Publicerat November 23, 20178 yr Jag kommer eventuellt köpa ett sett om 3 gevär av en arbetskollega som inte alls är intresserad av jakt men har tagit hand om gevären som mellanhand. Jag har iaf nu lånat den ena av de, en Hva 46B från 1942. Min erfarenhet av 6,5 och framförallt av Husqvarna är synnerligen begränsad, vad finns det att säga om detta vapen? Den har kvartssäkring. Jag har hört att dessa vapens lådor är klena i förhållande till laddningarna i dagens 6,5 ammo, något man bör tänka på? Är geväret något att ha?
Publicerat November 24, 20178 yr Ekonomiskt värdelös, tryckmässigt obsolet, tveksam att montera kiksre på pga lådans härdning i kombination med det icke existerande försäljningsvärdet. Men, för den som vill kan man sätta dit klackar, piffa upp kolven och jaga med den.
Publicerat November 24, 20178 yr Författare Ja det ekonomiska är jag med på, den kan lika gärna skrotas, vilket jag också förklarat för kollegan, jag betalar gärna lite extra för de andra gevären om jag slipper betala för 46an =P. Men som studsare för mindre djur med klass 2 laddningar lär den ju duga som? Vad är det för laddtryck man brukar prata om att de är konstruerade för?
Publicerat November 24, 20178 yr Provtryckta på 3900bar för ett max arbetstryck på 3000bar. Normala laddningar idag har max arbetstryck på 3800-4100 bar beroende på kaliber.
Publicerat November 24, 20178 yr Författare Ja ok, det enda användningsområde jag ev tänkt använda den till är som klass 2 studsare. Men som sagt det kan likaväl bli tippen för den.
Publicerat November 24, 20178 yr Ja du kan bruka den, men inget som läggs på den kommer tillbaka vid försäljning. Jag hade kunnat haft en i 9,3x57 helt original och använt med öppna riktmedel i skogen.