Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skillnad mellan rådjur och vildsvin vid jakt

Featured Replies

Publicerat

Tjena

Jag är inbiten rådjursjägare, om än inte alltför erfaren i tid bakåt, men har jagat rådjur 2-3 dagar i veckan ett antal år, de tre senaste med egen tax. Här har jag hyfsad koll, vill jag ändå säga, även om det finns stor inlärnings&erfarenhetspotential... Jag deltar sporadiskt, och ganska lite, vid vildsvinsjakt. Min fråga handlar om de erfarenheter jag trodde skulle "korsbefrukta" jaktformerns!? Som tex "flykt" mot vind. Hittills så har varenda "flykt" varit med vind, när jag varit med vid  vildsvinsjakt: är detta typiskt för vildsvin!? Finns det andra saker att tänka på gällande skillnader/likheter mellan rådjurs och vildsvinsjakt? Hoppas frågeställningen verkar såpass logisk att nån får lust att svara... I mitt huvud har upplevda skillnader ökat intresset isf tvärtom.

p.

Publicerat

Vildsvinets näsa är sannolikt ett per snäpp vassare än rådjurets. Rådjuret liter nog till fler sinnen "samtidigt". Sedan är grisen smartare också, behöver nog stressas av hundarna för att göra misstag.

När du skriver "flykt", avses när rådjuren stöts eller är det drevets generella riktning?

Publicerat
  • Författare

Den generella riktningen, men framförallt den första egentliga flykten från hunden, som upptag vid rådjursjakt. Men även buktandet kan skilja beroende på vind.

p.

Publicerat

De få vilt arter där jag har märkt att vinden har påverkan på hur viltet mest troligt kommer förflytta sig är älg, kron och när man lockar räv med harskrik.

Visst kastar eller byter de flesta vilt riktning när de får vind av någon fara, men att de aktivt går mot vinden är nog tydligast med älg.
En av skillnaderna som jag har märkt är, om ett rådjur får vind av en passkytt så gör de oftast ett tvär kast och byter riktning, medans vildsvinen mycket väl kan fortsätta i samma riktning och bara öka hastigheten.