Publicerat December 9, 20178 yr Hej på er. Som ni kan se av trådnamnet så handlar ämnet om kalibern 270. Jag har beställt en Blaser R8 Succsess, och den kommer vara i kaliber 270. Jag har försökt hitta lite information om denna kaliber och vad folk tycker om den. Så skriv gärna här om ni brukar denna kaliber och hur den är rent precisionsmässigt, och hur är den gentemot viltet? Slår den sönder mycket? Har ni lite bilder på djur nerlagda med denna kaliber så får ni gärna lägga upp dom här. Tack så mycket!
Publicerat December 9, 20178 yr Välkommen till forumet. Känns som att den här frågan skulle ställts innan du köpte bössan, men bättre sent än aldrig. Jag har numera övergått till 7mm-08rem då jag föredrar korta lådor, men gällande effekt, precision mm så var jag oerhört nöjd med 270win och jag har skjutit en rad arter från skata till kronhjort från 50-360m med denna och då endast med en lätt variant av Hornady blyspets. Denna kula skrotar bogar som träffas, men djuret går inte iväg heller. Vill man ha mer kött och därmed förmodligen längre flykt finns andra kulor som löser det också. Det trevliga med 270win är att den är den enda vanliga patronen i sin diameter, således är alla eller i princip alla .277-kulor gjorda för att fungera i de hastigheter de får ur 270win.
Publicerat December 9, 20178 yr Big like! Ångrar att jag gick från 270 till 308 när jag bytte studsare.. Hade varit optimalt med långa lådan i Finlighten.. Gillade kalibern, inte lika trist som 30-06 och ändå potent nog. Fick Accubond 150 gr att skjuta snortätt..
Publicerat December 9, 20178 yr Författare Tack för det varma bemötandet här. Jo jag ställde frågan angående 270 kalibern och blev genast nyfiken och slog till lite hastigt kanske Men har skjutit med 6,5/308/7mm Magnum och hade hört gott om denna kaliber, så var bara tvungen att ta denna kaliber till nya R8:an. Den kommer brukas till allt från Räv/Gris/Älg och rådjur. Tanken är att skjuta med 9,7g Oryx. Har svårt att tro att precisionen skulle vara dålig, men om det inte skjuter bra så testar jag nog RWS Ammunitionen. Vet ju till exempel att chockverkan av denna snabba hastigheten brukar fälla viltet, 7mm var kanon bra på just detta. Och vet ju att 270 är ju en snabb kaliber, så skall bli intressant och se hur den verkar på viltet. Men vilka kulor provade ni när ni brukade denna kalibern? Såg att du brukat Hornady Blyspets, och den verkar ju ha gjort ett fint jobb Trevligt att läsa att flera har provat den och varit nöjda, nu smakar kaffet genast bättre så att säga.
Publicerat December 9, 20178 yr Ja, endast Hornady interlock för min del. Första kulan jag provade, den sköt bra och fällde allt jag sköt på på fläcken, undantaget en kronhjort som gjorde ett stapplande U på kanske 20m totalt.
Publicerat December 9, 20178 yr Hornady Interlock är ju så där tråkigt bra.. ungefär som Lapua Mega.. Gör jobbet med bravur och var dessutom billig har jag för mej. Jag fick dock Nosler Accubond att skjuta snuskigt fint i min Sako 75 HS så där var valet enkelt. Innan jag började laddad en själv så förbrukade jag ett lager med Hammerhead.. La ikull en rätt rejäl galt med den, la sig i smällen, kulan satt i pansarplåten på bogen på uttångssidan.
Publicerat December 9, 20178 yr Författare Detta låter riktigt lovande. Bössan skall tydligen vara i mina händer nästa vecka. Nu blir man ju inte mindre sugen att prova den! Tror att detta paketet kommer bli lysande. Slängde även på en Z6 och kommer behålla standard längden på pipan. Det vill säga 58 cm plus 15:1 gänga för att placera en W110. Ville inte kapa ner pipan då smeden jag pratade med berättade att 270 gillar inte korta pipor, så behöll längden på pipan. Kommer givetvis lägga upp bild på paketet när det är klart! Vad tror ni själva om detta?
Publicerat December 9, 20178 yr Det kommer säkert att bli bra, glöm inte att köpa bra ringar bara o få på optiken rätt så skall du se att det blir bra. C
Publicerat December 9, 20178 yr 19 minutes ago sidelock sa: Ja, endast Hornady interlock för min del. Första kulan jag provade, den sköt bra och fällde allt jag sköt på på fläcken, undantaget en kronhjort som gjorde ett stapplande U på kanske 20m totalt. Minns jag fel att du även rekommenderat SST?
Publicerat December 9, 20178 yr Författare Ringarna är köpta och allt är påkostat. Men är det någon som har lite bilder på hur djuret ser ut efter skottet? Kanske lite udda fråga, men är givetvis nyfiken hur det ser ut efter skottet.
Publicerat December 9, 20178 yr 6 minutes ago Flintbüchse sa: Minns jag fel att du även rekommenderat SST? Sålänge den skjuter bra vilket den inte alltid gör så absolut. Men jag har inte använt den i 270win.
Publicerat December 9, 20178 yr Författare Använde SST faktiskt till min 308, sköt inom en tumnagel. Den gjorde ett underbart jobb när jag brukade den. Men görs SST i 270?
Publicerat December 9, 20178 yr Författare Tackar, då kanske man skall undersöka SST med. Är nog inte helt fel