Publicerat November 21, 20178 yr Sitter och funderar på om man kanske ska skaffa sig en till hund Har två marker på ca 800ha vardera.. Finns gott om älg och fågel, nån enstaka harpalt och lite rådjur, räv osv. Jagar i Västerbotten. Har redan en älghund på 2.5år så en till älghund på dom skitsmåa markerna är inte aktuellt tänkte mest att lilltjåppen skulle uppskatta sällskapet av en till hund. Nån som har något tips?
Publicerat November 21, 20178 yr En stövare som jagar hare och räv kanske? Lång säsong, trevlig och avslappnad jakt, och lagom krav på dressyr Var i Västerbotten jagar du?
Publicerat November 21, 20178 yr Författare Jo det är ju trevligt! Men finns för lite med hare för att man ska tordas skjuta nån Och räv, ja då kommer väll hunden att vara ytterom rätt snabbt? Då räcker det med jämten som förföljer flera mil han jagar inte med mig tyvärr Jagar runtom umeå
Publicerat November 22, 20178 yr 6 hours ago Hälleforshunden sa: Jo det är ju trevligt! Men finns för lite med hare för att man ska tordas skjuta nån Lyssna inte på gubbarna.
Publicerat November 22, 20178 yr En skällande fågelhund kanske? Lutar själv åt en sådan när lite andra pusselbitar fallit på plats
Publicerat November 22, 20178 yr Verkar vara lite ont om hare på en del ställen runt Umeå just nu, jag jagar i rödåbygden och lite bortanför, och på ena marken är det väldigt glest. Men å andra sidan körde dom ju stövar-SM där i trakterna nyss, och det gick ju fint Men du borde ju ha en finnspets! Jag tänkte skaffa en men väljer en stående fågelhund istället. Köp en finnspets så bytlånar vi när du vill ha flängiga fjantiga fladderöron istället för ett skälligt as
Publicerat November 22, 20178 yr Författare 5 hours ago strävhår sa: Lyssna inte på gubbarna. Haha det är faktiskt ont om hare på marken, iallafall på den mark som man törs släppa på. Den andra marken är det lite bättre på med där har haren en tendens att gå ut på storvägen och då har det slutat illa två gånger så det är ingen som släpper sina stövare där längre
Publicerat November 22, 20178 yr Författare 3 hours ago T4bb3 sa: En skällande fågelhund kanske? Lutar själv åt en sådan när lite andra pusselbitar fallit på plats Tanken har slagit mig, men då kommer det säkert vara en lika hemsk hund som den jag har nu Hur går det med stövaren då?
Publicerat November 22, 20178 yr Författare 2 hours ago Sparven sa: Verkar vara lite ont om hare på en del ställen runt Umeå just nu, jag jagar i rödåbygden och lite bortanför, och på ena marken är det väldigt glest. Men å andra sidan körde dom ju stövar-SM där i trakterna nyss, och det gick ju fint Men du borde ju ha en finnspets! Jag tänkte skaffa en men väljer en stående fågelhund istället. Köp en finnspets så bytlånar vi när du vill ha flängiga fjantiga fladderöron istället för ett skälligt as Lutar nog mot en nobs isåfall, dom har ju en tendens att vara mindre skällig av sig Meen åh andra sidan så har jag ju redan gjort alla fel i uppfostran med min första hund så det kanske går bättre med nästa Vad blire för ras du ska skaffa då?
Publicerat November 22, 20178 yr Nobs är ju otroligt fina! Vi har siktat in oss på i första hand en breton, i andra hand en engelsk setter. Blir ett bra komplement till beaglen vi har nu.
Publicerat November 22, 20178 yr Varför inte en vorsteh ? visst hade det varit trevligt om han drev lite mer men jag måste säga att jag är förvånad hur allround den är. han har hittat 4 tjädrar här i år något jag tidigare år inte visste fanns här, skutit gris för honom och han har plockat fram både rådjur och hare , går fort men han går aldrig närmare än 2 meter så inga nerdragningar som jag blev varnad för när jag skaffade honom
Publicerat November 22, 20178 yr Författare En vorsteh skulle nog dominera mig totalt, äta min mat och tvinga i mig torrfoder
Publicerat November 22, 20178 yr 20 minutes ago simonarvestrand sa: går fort men han går aldrig närmare än 2 meter så inga nerdragningar som jag blev varnad för när jag skaffade honom Sällan Jag har jagat med mina rätt mycket under 15år och väntar fortfarande på första friska rådjuret ska dras ner.
