Publicerat November 21, 20178 yr Står i begrepp att bygga en grisåtel genom att sätta upp en fodertunna på en träställning och en spridare från Genzo med timer hängandes under. Funderar dock på lämplig storlek på tunnan, 220 el. 100 liters- vad passar bäst? Vidare.. hur många liter foder sprids åt gången om man skulle ställa in den på ca 20-30 sek per kväll??? Eftersom åteln skall stå på lantstället och jag kommer jaga en gång i veckan så känns det ju onödigt att vräka ur majs och ärtor. Rekommendationer mottages tacksamt!!
Publicerat November 21, 20178 yr Kan du fylla ofta så räcker en mindre tunna.. men jag hade nog valt den större. Testa en spridning och håll en hink/påse/säck under så du fångar upp... då kan du mäta mängden.. passa dig så du inte får ärtor och majs i ögonen bara.. Glöm inte tjärträdet..
Publicerat November 21, 20178 yr Jag hade kört på 100l, du ska ju kasa dit fodret åxå. Skulle det ’skita sig’ att spridaren går åt skogen så är det mindre å tömma vid service / byte. Sen hade jag bara spridit 5s, borde vara tillräckligt för att locka dit dom för lite gratis ’snacks’. Då räcker 100l ganska länge. Å sen styrt klockslaget på spridningen så att det passar mitt eget schema, mao möjlighet att vara hemma i relativt rimlig tid. Mina 5ören. /P
Publicerat November 21, 20178 yr Detta är en populär post. 20-30 sekunder och du tömmer en tunna rätt fort, i början klarar du dig på nån sekund tills de hittar den. Sedan får du öka varefter du tycker det behövs, det ska bara vara plockgodis, inte utfodring.