Publicerat December 24, 200619 yr Tänkte att ni som varit ut på morgonen kan fylla på med berättelser hur hardrevet eller rådjursdrevet gick. Här körde vi igenom några småbackar med en riktigt duktig Spaniel. Första såten tryckte 5 st rådjur som han fick fart på men ingen ville gå i hagelhåll. Andra såten var tom och sedan var det korvgrillning och kaffe som gällde. I sista såten stod ko med dubbelkalv men ingen hade lust att slakta älg en dag som denna så dom fick passera men däremot ett smaldjur kom i pass med spanieln efter sig och dagen avslutades bara så bra som man kan tänka sig. Nu är det vila i två dagar innan vi ska samjaga med grannlaget annandagen. En riktigt God Jul till alla forumister och med en önskan om skitjakt i mellandagarna!
Publicerat December 24, 200619 yr Hej, Vi har jagat med en ung stövare som gjorde det riktigt bra. I fält hare blev skjuten efter ca 50 minuters drev. Sedan fick han upp en skogshare som passerade alla skyttar som alla friade med mössan i näven.( Vi har inte mycket skogshare kvar här) Jakten avslutades med Irish coffee i skapliga mängder. Nu råder frid under juldagen och vi går på med rådjursjakt igen på annandagen. MVH
Publicerat December 24, 200619 yr gick väl inte så bra...bomskott på en Orre :'(...Ok, avståndet var lite i överkant, men självförtroendet får sig ändå en käftsmäll :- /Fredde
Publicerat December 24, 200619 yr same here fredde...dock var avståndet inte alls i överkant för mig, ca 120-130m, dock av någon konstig anledning blev det ett ryckskott, såg i kikarn hur korset for strax utanför fågeln då small det... typiskt att man har varit så dumsnål och inte låtit nån fixa trycket ännu.... aja, nya tag imorron...
Publicerat December 24, 200619 yr same here fredde...dock var avståndet inte alls i överkant för mig, ca 120-130m, dock av någon konstig anledning blev det ett ryckskott, såg i kikarn hur korset for strax utanför fågeln då small det...typiskt att man har varit så dumsnål och inte låtit nån fixa trycket ännu.... aja, nya tag imorron... samma här ...lycka till!!....eller skitjakt på dig kanske man ska säga ;D 229,3m mätte jag upp avståndet till...höll i ryggen på orren, men tydligen räckte inte det :'( :-
Publicerat December 24, 200619 yr Idag har det varit lugnt med jakten, vi brukar även hålla stilla även på juldagen. Men det blir nog att jag släpper Wachteln en liten runda för grisarna har varit mycket runt foderautomaten! Nu råder frid under juldagen och vi går på med rådjursjakt igen på annandagen. Hoppas ni får några bra ulltottsdrev ;D ;D ;D Ursäkta MKJ kunde bara inte låta bli! Ps kan ju bli något bra Wachteldrev trots allt! Skitjakt på er, själv släpper jag taxarna på sedvanlig annandagsjakt.
Publicerat December 24, 200619 yr God jul och Skit jakt på er Ska upp till stugan för att släppa taxen på annandagen. Det blir rådjurs jakt och troligtvis kommer även grannen delta. Svinhagen
Publicerat December 25, 200619 yr Var ute en runda nu på morgonen, först hade Wachteln uppe vad vi tror var en mindre gris typ årsgris. Blev ett jädra drev med små ståndskall här och där, han skallade något otroligt skarpt när han drev. Han låg väl på i ca tio minuter sedan drog det iväg och som vanligt var han snabbt tillbaka. Hittade inget mer, men sen på hemvägen sände jag in honom i en tätning och där låg vad vi tror var en ensam galt. Nu var han betydligt mer reserverad i skallet och vi såg grisen göra flera utfall mot hunden utan att kunna skjuta! Bra att han vågade gå tillbaka efter utfall på tjugo meter från grisen. Efter 15 minuter tröttna grisen på uppvaktningen och drar iväg, Zorro förföljer i ca 500 meter sedan är han snabbt tillbaka. Verkar som han kan bli rätt skaplig på gris, han verkar arbete mycket rörligt och gå på grisarna från flera håll. ;D ;D
Publicerat December 25, 200619 yr Idag har det varit lugnt med jakten, vi brukar även hålla stilla även på juldagen. Men det blir nog att jag släpper Wachteln en liten runda för grisarna har varit mycket runt foderautomaten! Hoppas ni får några bra ulltottsdrev ;D ;D ;D Ursäkta MKJ kunde bara inte låta bli! Ps kan ju bli något bra Wachteldrev trots allt! Får nog lita på ulltottarna i morgon, Gammelwachteln är sjuk och jag befarar att det är allvarligt då han inte ätit på 4-5 dagar. Veterinären trodde på att han ätit råttgift, men det har han gjort förr och spytt nån eftermiddag och sedan varit fit igen. Det kan bli Ultuna i i kväll om inget positivt händer. :- Kul med dina gris framsteg, du har nog nåt bra på G som det verkar. MVH
Publicerat December 25, 200619 yr Min stövare löper,så den sanne stövarjägaren måste jaga rådjur med Basset i morgon istället
Publicerat December 25, 200619 yr Det kan bli Ultuna i i kväll om inget positivt händer. Hoppas det löser sig, kan vara allvarligt när dom inte äter på några dagar! Vänta inte för länge!
Publicerat December 25, 200619 yr Författare Min stövare löper,så den sanne stövarjägaren måste jaga rådjur med Basset i morgon istället Kan ju vara skoj för dig med att uppleva en riktig jakt där man skjuter drevdjuret istället för att bara ta tid... ;D
Publicerat December 25, 200619 yr Kan ju vara skoj för dig med att uppleva en riktig jakt där man skjuter drevdjuret istället för att bara ta tid... ;D Näpp du har fel,dra inte alla har jägare över samma kam,jag gillar att
Publicerat December 25, 200619 yr I morgon bitti bär det av söderut mot Östergötland för en veckas rådjursjakt, blir fint det. Skitjakt på er!