Publicerat November 22, 20178 yr 23 minutes ago strävhår sa: Sällan Jag har jagat med mina rätt mycket under 15år och väntar fortfarande på första friska rådjuret ska dras ner. Kanon ju Känner till flera jaktlag där dom inte tillåter att man släpper vorsteh . som tur är inget jag jagar med på lördag ska han jaga igen
Publicerat November 24, 20178 yr På 2017-11-22 at 20:39 strävhår sa: Sällan Jag har jagat med mina rätt mycket under 15år och väntar fortfarande på första friska rådjuret ska dras ner. Min har jagat mycket rådjur dock heller aldrig gett sig på friskt, skadat har han dragit ner men friska har han börjat gå långsammare och långsammare på desto äldre han blir.
Publicerat November 24, 20178 yr 1 hour ago Teffek sa: Min har jagat mycket rådjur dock heller aldrig gett sig på friskt, skadat har han dragit ner men friska har han börjat gå långsammare och långsammare på desto äldre han blir. Tror dom lär sig vilka det är idé att ligga på efter, mina blir har blivit kortare med åldern. Första året är de ivrigast, nu släpper tiken när hon blir ifrån sprungen.
Publicerat November 24, 20178 yr På 2017-11-22 at 12:13 Hälleforshunden sa: Tanken har slagit mig, men då kommer det säkert vara en lika hemsk hund som den jag har nu Hur går det med stövaren då? Det går segt framåt, tror jag Hon spårar fint men verkar ha svårt att trycka upp något. Men det verkar vara ont om hare, men extremt gott om skogsfågel i våra trakter detta år iaf.
Publicerat November 24, 20178 yr 14 hours ago strävhår sa: Tror dom lär sig vilka det är idé att ligga på efter, mina blir har blivit kortare med åldern. Första året är de ivrigast, nu släpper tiken när hon blir ifrån sprungen. Han går långsammare men längre tid och längre sträcka, har faktiskt t om lyckats skjuta ett rådjur förra säsongen som buktade runt en tjärn, hans förföljande var då på ca 800 m från upptagsplats till skottplats. Har även lyckats ta en hare efter ett par minuters drev för han, då han var ung räknade jag "hardreven" i sekunder. Dom är nog inte dumma dom där utan lär sig väl vad som inte fungerar och provar då något annat.
Publicerat November 26, 20178 yr Författare På 2017-11-24 at 10:43 T4bb3 sa: Det går segt framåt, tror jag Hon spårar fint men verkar ha svårt att trycka upp något. Men det verkar vara ont om hare, men extremt gott om skogsfågel i våra trakter detta år iaf. Samma som här då, bra med fågel dåligt med hare
Publicerat November 26, 20178 yr 45 minutes ago Hälleforshunden sa: Samma som här då, bra med fågel dåligt med hare haha, baserar mitt påstående på att jag under mina år på jaktmarken inte sett en enda hare. Men enligt de andra i jaktlaget så finns det. Jag har egentligen bara sett spår efter att en hare ätit och bajsat. Det var förra vintern. Rävar ser man ibland så skulle gärna se att hon började gå på dem
Publicerat November 28, 20178 yr Författare På 2017-11-26 at 08:54 T4bb3 sa: haha, baserar mitt påstående på att jag under mina år på jaktmarken inte sett en enda hare. Men enligt de andra i jaktlaget så finns det. Jag har egentligen bara sett spår efter att en hare ätit och bajsat. Det var förra vintern. Rävar ser man ibland så skulle gärna se att hon började gå på dem Hoppas det går bra för er
Publicerat November 28, 20178 yr Stående eller trädskällare låter som det naturliga komplementet för dessa marker. Velade själv mellan trädskällare eller stående, att det slutligen blev en breton berodde mest på tillfälligheter. Har haft jämte tidigare men har numera tyvärr för lite jakt för att vara rättvis mot hunden..