Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Att lossa pipa på T3 med fastnyckel med moment?

Featured Replies

Publicerat

Någon som kan svara på om man tvunget måste ha en lådnyckel som sticks in i lådan? Har läst att i o m T3:ans plana sidor så går det att använda sig av en fast nyckel modell stor och grepoa utvändigt om lådan - är det att rekomendera? På jobbet har vi ett teleskopskaft med momentklocka och utbytbara främre "grepp". 

Funderar på att passa in min 6mm-06 pipa - kanske göra den till en 6mm Remington istället för att få fabrikshylsor och slippa krånglet. 

Mvh Joacim 

Publicerat

Nej det är inte nödvändigt, snarare är det svårt att lossa en fabrikspipa första gången på annat sätt. 

Men om du skall kamra om pipan, dvs knappast något du gör så har du väl smeden att lossa pipan?? /C 

Publicerat
  • Författare
2 hours ago Christian N sa:

Nej det är inte nödvändigt, snarare är det svårt att lossa en fabrikspipa första gången på annat sätt. 

Men om du skall kamra om pipan, dvs knappast något du gör så har du väl smeden att lossa pipan?? /C 

Helt rätt, men vid kommande byten. Precis som jag skrivit en del om förr så är drömmen en rapp 6mm:are under augusti och september till räv och bock. 1 oktober skruvas 8mm pipan i för drevjakterna och allmän klass1 jakt :thumbsup:

Så första skiftningen tänker jag inte så mycket på utan det är inför varje "säsong" och de bytena som jag åsyftar.

Har även en 7mm pipa som skulle kunna bli något kul, vi får se :)

Mvh Joacim 

Publicerat

En lådnyckel är bra och inte så svårt att tillverka. Att använda skiftnyckel/fastnyckel utvändigt är inte optimalt ska du ändå göra det lägg mellan kopparplåt eller liknande och greppa givetvis fram på lådan

Publicerat

Du skulle behållit din S&L och skaffat lite pipor till den. 

Publicerat
  • Författare
35 minutes ago M-Ola sa:

Du skulle behållit din S&L och skaffat lite pipor till den. 

Så sant så men nu har den en annan nöjd ägare ;)

Publicerat

Ja ja. Du kommer att bli äldre och klokare du också. 

Publicerat

Joakim "myror i brallan" Xxxxxx.

Publicerat

Om pipan är slut, varför inte byta till något annat?

Publicerat
1 hour ago JohanL73 sa:

Det är inte lönt att byta pipa på lågprisvapen.
Ställ ut bössfan på vårisen när den är slut- och köp en ny ;)

Publicerat

Ah. Lite svårt att motivera nästa bössa för farbror Polisen då... Eller i alla fall förklara varför och vart man gjort av den gamla.

"Dansken sa att jag skulle slänga den i sjön" räcker nog inte. Det är ju inte Excalibur man hystar i och plockar upp igen strax innan isen lägger sig.

Publicerat
  • Författare
10 hours ago JohanL73 sa:

Nej nej nej, alltså det är en extra pipa upptill min 8x57:a som jag är inne på för räv och rå i aug - sept typ. Det är därför jag undrar lite hur lätt/svårt det är att skifta fram och åter på jobbet eller hemma typ.

Mvh Joacim 

Publicerat
6 hours ago JohanL73 sa:

Ah. Lite svårt att motivera nästa bössa för farbror Polisen då... Eller i alla fall förklara varför och vart man gjort av den gamla.

"Dansken sa att jag skulle slänga den i sjön" räcker nog inte. Det är ju inte Excalibur man hystar i och plockar upp igen strax innan isen lägger sig.

Bekymren med att förklara för farbror blå har nog räddat många bössor från sjön <_<

Publicerat
12 hours ago Dansken sa:

Det är inte lönt att byta pipa på lågprisvapen.

Var går gränsen mellan lågprisvapen och mellanprisvapen? Högprisvapen borde vara sådana som förlorar i värde efter en renovering?

6 hours ago Joacim sa:

Nej nej nej, alltså ... hemma typ.

Jo, jag förstod det. Och jag köper konceptet. Överväger att göra samma sak. Har sett flera exempel på att det går utmärkt. Är man mekaniskt begåvad ser jag inga problem med att ha en gängad pipbytare.

Anledningen till att fundera på det över huvud taget, är ju garderoben.

Men. Jag skulle kanske vänta till pipan är slut. Av den helt känslomässiga anledningen att jag gillar kvalitetsföremål i orginalskick. Nu platsar kanske inte en T3 i den kategorin... Kanske inte min 90-tals Sako heller. Och den skulle jag helst skicka till Sako för ompipning, trots att jag tror att de skulle bry sig mindre om mitt gevär än den lokla vapensmeden.

6 hours ago Havakko sa:

Bekymren med att förklara för farbror blå har nog räddat många bössor från sjön <_<

Det och snålhet...

Publicerat

Om du ska ha en kvalitets pipa, skära patronläge, gänga och passa in- och blånera vapnet sen.
Lite pappersarbete är det ändå

Och pricerunner hittar nya Tikka T3 för under 10K direkt på första sökningen........
Då är frågan hur mycket man ska hålla på med en utsliten standardbössa: Har du fått 10.000 skott ur Tikkan är det (i min värld) bara att tacka för trogen tjänst och köpa en ny.