Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Udda kulpatron..

Featured Replies

Publicerat

Fr vänster 7 mm hornady Magnum... sen ? därefter en vanlig 308:a ..rysk militärplugg även ofta använd i våra förorter? Ingen vettig stämpel i botten..möjligen 8 mm.. Tips? 

E7C5CF59-CA5D-4D0D-A2D4-86712A576FC7.jpeg

Publicerat

Jag tycker de definitivt ser ut, så som du så fint beskriver, en rysk förortskaliber. 7,62x39 är inte riktigt .308 utan .311 vilket kan förklara varför den upplevs som grövre än 308:an. Men, det är ju trots allt bara en bild, och jag har icke skådat patronen ifråga på riktigt. Men jag är 99% på att det är just 7,62x39, men jag har ju haft fel förut;).

/Willy

Publicerat

Bruket av mätredskap är underskattat :ph34r: mät hylslängden på den misstänkta 8mm 

Mitten är troligtvis 7.62x39 

Publicerat
  • Författare

7,92x39.. kan det stämma? Inbillar mej att den är grövre än den andra.. ska mäta för klarhet vid tillfälle.

Publicerat

Hylslängden kommer avslöja den om det står mellan 7,62x39 och 7,92x33kurz.

Publicerat
  • Författare

Mmm ska ta en titt på detta med hjälp av ett skjutmått vid tillfälle... söt som fan faktiskt.. Men det måste vara armeplugg för den saknar som sagt avtryck i hylsbotten.

Publicerat
1 hour ago sidelock sa:

Hylslängden kommer avslöja den om det står mellan 7,62x39 och 7,92x33kurz.

Den förre är sonen till den senare, men 7,92kurz har ett mindre bröstet. Så den är det icke...... 

T

Publicerat

7,62x39 verkar ju faktiskt vara på frammarsch i Sverige, möjligen tillgången på billig surplus ammunition som bidrar? I Finland tycks den vara rätt vanlig hos jägare. 

Publicerat
På 2017-12-11 at 23:40 Havakko sa:

7,62x39 verkar ju faktiskt vara på frammarsch i Sverige, möjligen tillgången på billig surplus ammunition som bidrar? I Finland tycks den vara rätt vanlig hos jägare. 

Varför inte usa har ju nu förbjudit mer import av gammal surplus för dom är tydligen extra "farliga" alltså stålkärna. Men länderna som säljer ut den typen av ammunition måste sälja till någon då riktar man in sig på en ny marknad.