Publicerat November 25, 20178 yr Vilka smeder i landet är erkänt duktiga på kolvar? Har en m55 kolv jag vill ha åtgärdat ett par repor på samt få den uppoljad.
Publicerat November 25, 20178 yr Detta är en populär post. "En erkänt duktig smed" tar, om han ska ha en anständig timpenning- och betala skatt och moms mera för jobbet än resten av bössan är värd. Det är typisk ett jobb du kan göra själv om du tittar på andras projekt på forumet
Publicerat November 25, 20178 yr Författare Att det kostar pengar och kanske mer än vad bössan är värd förstår jag och det är okej. Det är ett bra resultat jag vill åt och då får det kosta :). Jag hade gärna provat själv men kanske först på en mindre nogräknad kolv samt under någon kunnigs närvaro.
Publicerat November 25, 20178 yr Det finns spaltmeter med tips om hur man gör: Hur man slipar bort repor (på längs av träets ådring) hur man reser tryckmärken med vattenånga, och hur man efterhand med finare och finare slippapper och stålull arbetar upp träets yta, och hur med olja lägger den porfyllning och ytfinish man vill ha. Det kan du fanimej göra själv- annars kan du ringa och fråga- då ska jag guida dig igenom jobbet Bara jag slipper jobba
Publicerat November 26, 20178 yr 11 hours ago Buck sa: Vilka smeder i landet är erkänt duktiga på kolvar? Bäst är nog Andreas Forslund, Kalix. 10 hours ago Buck sa: 11 hours ago Buck sa: Har en m55 kolv jag vill ha åtgärdat ett par repor på samt få den uppoljad. Är det en vanlig standardkolv är det tveksamt lönt att låta ett proffs jobba på den, Sorry men det är det. De är duktiga, men de kan inte göra underverk. Då gör du jobbet lika bra själv, som Dansken skriver. T
Publicerat November 29, 20178 yr Det kan väl vara kul att ha en ursnygg standardstudsare, tycker jag. Jag är för att du lämnar bort den om du vill ha det där lilla extra. Såklart kan du säkert göra det själv, men då kanske det inte är favoritstudsaren du ska börja med. Själv tänker jag offra en gammal SVS som någon rövhatt slipat ner helt med sandpapper (jo, inklusive nätskärningen) för att öva på, se om jag kan undvika att göra situationen ännu värre. Jag har bra erfarenheter av både PO Stenmark (Skellefteå) och Thomas Eriksson (Forsa, Uppsala). De kanske inte är bäst men de är trevliga och, efter vad jag kan avgöra, även duktiga.
Publicerat November 30, 20178 yr Det är inte alls svårt att oljebona själv, bara man tar det lugnt och metodiskt. Ställer gärna upp med tips och idéer om du får för dig att själv testa. Litet smakprov på ett av mina "mästerverk":