt och trevlig sak, speciellt dom äldre. Men då är det begagnat som gäller.

Till sist: om du nu vill slå till på en ny t3 så är det black friday om fyra dagar. Förra året hade jakt.se 20% rabatt på hela sortimentet. 

/Patrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Personligen hade jag också tittat på begagnathyllan efter äldre Tikka, Sako, 1900 i bra skick. Kalibermässigt hade jag inte heller tvekat att lägga till 8x57 till listan.

Men är priset en viktig faktor så kör ju Torsbo halva priset på alla Remingtonstudsare denna vecka, om man nu är lagd åt det hållet. ;) Men de lär göra jobbet fullt tillfredsställande ur ett jaktligt perspektiv och ger även lite pengar över för vettig optik. De går ju även att pimpa till oigenkänlighet om andan faller på med tiden.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vet för övrigt vart det står en Remington 700 kaliber .308W
En gammal modell med snygg träkolv, ledat underbeslag och snygg blånering (innan allt i hästtjuvalandet skulle vara mattsvart och tacticool) som är till salu för en ytterst modest slant.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago Dansken sa:

Jag vet för övrigt vart det står en Remington 700 kaliber .308W
En gammal modell med snygg träkolv, ledat underbeslag och snygg blånering (innan allt i hästtjuvalandet skulle vara mattsvart och tacticool) som är till salu för en ytterst modest slant.

Om TS inte är intresserad, så är jag det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 hours ago Dansken sa:

Sako slutade tillverka kulgevär då dom sista 75:or lämnade fabriken.

Ligger mycket i det!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...