Publicerat December 9, 20178 yr Har hört talas om något som kallades Dispersanté, vet ej om det syftade på typen eller eller tillverkarens namn på produkten. Hursomhelst ska haglen i denna patron vara fyrkantiga istället för runda, detta för att få ökad spridning av haglen i kraftigt chokade pipor. Är den någon som vet mer om denna typ av patron? Åstadkom den syftet och vad är det som gör att fyrkantiga hagel skulle bete sig så? Eller om principen inte stämmer, varför funkade det inte? Det är ju inget man ser idag så alltför lyckat kan ju konceptet inte varit? Tyckte det var en väldigt märklig patron så blev nyfiken ifall någon vet mer!
Publicerat December 9, 20178 yr Winchester har också en patron med sk "hex" hagel så det är inte så ovanligt. /M
Publicerat December 9, 20178 yr Testat Winchesters variant.. jag vet inte, träffade inte ett skit med dem såvitt jag minns.. rätt mycket rekyl.
Publicerat December 9, 20178 yr 3 hours ago Givdul sa: Har hört talas om något som kallades Dispersanté, vet ej om det syftade på typen eller eller tillverkarens namn på produkten. Hursomhelst ska haglen i denna patron vara fyrkantiga istället för runda, detta för att få ökad spridning av haglen i kraftigt chokade pipor. Är den någon som vet mer om denna typ av patron? Åstadkom den syftet och vad är det som gör att fyrkantiga hagel skulle bete sig så? Eller om principen inte stämmer, varför funkade det inte? Det är ju inget man ser idag så alltför lyckat kan ju konceptet inte varit? Tyckte det var en väldigt märklig patron så blev nyfiken ifall någon vet mer! Fungerar gör det, eftersom patronerna vanligen har en spridare under laddningen. Sedan om behovet är så stort är ju en annan fråga. Den var rätt populär i Afrika om man har hagelbössan som backup på lejon, leopard etc. 16 minutes ago nuke sa: Winchester har också en patron med sk "hex" hagel så det är inte så ovanligt. /M Jo, men där är tanken att få jämnare packmönster och därmed mindre deformerade hagel. T
Publicerat December 9, 20178 yr Författare 17 minutes ago pmt sa: Fungerar gör det, eftersom patronerna vanligen har en spridare under laddningen. Sedan om behovet är så stort är ju en annan fråga. Den var rätt populär i Afrika om man har hagelbössan som backup på lejon, leopard etc. Jo, men där är tanken att få jämnare packmönster och därmed mindre deformerade hagel. T Nej precis, har väl dykt upp bättre lösningar. Dock smidigt i Afrika att ändra spridningen med enbart speciell ammunition då på tideninnan lösa choker. Hur fungerar en spridare? Jag förstår liksom inte vilken roll fyrkantigheten har i det hela.
Publicerat December 9, 20178 yr 59 minutes ago Givdul sa: Hur fungerar en spridare? Ett papp kryss i laddningen typ. 1 hour ago Givdul sa: Jag förstår liksom inte vilken roll fyrkantigheten har i det hela. Av lite olika orsaker.... Det är svårare att göra stora runda hagel än små. Tanken var mer terminalballistiskt, att det fyrkantiga haglet bromsas upp mer än ett runt. T
Publicerat December 9, 20178 yr Författare 44 minutes ago pmt sa: Ett papp kryss i laddningen typ. Av lite olika orsaker.... Det är svårare att göra stora runda hagel än små. Tanken var mer terminalballistiskt, att det fyrkantiga haglet bromsas upp mer än ett runt. T Ok, då förstår jag hur det fungerar. Då borde alltså effekten även ha blivit sämre i och med haglens lägre hastighet som en följd? Förmågan att penetrera likaså eftersom runda hagel borde penetrera bättre?
Publicerat December 9, 20178 yr 1 hour ago Givdul sa: Ok, då förstår jag hur det fungerar. Då borde alltså effekten även ha blivit sämre i och med haglens lägre hastighet som en följd? Förmågan att penetrera likaså eftersom runda hagel borde penetrera bättre? Det är liksom en ickefråga på en patron som inte duger speciellt långt efter 20m pga spridningen. De ger nog med penetration på de aktuella avstånden.
Publicerat December 9, 20178 yr 1 hour ago Givdul sa: Ok, då förstår jag hur det fungerar. Då borde alltså effekten även ha blivit sämre i och med haglens lägre hastighet som en följd? Förmågan att penetrera likaså eftersom runda hagel borde penetrera bättre? Nej nej - terminalballistiskt, inte ballistiskt...... Skillnaden mellan runt och fyrkantigt är minimalt sett till retardation på de hållen de var tänkta till. Däremot blir rätt stor skillnad terminalballistiskt. Vill minnas att S&B gör en spridarpatron på samma koncept - fast minus de kubiska haglen. T
Publicerat December 9, 20178 yr Författare Ok, tack för all info. Var inte intresserad att använda dessa patroner utan tyckte mest att det var intressant och udda att veta mer om och diskutera. Det är roligt att diskutera olika koncept, dåtida som nutida, misslyckade som lyckade.
Publicerat December 16, 20178 yr Jag har laddat ett par olika varianter av spridarpatroner. De har sin plats i patronväskan, för väldigt speciella tillfällen men då är de väldigt passande. fyrkantiga kulor/hagel har även använts av ex britterna under kolonialkrig mm, av terminalbalistiska skäl. C
Publicerat December 16, 20178 yr Fyrkantiga stålhagel användes av Öst sidan i maskingevären som var installerade längs stängslet mot Västsidan ...... Människan är rätt vidrig ibland /P