Publicerat November 28, 20178 yr Detta är en populär post. Tänkte bara visa... En mycket trevlig dansk har hjälpt mig bygga min lite udda idé. Idén som säkert får en amerikan att spy både på grund av pipan och kaliber. Min Winchester 70, som från början var en 30-06, har fått en ny tysk Lothar Walther pipa i kaliber 9,3×62. 50 långa centimetrar med lite tyngre profil för skyttets och harmonins skull. Ett nytt, begagnat underbeslag i en gammal, ombyggd och på alla sätt förstärkt Bell Skit och Carlson stock (för er som läste den tråden). Varför? Jo, för att bössan (läs lådan) är mycket billig (1500 kr för den här) i inköp och jag gillar trestegssäkringen. Eftermarknadsdelar finns det gott om till Winchester, om än inte lika mycket som till Remington. Fixa stock, bädda låda och underbeslag har varit både kul och lärorikt. Trycket är enkelt och mycket direkt men lite hårt. På en sådan bössa helt ok. Kostnaden för alla delar och smedsjobbet blir totalt 13000 kr. Är den värd 13000 kr? Knappast! Skjuter och funkar den för 13000 kr? Ja, så in i helsike bra skjuter den!!! Sedan är den inte som den där mestbössaförpengarnabössan som alla drar runt på. Jag har en helt egen (för samma pengar )
Publicerat November 28, 20178 yr Kul bygge! Det fyller sin funktion! Ser faktiskt riktigt behändig ut!
Publicerat November 29, 20178 yr Finfint Lite svårt att se men visst är det pushfeed? Jag gillar modellen skarpt. Min långhållsbössa är byggd på en likadan. När kriegerpipan är utskjuten ska den bli jaktbössa i 8x57, också en styggelse för rättrogna Precis som du skriver är priserna på dessa löjligt låga här i Svedala, min kostade 1800pix. Bra gjort, jag förstår att du är nöjd, det lär vara en keeper
Publicerat November 29, 20178 yr Författare Det är en pushfeed och den matar 9,3-patronerna lika bra som 30-06 utan att några ändringar i magasin eller slutstycke är gjort. Bara att byta pipa rakt av. Måtten på hylsbotten skiljer kalibrarna en anings aning men ingetsom behöver ändras. Min bössa var gammal men i princip oskjuten. Så en billig låda att starta med. Har också en långhållsbössa byggd på Winchester 70 och är lika nöjd med den. Har funderingar (drömmar) om att bygga en lätt bössa till min grabb på samma men skulle då vilja hitta en kort låda. Inte lika lätt.