Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur sköta om sin Ase Utra sl5 dämpare?

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Sitter just o funderar på hur man ska sköta om sin Ase Utra Sl5 dämpare på bästa sätt?.

Det står i medföljande papper att man ska spruta in vapenolja i dämparen för att lösa krutrester mm.

Men hur ska man få ut oljan? Skjuta ut den?

Publicerat

Det låter som att det kommer bli kladdigt. I värsta fall rinner väl oljan blandad med krutslagg tillbaka i pipan och då blir det ju lagom kul.

Jag har två SL. Jag har aldrig rengjort dem men det jag skulle kunna tänka mig att göra är att köra i UL-tvätt med vatten och lite diskmedel för att sedan skölja ur noggrant och torka.

Publicerat

Jag har aldrig vårdat min, bara sett till att gängan är ren och inte torr på fett/olja. Rengöring av krutrester inuti dämparen är nog bara aktuellt om dämparen sitter på något som skjuts väldigt väldigt mycket. Jag har skjutit ca 700 plugg/år med min sedan 13 och aldrig märkt något problem. 

Publicerat
  • Författare

Nä, jag låter nog bli att ta olja i dämparen!

Publicerat

jag såg nått klipp på youtube från någon jänkare tillverkaren där menade på att ljuddämpare på klass1 vapen inte behövde någon direkt rengöring förutom gängan det blev så lite krutrester osv i dämparen 22lr och liknande va mkt värre tydligen dom dämparna satte igen ordentligt  

Publicerat

Den här typen av dämpare är förmodligen viktigare att hålla borta fukten från, fick iaf den uppmaningen från handlaren när jag köpte min dämpare. Som skrivet ovan var det viktigt att hålla gängan ren från rost och smuts men det är ju utanpå.

Sedan var den här dämparen i det närmaste outslitlig som handlaren sa också, det finns klipp på tuben när någon skjuter KSP eldgivning med den här dämparen och den blir varm men går inte sönder och den dämpar fortfarande smällen.

Skjuter man en laddning som inte bränner färdigt krutet i pipan mestadels utan lämnar kvar en liten skvätt krut i dämpen, då skulle jag bli oroad efter kanske 5000 skott.

Min poäng är att dämpen inte ska orsaka en sekundär explosion pga ackumulerade oförbrända krutrester.