Publicerat December 10, 20178 yr Tjena! Har en mindre viltåker, i kanterna har jag satt Salixvilt samt i mitten har jag satt en mix av raps och ärtor. Salixen drar en hel del djur till min åker, men rapsen är inte lika populär -vad har ni andra för tips? ( finns det olika sorters raps, varpå ngn är mer smaklig för djuren) Tänkte ev byta rapsen till sockerbetor, är det ngn som har erfarenheter av detta? Gödsling, skötsel? - Gärna lika lättskött som Vilt-Salixen. Har även hört att man kan blanda klöver, ärtor och havre som en bra vilt-mix?
Publicerat December 10, 20178 yr För hjortvilt är väl gödslad klöver svårslaget. Gör nytta i princip hela året. Sen finns det grödor som är ännu attraktivare, men då oftast bara under kortare perioder, de kräver mer arbete, är känsliga för jordart, skadas av vilt man inte vill gynna etc.
Publicerat December 11, 20178 yr Författare Ah, tack. Lutar nog åt klöver att plantera jämte min vilt salix
Publicerat December 11, 20178 yr Dovhjort =rödklöver, rådjur =vitklöver Men nu när det blir vinter borde rapsen vara perfekt.
Publicerat December 13, 20178 yr Författare På 2017-12-11 at 22:26 kkjon sa: Dovhjort =rödklöver, rådjur =vitklöver Men nu när det blir vinter borde rapsen vara perfekt. Aha! Tack!