Publicerat December 3, 20178 yr Tittar på customlås. Vilka är bäst? Tittat på Bat, Surgeon, Defiance, Pierce, Stiller. Är en del prisskillnader i det hela samt olika lösningar på saker o ting. Vad gillar ni och vad hade ni valt?
Publicerat December 3, 20178 yr Allt handlar om vad det ska användas till och vad man själv tycker är viktigt. Tråkigt svar men finns liksom inget som är bäst på allt och dem flesta har ett gäng modeller och utförande att välja mellan
Publicerat December 4, 20178 yr Författare Har kikat runt lite, är det inte så att de vassaste låsen har så små toleranser att minsta möjliga skit i dom får dom att sluta fungera? Tänker att vissa lås kanske passar mindre bra i skogen...
Publicerat December 4, 20178 yr Precis så är det, vissa lås är byggda för maximal precision med snäva toleranser. Vissa lås är primärt avsedda att användas som enkelskottare. Andra lås är byggda för att vara så robusta som möjligt och för att kunna repeteras uppochner fulla med sand och dy. Sedan kommer sådana saker som vikt etc. Ännu tydligare blir såklart skillnaderna om vi tar med sådana saker som trycke och säkringar i ekvationen. Det gäller med andra ord att fundera på vilka egenskaper som är viktigast för dig i just detta projekt och göra valet när du är klar med prioriteringarna. //Henrik
Publicerat December 4, 20178 yr Författare Känns som ett jaktanpassat customlås på en 700 klon vore optimalt. Gärna ingjuten rekylklack och 0 moa skena. En short action ska det vara, vet inte heller vad ett standard lås brukar väga men här är vikten inte en prioritering. Surgeon såg trevliga ut men går bara att få med 20 moa lutning, detta blir dumt då avsedd kikare inte går att justera tillräckligt. Har fått för mig att lås med infräst picatinny stänger ut en ev felkälla och medger mindre krångel.
Publicerat December 4, 20178 yr Infräst picatinny behövs inte på de främsta låsen , de är så välgjorda ändå. Mitt val för ett jaktanpassat customlås hade blivit Hansen 702 eller 702sb. /Mike
Publicerat December 4, 20178 yr Int skena o klack ökar vikten rejält. Ett krut korn räcker för att stoppa 99/100 lådor att stängas krävs konad nos för att undvika. Har ett pierce lås, fint, trevligt, skjuter bra men det gör andra lås med. Man måste inse skillnad mellan behov och lust. jag har lust till ett panda lås.C
Publicerat December 4, 20178 yr Författare 26 minutes ago Christian N sa: Int skena o klack ökar vikten rejält. Ett krut korn räcker för att stoppa 99/100 lådor att stängas krävs konad nos för att undvika. Har ett pierce lås, fint, trevligt, skjuter bra men det gör andra lås med. Man måste inse skillnad mellan behov och lust. jag har lust till ett panda lås.C Är det kelbly som gör Panda? Inte en 700 klon?
Publicerat December 4, 20178 yr Ja Kelby, njaee de har en massa olika lås, det jag gillar är att de har absolut låsmått. C
Publicerat December 4, 20178 yr Författare Verkar inte som om man kan vara så kräsen med tanke på leveranstider, återförsäljare samt ev tillstånd som kan medfölja. Får nog hålla mig till att titta vidare på pierce och hansen.