Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jakt etik och moral

Featured Replies

Publicerat

Verkar helt försvinna i en del jägares tankevärld när dom ser Trelleborg försvinna om akter i horisonten :huh:

Hur kan man SJÄLV lägga sånt ut på du-röret för att "skryta" ?

Publicerat

vad har hänt nu då?

Publicerat

Dagens samhälle i ett nötskal: Det viktiga är inte att åstadkomma något, det viktiga är att visa vad du gjort. För det finns alltid någon som gillar det...

Publicerat

Jaha på det viset, ja ibland kan man ju undra om folk har geväret med sig för att få bättre zoom med kameran genom kikarsiktet eller för att defacto skjuta sig något?

Men det ligger ju i tidens tand, "finns det inga bilder har det påstådda aldrig hänt", fick ta emot onödigt nedlåtande kommentarer på Facebook för att jag inte hade några jaktrelaterade bilder på min profilsida men ändå vågade uttala mig i jaktrelaterade ämnen :P

Publicerat

Håller helt med. Ibland när jag tittar på vissa jaktvideos från utlandet (men ibland även här hemifrån) så vrider det till lite i magen när jag ser personer som tar skott som ligger mil över deras förmåga. Hade ett snack med en i jaktlaget här hemma under årets älgjakt som sköt på en kalv som rusade förbi i fullt språng. Han drog på en smäll och träffade så långt bak att vi fick kassera båda filéerna och ryggbiffarna.... var rent ut sagt fördjävligt. Som tur var kom han fram snabbt och kunde avsluta/fånga av inom minuten, men principen kvarstår: han tog ett skott han borde ha hålla igen. 

Och det är bara ett exempel av många :( 

Publicerat

Och värre har det blivit med halvautomaterna, det är lätt att dra på lite extra när det bara är att trycka av igen.

^^

Publicerat
33 minutes ago Krågejägarn sa:

Jag tror generellt att de "extra" tiondels sekunderna det tar att repetera är nyttiga för att hinna reflektera över hur skottet tagit. Om det verkligen behövs ett andra skott. 

Kanske inte för den sakens skull, jag tror iaf att man avstår osäkra skott för att man vet att man behöver ladda om, första skottet man skjuter med repetern koncentrerar man sig nog omedvetet lite extra på.

Publicerat

De tips och råd jag fick när jag var nybliven jägare, av en släkting och en äldre herre jag bodde granne med, var just det.

"En sak ska du veta, fiskare och jägare är bland de mest avundsjuka människorna som finns i samhället."

Första råbocken jag sköt visade jag stolt upp för de jag kände som jagade. Majoriteten blev avundsjuka. Det stämde således, det de sa åt mig. Nu mer jagar jag bara och pratar inte ens om jakt med folk.

Publicerat
1 hour ago Krågejägarn sa:

Jag tror generellt att de "extra" tiondels sekunderna det tar att repetera är nyttiga för att hinna reflektera över hur skottet tagit. Om det verkligen behövs ett andra skott. 

"Ett i bogen, resten i skogen." Säger min vän om halvautomaten. Hehe

Publicerat
2 hours ago Ryberget sa:

Håller helt med. Ibland när jag tittar på vissa jaktvideos från utlandet (men ibland även här hemifrån) så vrider det till lite i magen när jag ser personer som tar skott som ligger mil över deras förmåga. Hade ett snack med en i jaktlaget här hemma under årets älgjakt som sköt på en kalv som rusade förbi i fullt språng. Han drog på en smäll och träffade så långt bak att vi fick kassera båda filéerna och ryggbiffarna.... var rent ut sagt fördjävligt. Som tur var kom han fram snabbt och kunde avsluta/fånga av inom minuten, men principen kvarstår: han tog ett skott han borde ha hålla igen. 

Och det är bara ett exempel av många :( 

Ju fler vilt du skjuter mot desto närmare kommer du en skadeskjutning eller bom. Jagar man mycket händer det förr eller senare. Det är för många variabler som du inte kan ta med i beräkningen innan skottet för att du ska kunna vara helt hundra. Du kan råka rycka skottet, djuret kan hoppa eller kasta, det kan komma en kvist ivägen, du kan göra olika sorters missbedömningar, mm. 

Det gäller att öva realistiskt för att minska riskerna bara.

Publicerat
26 minutes ago Flintbüchse sa:

Ju fler vilt du skjuter mot desto närmare kommer du en skadeskjutning eller bom. Jagar man mycket händer det förr eller senare. Det är för många variabler som du inte kan ta med i beräkningen innan skottet för att du ska kunna vara helt hundra. Du kan råka rycka skottet, djuret kan hoppa eller kasta, det kan komma en kvist ivägen, du kan göra olika sorters missbedömningar, mm. 

Det gäller att öva realistiskt för att minska riskerna bara.

Absolut, ibland dyker det upp faktorer som man inte räknat med: djuret vinklar/hoppar till just när du trycker av, kvist mm. 

Det jag skulle lagt till är att när jag frågar om händelseförloppet så säger han: "De kom i full galopp, och när jag lyfte upp bössan tänkte jag bara: det går för fort, det går för fort, det går för fort..... sen tryckte jag av". 

Vi hade en ganska lång diskussion efter det i ämnet omdöme och skytteträning. Men det är en annan historia :) 

Publicerat

Haha ok, undrar om han resonerar lika bakom ratten? :D jävla dåre.