Publicerat December 4, 20178 yr Var med svärfar och kollade in ett finskt dödsbos arsenal. Slutade med att jag köpte en Sako L579 308win för ca 1600 kr, lite på vinst och förlust. Tillverkningsår 1968. Eftersom jag är helt ny i jaktsammanhang har jag ingen aning om vad jag har köpt egentligen eller om den ens passar för behoven. Tanken är att ha den under älgjakten och vid jakt på vitsvanshjort. Bössan måste förstås gås igenom ordentligt, men om den bedöms vara fullt användbar vilka egenskaper kan man då förvänta sig? Kan ett snart 50 år gammalt vapen vara nåt att ha? Tacksam för synpunkter och info!
Publicerat December 4, 20178 yr Usch, nej, det är mycket bättre om du säljer den till mig för 2000 . Skämt åsido, Sako L579 i .308 är en väldigt trevlig bekantskap. Har haft en själv och den är lätt, smidig och brukar skjuta tätt och fint. Jag hade en med ytterligare en pipa i 6mmBR, men jag bytte bort den. Det ångrar jag bittert idag! Grattis till en fin bössa och välkommen till Forumet
Publicerat December 4, 20178 yr Min första studsare var en Sako A2 (ibland "AII"). Det är i princip en L579 med lite annorlunda kolv och bakdel på slutstycket. Om vapnet ditt inte skjuter som den ska kan det vara värt att låta plastbädda den och slipa ur pipkanalen så pipan blir friliggande. Det är ett utmärkt vapen för jakt, då som nu. En modern studsare har bara billigare lösningar. Sakos nytillverkade (och bra) . kikarmontage Optilock fungerar lika bra på din gamla bössa som på en ny Sako 85. Kolla så det inte är gammalt stelnat fett eller olja i slutstycket innan det bär av till banan. För den lilla pengen du gav tycker jag det är ett utmärkt läge att kanske låta en smed titta över den om du är osäker. Den blir knappast särskilt svårsåld om den inte skulle falla dig i smaken.
Publicerat December 5, 20178 yr Grattis! Behöver väl egentligen inte säga mer. Gå igenom bössan tillsammans med någon som kan. Eller lämna in den. Läs på om vapenvård och att olja in stocken. Att frilägga pipan är inte alltid nödvändigt eller bra. Bössan är så pass gammal att träet borde ha stabiliserat sig. Olja för att skydda den mot fukt är viktigare. Hur bra den sedan skjuter är något du får prova. Är den inte väldigt smutsig, rostig eller slutskjuten kommer den, om den skjuter som Sako brukar, skjuta väldigt bra. Kan en 50 år gammal bössa vara något att ha? Självklart!
Publicerat December 5, 20178 yr Författare Tack för svar! Det låter som om det kan komma att bli en trevlig bekantskap, det här. Ska se till så att vapnet gås igenom ordentligt av en auktoriserad tekniker/smed och hoppas på det bästa. Är riktigt peppad att komma igång nu!
Publicerat December 6, 20178 yr Fin bössa! Min L579 var i 243 win. Nu är den en 6 XC med pipa från Bartlein i en Mc Millan A-5. Grymm toppfågelbössa!